Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen; Ann Nordberg, Karin Rönnerman; 2022
spara 22%
2 säljare

Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen Upplaga 1

av Ann Nordberg, Karin Rönnerman
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.

Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling:

ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.

Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete.

Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet.

Innehåll
Förord
Inledning

Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning

Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över

Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över

Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över

Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss?

Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.

Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling:

ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.

Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete.

Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet.

Innehåll
Förord
Inledning

Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning

Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över

Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över

Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över

Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss?

Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789188149695
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 128 st
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.

Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling:

ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.

Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete.

Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet.

Innehåll
Förord
Inledning

Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning

Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över

Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över

Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över

Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss?

Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.

Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling:

ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.

Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete.

Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet.

Innehåll
Förord
Inledning

Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning

Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över

Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över

Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över

Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss?

Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning
Begagnad bok
235 kr299 krSpara 64 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
235 kr299 krSpara 64 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar