Styrning och ledning av skolverksamhet på kommunnivå; Hans-Åke Scherp; 2007
spara 10%
1 säljare

Styrning och ledning av skolverksamhet på kommunnivå

av Hans-Åke Scherp
Övergången från regelstyrning till målstyrning i början av 1990-talet innebar att den professionella friheten att bestämma hur man ska bedriva undervisningen för att förverkliga uppdraget skulle öka och att politiker skulle ägna sig åt att tydliggöra uppdraget. Kopplingen mellan pedagogers val av arbetssätt och den politiska arenans sätt att styra skolverksamheten för att få en hög kvalitet har visat sig vara komplex.

Dialogen mellan politiker, professionella pedagoger och skolforskningen kan behöva fördjupas för att undvika kvalitetssänkande kollisioner inom detta område. Det förefaller som om politiker, pedagoger och forskare kommit fram till olika och delvis motstridiga slutsatser och lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till en hög kvalitet i skolverksamheten.

Avsikten med denna skrift är att bidra med ett underlag för samtal mellan politiker och professionella så att goda utvecklingsambitioner från såväl skolpraktiken som den politiska arenan förstärker varandra i stället för att skapa hinder i utvecklingsarbetet på den enskilda skolan.
Övergången från regelstyrning till målstyrning i början av 1990-talet innebar att den professionella friheten att bestämma hur man ska bedriva undervisningen för att förverkliga uppdraget skulle öka och att politiker skulle ägna sig åt att tydliggöra uppdraget. Kopplingen mellan pedagogers val av arbetssätt och den politiska arenans sätt att styra skolverksamheten för att få en hög kvalitet har visat sig vara komplex.

Dialogen mellan politiker, professionella pedagoger och skolforskningen kan behöva fördjupas för att undvika kvalitetssänkande kollisioner inom detta område. Det förefaller som om politiker, pedagoger och forskare kommit fram till olika och delvis motstridiga slutsatser och lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till en hög kvalitet i skolverksamheten.

Avsikten med denna skrift är att bidra med ett underlag för samtal mellan politiker och professionella så att goda utvecklingsambitioner från såväl skolpraktiken som den politiska arenan förstärker varandra i stället för att skapa hinder i utvecklingsarbetet på den enskilda skolan.
Utgiven: 2007
ISBN: 9789170631573
Förlag: Karlstads universitet, Utbildningsvetenskap
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 59 st
Övergången från regelstyrning till målstyrning i början av 1990-talet innebar att den professionella friheten att bestämma hur man ska bedriva undervisningen för att förverkliga uppdraget skulle öka och att politiker skulle ägna sig åt att tydliggöra uppdraget. Kopplingen mellan pedagogers val av arbetssätt och den politiska arenans sätt att styra skolverksamheten för att få en hög kvalitet har visat sig vara komplex.

Dialogen mellan politiker, professionella pedagoger och skolforskningen kan behöva fördjupas för att undvika kvalitetssänkande kollisioner inom detta område. Det förefaller som om politiker, pedagoger och forskare kommit fram till olika och delvis motstridiga slutsatser och lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till en hög kvalitet i skolverksamheten.

Avsikten med denna skrift är att bidra med ett underlag för samtal mellan politiker och professionella så att goda utvecklingsambitioner från såväl skolpraktiken som den politiska arenan förstärker varandra i stället för att skapa hinder i utvecklingsarbetet på den enskilda skolan.
Övergången från regelstyrning till målstyrning i början av 1990-talet innebar att den professionella friheten att bestämma hur man ska bedriva undervisningen för att förverkliga uppdraget skulle öka och att politiker skulle ägna sig åt att tydliggöra uppdraget. Kopplingen mellan pedagogers val av arbetssätt och den politiska arenans sätt att styra skolverksamheten för att få en hög kvalitet har visat sig vara komplex.

Dialogen mellan politiker, professionella pedagoger och skolforskningen kan behöva fördjupas för att undvika kvalitetssänkande kollisioner inom detta område. Det förefaller som om politiker, pedagoger och forskare kommit fram till olika och delvis motstridiga slutsatser och lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till en hög kvalitet i skolverksamheten.

Avsikten med denna skrift är att bidra med ett underlag för samtal mellan politiker och professionella så att goda utvecklingsambitioner från såväl skolpraktiken som den politiska arenan förstärker varandra i stället för att skapa hinder i utvecklingsarbetet på den enskilda skolan.
Begagnad bok
119 kr131 krSpara 12 kr (10%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr131 krSpara 12 kr (10%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar