Styrning på villovägar; Joakim Eriksson, Björn Mårdén, Rune Romhed; 1999
5+ säljare

Styrning på villovägar Upplaga 1

av Joakim Eriksson, Björn Mårdén, Rune Romhed
Målstyrningen av den svenska skolan förväntas leda till bättre kvalitet och ökad likvärdighet. Men går det att styra pedagogisk verksamhet via mål? I den här boken diskuterar författarna denna fråga genom att problematisera och kritiskt granska skolans styrning. Styrningen av skolan inrymmer en rad angelägna problem vilka tas upp i boken. Vad innebär t.ex. utvecklingen mot en reflekterad praktik i en målstyrd skola? Bokens olika bidrag behandlar bl.a. vad lokal självständighet kan innebära för skolan och vilka konsekvenser detta får för ansvarstagandet på politisk nivå. Författarna diskuterar frågor som berör reflektion och målstyrning, skolans demokratiuppdrag och marknadsorienteringen av skolan. Vidare behandlas konsekvenserna av skolans decentraliseringspolitik och vad denna innebär för lärarnas professionella utveckling. Boken är avsedd för fort- och vidareutbildning av lärare och skolledare, samt för studerande i pedagogik. Den kan också läsas av beslutsfattare, politiker och andra som är intresserade av frågor som rör skolans utveckling.
Målstyrningen av den svenska skolan förväntas leda till bättre kvalitet och ökad likvärdighet. Men går det att styra pedagogisk verksamhet via mål? I den här boken diskuterar författarna denna fråga genom att problematisera och kritiskt granska skolans styrning. Styrningen av skolan inrymmer en rad angelägna problem vilka tas upp i boken. Vad innebär t.ex. utvecklingen mot en reflekterad praktik i en målstyrd skola? Bokens olika bidrag behandlar bl.a. vad lokal självständighet kan innebära för skolan och vilka konsekvenser detta får för ansvarstagandet på politisk nivå. Författarna diskuterar frågor som berör reflektion och målstyrning, skolans demokratiuppdrag och marknadsorienteringen av skolan. Vidare behandlas konsekvenserna av skolans decentraliseringspolitik och vad denna innebär för lärarnas professionella utveckling. Boken är avsedd för fort- och vidareutbildning av lärare och skolledare, samt för studerande i pedagogik. Den kan också läsas av beslutsfattare, politiker och andra som är intresserade av frågor som rör skolans utveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789144010687
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 189 st
Målstyrningen av den svenska skolan förväntas leda till bättre kvalitet och ökad likvärdighet. Men går det att styra pedagogisk verksamhet via mål? I den här boken diskuterar författarna denna fråga genom att problematisera och kritiskt granska skolans styrning. Styrningen av skolan inrymmer en rad angelägna problem vilka tas upp i boken. Vad innebär t.ex. utvecklingen mot en reflekterad praktik i en målstyrd skola? Bokens olika bidrag behandlar bl.a. vad lokal självständighet kan innebära för skolan och vilka konsekvenser detta får för ansvarstagandet på politisk nivå. Författarna diskuterar frågor som berör reflektion och målstyrning, skolans demokratiuppdrag och marknadsorienteringen av skolan. Vidare behandlas konsekvenserna av skolans decentraliseringspolitik och vad denna innebär för lärarnas professionella utveckling. Boken är avsedd för fort- och vidareutbildning av lärare och skolledare, samt för studerande i pedagogik. Den kan också läsas av beslutsfattare, politiker och andra som är intresserade av frågor som rör skolans utveckling.
Målstyrningen av den svenska skolan förväntas leda till bättre kvalitet och ökad likvärdighet. Men går det att styra pedagogisk verksamhet via mål? I den här boken diskuterar författarna denna fråga genom att problematisera och kritiskt granska skolans styrning. Styrningen av skolan inrymmer en rad angelägna problem vilka tas upp i boken. Vad innebär t.ex. utvecklingen mot en reflekterad praktik i en målstyrd skola? Bokens olika bidrag behandlar bl.a. vad lokal självständighet kan innebära för skolan och vilka konsekvenser detta får för ansvarstagandet på politisk nivå. Författarna diskuterar frågor som berör reflektion och målstyrning, skolans demokratiuppdrag och marknadsorienteringen av skolan. Vidare behandlas konsekvenserna av skolans decentraliseringspolitik och vad denna innebär för lärarnas professionella utveckling. Boken är avsedd för fort- och vidareutbildning av lärare och skolledare, samt för studerande i pedagogik. Den kan också läsas av beslutsfattare, politiker och andra som är intresserade av frågor som rör skolans utveckling.
Begagnad bok
79 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
79 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar