Talandet som levd erfarenhet - En studie av fyra barn med Downs syndrom; Karin Bengtsson; 2006
spara 35%
1 säljare

Talandet som levd erfarenhet - En studie av fyra barn med Downs syndrom

av Karin Bengtsson
I denna avhandling studeras fyra barns tal och talande ur ett fenomenologiskt perspektiv. Barnen i studien har Downs syndrom (DS). Många barn med DS har svårt att utveckla ett tal som lätt förstås av andra. I beskrivningar av deras tal uppmärksammas ofta det som betraktas som avvikande, det som skiljer dem från barn utan DS.

Syftet med denna studie är att pröva att beskriva talandet genom att utgå från hur barnen gör då de talar, då de formar tal. De fyra barn som deltog videofilmades då de samtalade med en vuxen i en strukturerad situation (en talscreenings-situation). Barnens tal transkriberades och analyserades också akustiskt, för att de artikulatoriska händelserna i talandet skulle bli åtkomliga för närmare studium.

Barnens handlingar i talandet, deras strategier då de artikulerar tal, beskrivs som ett uttryck för vars och ens intentionalitet i talandet. Genom sitt agerande i talandet visar barnen vad i uttrycket som är synligt för dem och möjligt för dem att rikta sig emot och också vad som är åtkomligt för förändring och utveckling.
I denna avhandling studeras fyra barns tal och talande ur ett fenomenologiskt perspektiv. Barnen i studien har Downs syndrom (DS). Många barn med DS har svårt att utveckla ett tal som lätt förstås av andra. I beskrivningar av deras tal uppmärksammas ofta det som betraktas som avvikande, det som skiljer dem från barn utan DS.

Syftet med denna studie är att pröva att beskriva talandet genom att utgå från hur barnen gör då de talar, då de formar tal. De fyra barn som deltog videofilmades då de samtalade med en vuxen i en strukturerad situation (en talscreenings-situation). Barnens tal transkriberades och analyserades också akustiskt, för att de artikulatoriska händelserna i talandet skulle bli åtkomliga för närmare studium.

Barnens handlingar i talandet, deras strategier då de artikulerar tal, beskrivs som ett uttryck för vars och ens intentionalitet i talandet. Genom sitt agerande i talandet visar barnen vad i uttrycket som är synligt för dem och möjligt för dem att rikta sig emot och också vad som är åtkomligt för förändring och utveckling.
Utgiven: 2006
ISBN: 9789170630767
Förlag: Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 190 st
I denna avhandling studeras fyra barns tal och talande ur ett fenomenologiskt perspektiv. Barnen i studien har Downs syndrom (DS). Många barn med DS har svårt att utveckla ett tal som lätt förstås av andra. I beskrivningar av deras tal uppmärksammas ofta det som betraktas som avvikande, det som skiljer dem från barn utan DS.

Syftet med denna studie är att pröva att beskriva talandet genom att utgå från hur barnen gör då de talar, då de formar tal. De fyra barn som deltog videofilmades då de samtalade med en vuxen i en strukturerad situation (en talscreenings-situation). Barnens tal transkriberades och analyserades också akustiskt, för att de artikulatoriska händelserna i talandet skulle bli åtkomliga för närmare studium.

Barnens handlingar i talandet, deras strategier då de artikulerar tal, beskrivs som ett uttryck för vars och ens intentionalitet i talandet. Genom sitt agerande i talandet visar barnen vad i uttrycket som är synligt för dem och möjligt för dem att rikta sig emot och också vad som är åtkomligt för förändring och utveckling.
I denna avhandling studeras fyra barns tal och talande ur ett fenomenologiskt perspektiv. Barnen i studien har Downs syndrom (DS). Många barn med DS har svårt att utveckla ett tal som lätt förstås av andra. I beskrivningar av deras tal uppmärksammas ofta det som betraktas som avvikande, det som skiljer dem från barn utan DS.

Syftet med denna studie är att pröva att beskriva talandet genom att utgå från hur barnen gör då de talar, då de formar tal. De fyra barn som deltog videofilmades då de samtalade med en vuxen i en strukturerad situation (en talscreenings-situation). Barnens tal transkriberades och analyserades också akustiskt, för att de artikulatoriska händelserna i talandet skulle bli åtkomliga för närmare studium.

Barnens handlingar i talandet, deras strategier då de artikulerar tal, beskrivs som ett uttryck för vars och ens intentionalitet i talandet. Genom sitt agerande i talandet visar barnen vad i uttrycket som är synligt för dem och möjligt för dem att rikta sig emot och också vad som är åtkomligt för förändring och utveckling.
Begagnad bok
155 kr235 krSpara 80 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr235 krSpara 80 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar