Undervisningsstrategier - för lärandeidentitet; Fanny Gunnarsson, Pia Hjertström, Anette Klang-Jensen, Ann S. Pihlgren; 2020
endast ny

Undervisningsstrategier - för lärandeidentitet Upplaga 1

av Fanny Gunnarsson, Pia Hjertström, Anette Klang-Jensen, Ann S. Pihlgren
Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området - hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära, har strategier för att ta sig an lärandet samt utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga.

Undervisningsstrategier för att stärka lärandeidentiteten bör, för att vara framgångsrika, ingå i undervisningen inom alla ämnesområden som en naturlig del. Hur det kan genomföras får läraren hjälp med i boken. Boken ger en teoretisk bakgrund samt praktisk, forskningsbaserad hjälp i val av arbetssätt. Den ger också stöd i hur undervisningen kan utvärderas och förbättras. I slutet av varje kapitel ges förslag till fortsatt läsning inom området.

Boken vänder sig till blivande och praktiserande lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning som vill lära sig mer om och vidareutveckla sin undervisning för att stötta barns, elevers och studerandes positiva lärandeidentitet. Den vänder sig även till rektorer, barn- och elevhälsans olika professioner, beslutsfattare och andra som vill fördjupa sig på området.
Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området - hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära, har strategier för att ta sig an lärandet samt utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga.

Undervisningsstrategier för att stärka lärandeidentiteten bör, för att vara framgångsrika, ingå i undervisningen inom alla ämnesområden som en naturlig del. Hur det kan genomföras får läraren hjälp med i boken. Boken ger en teoretisk bakgrund samt praktisk, forskningsbaserad hjälp i val av arbetssätt. Den ger också stöd i hur undervisningen kan utvärderas och förbättras. I slutet av varje kapitel ges förslag till fortsatt läsning inom området.

Boken vänder sig till blivande och praktiserande lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning som vill lära sig mer om och vidareutveckla sin undervisning för att stötta barns, elevers och studerandes positiva lärandeidentitet. Den vänder sig även till rektorer, barn- och elevhälsans olika professioner, beslutsfattare och andra som vill fördjupa sig på området.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144135540
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 163 st
Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området - hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära, har strategier för att ta sig an lärandet samt utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga.

Undervisningsstrategier för att stärka lärandeidentiteten bör, för att vara framgångsrika, ingå i undervisningen inom alla ämnesområden som en naturlig del. Hur det kan genomföras får läraren hjälp med i boken. Boken ger en teoretisk bakgrund samt praktisk, forskningsbaserad hjälp i val av arbetssätt. Den ger också stöd i hur undervisningen kan utvärderas och förbättras. I slutet av varje kapitel ges förslag till fortsatt läsning inom området.

Boken vänder sig till blivande och praktiserande lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning som vill lära sig mer om och vidareutveckla sin undervisning för att stötta barns, elevers och studerandes positiva lärandeidentitet. Den vänder sig även till rektorer, barn- och elevhälsans olika professioner, beslutsfattare och andra som vill fördjupa sig på området.
Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra området - hur undervisningen kan bidra till en positiv lärandeidentitet. En positiv lärandeidentitet innebär att den som lär sig känner tilltro till sin egen förmåga att lära, har strategier för att ta sig an lärandet samt utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga.

Undervisningsstrategier för att stärka lärandeidentiteten bör, för att vara framgångsrika, ingå i undervisningen inom alla ämnesområden som en naturlig del. Hur det kan genomföras får läraren hjälp med i boken. Boken ger en teoretisk bakgrund samt praktisk, forskningsbaserad hjälp i val av arbetssätt. Den ger också stöd i hur undervisningen kan utvärderas och förbättras. I slutet av varje kapitel ges förslag till fortsatt läsning inom området.

Boken vänder sig till blivande och praktiserande lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning som vill lära sig mer om och vidareutveckla sin undervisning för att stötta barns, elevers och studerandes positiva lärandeidentitet. Den vänder sig även till rektorer, barn- och elevhälsans olika professioner, beslutsfattare och andra som vill fördjupa sig på området.
Ny bok
308 kr324 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
308 kr324 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)