Ungdomskulturer; Anne Gloppestad; 2014
spara 36%
5+ säljare

Ungdomskulturer Upplaga 1

av Anne Gloppestad
Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället. Boken tydliggör hur samhällets förändrade förhållanden och strukturer synliggörs genom ungdomars kulturella uttryck. Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället.

Läs mer
Läromedlet inleds med en ämnesintroduktion till sociologin. Därefter bearbetas begreppen ungdom och kultur, följt av beskrivningar och analyser av ett antal ungdomskulturella strömningar. Vidare presenteras verktyg för att studera ungdomars situation och kulturyttringar. Slutligen behandlas samhällets verksamheter för unga och de ungdomspolitiska målen. I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion.
Ur innehållet:
Den sociologiska blicken
Samhället - föränderligt och formande
Från barn till vuxen
Vad är kultur?
Stilar och kulturer i urval
Politiska verksamheter och mål
Lärarhandledningen och det centrala innehållet
Lärarhandledningen inleds med en genomgång av Skolverkets beskrivning av sociologiämnet och kursen ungdomskulturer. Här beskrivs var det centrala innehållet återfinns i boken och hur man kan arbeta med de centrala begrepp som finns i ämnets syfte. Inledningskapitlet har också ett avsnitt om bedömning och betygsättning. Därefter följer lärarhandledningen lärobokens kapitelupplägg. Här finns uppgifter som är anpassade till innehållet i respektive kapitel. Uppgifterna är av olika omfattning. En del kan användas inom ramen för en lektion medan andra ger underlag för längre arbetsperioder eller teman. Det finns även uppgifter som täcker in flera delar av det centrala innehållet, vilket gör att de kan användas i olika sammanhang eller i slutet på kursen för att se hur eleverna har förstått kursens helhet.

Om författarna
Anne Gloppestad är gymnasielärare och undervisar bland annat i sociologi och psykologi.
Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället. Boken tydliggör hur samhällets förändrade förhållanden och strukturer synliggörs genom ungdomars kulturella uttryck. Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället.

Läs mer
Läromedlet inleds med en ämnesintroduktion till sociologin. Därefter bearbetas begreppen ungdom och kultur, följt av beskrivningar och analyser av ett antal ungdomskulturella strömningar. Vidare presenteras verktyg för att studera ungdomars situation och kulturyttringar. Slutligen behandlas samhällets verksamheter för unga och de ungdomspolitiska målen. I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion.
Ur innehållet:
Den sociologiska blicken
Samhället - föränderligt och formande
Från barn till vuxen
Vad är kultur?
Stilar och kulturer i urval
Politiska verksamheter och mål
Lärarhandledningen och det centrala innehållet
Lärarhandledningen inleds med en genomgång av Skolverkets beskrivning av sociologiämnet och kursen ungdomskulturer. Här beskrivs var det centrala innehållet återfinns i boken och hur man kan arbeta med de centrala begrepp som finns i ämnets syfte. Inledningskapitlet har också ett avsnitt om bedömning och betygsättning. Därefter följer lärarhandledningen lärobokens kapitelupplägg. Här finns uppgifter som är anpassade till innehållet i respektive kapitel. Uppgifterna är av olika omfattning. En del kan användas inom ramen för en lektion medan andra ger underlag för längre arbetsperioder eller teman. Det finns även uppgifter som täcker in flera delar av det centrala innehållet, vilket gör att de kan användas i olika sammanhang eller i slutet på kursen för att se hur eleverna har förstått kursens helhet.

Om författarna
Anne Gloppestad är gymnasielärare och undervisar bland annat i sociologi och psykologi.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789147108381
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 168 st
Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället. Boken tydliggör hur samhällets förändrade förhållanden och strukturer synliggörs genom ungdomars kulturella uttryck. Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället.

Läs mer
Läromedlet inleds med en ämnesintroduktion till sociologin. Därefter bearbetas begreppen ungdom och kultur, följt av beskrivningar och analyser av ett antal ungdomskulturella strömningar. Vidare presenteras verktyg för att studera ungdomars situation och kulturyttringar. Slutligen behandlas samhällets verksamheter för unga och de ungdomspolitiska målen. I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion.
Ur innehållet:
Den sociologiska blicken
Samhället - föränderligt och formande
Från barn till vuxen
Vad är kultur?
Stilar och kulturer i urval
Politiska verksamheter och mål
Lärarhandledningen och det centrala innehållet
Lärarhandledningen inleds med en genomgång av Skolverkets beskrivning av sociologiämnet och kursen ungdomskulturer. Här beskrivs var det centrala innehållet återfinns i boken och hur man kan arbeta med de centrala begrepp som finns i ämnets syfte. Inledningskapitlet har också ett avsnitt om bedömning och betygsättning. Därefter följer lärarhandledningen lärobokens kapitelupplägg. Här finns uppgifter som är anpassade till innehållet i respektive kapitel. Uppgifterna är av olika omfattning. En del kan användas inom ramen för en lektion medan andra ger underlag för längre arbetsperioder eller teman. Det finns även uppgifter som täcker in flera delar av det centrala innehållet, vilket gör att de kan användas i olika sammanhang eller i slutet på kursen för att se hur eleverna har förstått kursens helhet.

Om författarna
Anne Gloppestad är gymnasielärare och undervisar bland annat i sociologi och psykologi.
Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället. Boken tydliggör hur samhällets förändrade förhållanden och strukturer synliggörs genom ungdomars kulturella uttryck. Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället.

Läs mer
Läromedlet inleds med en ämnesintroduktion till sociologin. Därefter bearbetas begreppen ungdom och kultur, följt av beskrivningar och analyser av ett antal ungdomskulturella strömningar. Vidare presenteras verktyg för att studera ungdomars situation och kulturyttringar. Slutligen behandlas samhällets verksamheter för unga och de ungdomspolitiska målen. I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion.
Ur innehållet:
Den sociologiska blicken
Samhället - föränderligt och formande
Från barn till vuxen
Vad är kultur?
Stilar och kulturer i urval
Politiska verksamheter och mål
Lärarhandledningen och det centrala innehållet
Lärarhandledningen inleds med en genomgång av Skolverkets beskrivning av sociologiämnet och kursen ungdomskulturer. Här beskrivs var det centrala innehållet återfinns i boken och hur man kan arbeta med de centrala begrepp som finns i ämnets syfte. Inledningskapitlet har också ett avsnitt om bedömning och betygsättning. Därefter följer lärarhandledningen lärobokens kapitelupplägg. Här finns uppgifter som är anpassade till innehållet i respektive kapitel. Uppgifterna är av olika omfattning. En del kan användas inom ramen för en lektion medan andra ger underlag för längre arbetsperioder eller teman. Det finns även uppgifter som täcker in flera delar av det centrala innehållet, vilket gör att de kan användas i olika sammanhang eller i slutet på kursen för att se hur eleverna har förstått kursens helhet.

Om författarna
Anne Gloppestad är gymnasielärare och undervisar bland annat i sociologi och psykologi.
Begagnad bok
339 kr523 krSpara 184 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 dagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
339 kr523 krSpara 184 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 dagar