Vetenskapsteori : grunder och tillämpning; Jesper Andreasson, Thomas Johansson; 2020

Vetenskapsteori : grunder och tillämpning Upplaga 1

av Jesper Andreasson, Thomas Johansson
Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet.

Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet.

Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144133713
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 223 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2023)
371 kr (endast ny)
Upplaga 1 (2020)
Tillfälligt slut
Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet.

Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet.

Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)