Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande i skola och förskola; Gunilla Guvå; 2023
endast ny

Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande i skola och förskola Upplaga 1

av Gunilla Guvå
Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anlag, neurobiologisk mognad samt medfödda förmågor och successivt förvärvade färdigheter skapar det samspel mellan inre och yttre förutsättningar som driver utvecklingen och lärande framåt. Författaren lyfter också bland annat fram hur eleverna utvecklas och lär genom lek och hur läraren kan arbeta med att utveckla en samling barn i en klass till en fungerande grupp.

Boken vänder sig till alla professioner som är verksamma inom förskola och skola såsom pedagoger och lärare, psykologer i skola och förskola, elevhälsans övriga professioner samt skolans och förskolans och ledningspersonal.
Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anlag, neurobiologisk mognad samt medfödda förmågor och successivt förvärvade färdigheter skapar det samspel mellan inre och yttre förutsättningar som driver utvecklingen och lärande framåt. Författaren lyfter också bland annat fram hur eleverna utvecklas och lär genom lek och hur läraren kan arbeta med att utveckla en samling barn i en klass till en fungerande grupp.

Boken vänder sig till alla professioner som är verksamma inom förskola och skola såsom pedagoger och lärare, psykologer i skola och förskola, elevhälsans övriga professioner samt skolans och förskolans och ledningspersonal.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789144161402
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 178 st
Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anlag, neurobiologisk mognad samt medfödda förmågor och successivt förvärvade färdigheter skapar det samspel mellan inre och yttre förutsättningar som driver utvecklingen och lärande framåt. Författaren lyfter också bland annat fram hur eleverna utvecklas och lär genom lek och hur läraren kan arbeta med att utveckla en samling barn i en klass till en fungerande grupp.

Boken vänder sig till alla professioner som är verksamma inom förskola och skola såsom pedagoger och lärare, psykologer i skola och förskola, elevhälsans övriga professioner samt skolans och förskolans och ledningspersonal.
Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anlag, neurobiologisk mognad samt medfödda förmågor och successivt förvärvade färdigheter skapar det samspel mellan inre och yttre förutsättningar som driver utvecklingen och lärande framåt. Författaren lyfter också bland annat fram hur eleverna utvecklas och lär genom lek och hur läraren kan arbeta med att utveckla en samling barn i en klass till en fungerande grupp.

Boken vänder sig till alla professioner som är verksamma inom förskola och skola såsom pedagoger och lärare, psykologer i skola och förskola, elevhälsans övriga professioner samt skolans och förskolans och ledningspersonal.
Ny bok
275 kr289 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
275 kr289 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)