Varför nationella prov? : framväxt, dilemman, möjligheter; Christian Lundahl; 2009
5+ säljare

Varför nationella prov? : framväxt, dilemman, möjligheter Upplaga 1

av Christian Lundahl
Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.

Nationella prov, ämnesprov, diagnostiska material och kursprov är kunskapsbedömningar som staten ansvarar för. Från 1920-talet fram till slutet av 1990-talet har centralt utarbetade prov i huvudsak getts i språkämnen och matematik, för att därefter expandera kraftigt vad gäller både ämnen och åldrar. 2009 införs exempelvis obligatoriska prov i årskurs 3.

För att lärare ska kunna göra etiskt och pedagogiskt försvarbara bedömningar behövs insikter om bedömandets positiva och negativa konsekvenser. I boken presenteras också alternativa bedömningsformer som komplement och kontrast till de nationella proven.

Med denna bok bidrar Christian Lundahl med central och avgörande kunskap för lärares kompetens att arbeta med mätning och bedömning i skolan.

Ulf P. Lundgren, professor vid Uppsala universitet

Boken vänder sig till alla blivande och verksamma lärare, skolledare samt skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av nationella kunskapsbedömningar och utvärderingar.
Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.

Nationella prov, ämnesprov, diagnostiska material och kursprov är kunskapsbedömningar som staten ansvarar för. Från 1920-talet fram till slutet av 1990-talet har centralt utarbetade prov i huvudsak getts i språkämnen och matematik, för att därefter expandera kraftigt vad gäller både ämnen och åldrar. 2009 införs exempelvis obligatoriska prov i årskurs 3.

För att lärare ska kunna göra etiskt och pedagogiskt försvarbara bedömningar behövs insikter om bedömandets positiva och negativa konsekvenser. I boken presenteras också alternativa bedömningsformer som komplement och kontrast till de nationella proven.

Med denna bok bidrar Christian Lundahl med central och avgörande kunskap för lärares kompetens att arbeta med mätning och bedömning i skolan.

Ulf P. Lundgren, professor vid Uppsala universitet

Boken vänder sig till alla blivande och verksamma lärare, skolledare samt skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av nationella kunskapsbedömningar och utvärderingar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789144056296
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 235 st
Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.

Nationella prov, ämnesprov, diagnostiska material och kursprov är kunskapsbedömningar som staten ansvarar för. Från 1920-talet fram till slutet av 1990-talet har centralt utarbetade prov i huvudsak getts i språkämnen och matematik, för att därefter expandera kraftigt vad gäller både ämnen och åldrar. 2009 införs exempelvis obligatoriska prov i årskurs 3.

För att lärare ska kunna göra etiskt och pedagogiskt försvarbara bedömningar behövs insikter om bedömandets positiva och negativa konsekvenser. I boken presenteras också alternativa bedömningsformer som komplement och kontrast till de nationella proven.

Med denna bok bidrar Christian Lundahl med central och avgörande kunskap för lärares kompetens att arbeta med mätning och bedömning i skolan.

Ulf P. Lundgren, professor vid Uppsala universitet

Boken vänder sig till alla blivande och verksamma lärare, skolledare samt skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av nationella kunskapsbedömningar och utvärderingar.
Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.

Nationella prov, ämnesprov, diagnostiska material och kursprov är kunskapsbedömningar som staten ansvarar för. Från 1920-talet fram till slutet av 1990-talet har centralt utarbetade prov i huvudsak getts i språkämnen och matematik, för att därefter expandera kraftigt vad gäller både ämnen och åldrar. 2009 införs exempelvis obligatoriska prov i årskurs 3.

För att lärare ska kunna göra etiskt och pedagogiskt försvarbara bedömningar behövs insikter om bedömandets positiva och negativa konsekvenser. I boken presenteras också alternativa bedömningsformer som komplement och kontrast till de nationella proven.

Med denna bok bidrar Christian Lundahl med central och avgörande kunskap för lärares kompetens att arbeta med mätning och bedömning i skolan.

Ulf P. Lundgren, professor vid Uppsala universitet

Boken vänder sig till alla blivande och verksamma lärare, skolledare samt skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av nationella kunskapsbedömningar och utvärderingar.
Begagnad bok
210 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
210 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar