Vi gör olika : undervisning om mångfald och demokrati i förskolan; Aisha Lundgren Aslla, Franziska Forssander; 2022
endast ny

Vi gör olika : undervisning om mångfald och demokrati i förskolan

av Aisha Lundgren Aslla, Franziska Forssander
När två tovade möss plötsligt dyker upp på Bagarsjöns förskola har de många frågor till barnen. Mössen vill veta mer om människornas fester, firanden, traditioner och högtider.  

På detta lekfulla vis inleddes undervisningen om mångfald och demokrati på förskolan i Nacka, där barngruppen i huvudsak var rotad i traditionellt svensk kultur. Arbetet växte och fördjupades och kom att handla om tre olika aspekter på högtider: mat, lekar och ritualer.  

I den här boken får vi ta del av Aisha Lundgren Asllas och Franziska Forssanders kreativa arbetssätt. Vi får följa hur och varför de arbetat med att främja barnens förståelse för värdet av mångfald, demokrati och solidaritet. En berättelse med  många konkreta ingångar och tydlig förankring i förskolans vardag och styrdokument om ämnen som sällan varit mer aktuella än i dag.  

Aisha Lundgren Aslla är pedagogisk utvecklingsledare i Nacka. Hon har tidigare arbetat som barnskötare, förskollärare och genuspedagog.  

Franziska Forssander är legitimerad förskollärare. Hon har även arbetat som barnskötare, förskolechef och lokalpolitiker. 

Innehåll
Förord
Författarna

Inledning
Bortom den egna normen
Vår mångfaldskalender växer fram

Kapitel 1: Teori och utgångspunkter
Mångfald en del av demokratiuppdraget
Demokrati i tanke och handling
Den normkritiska vändningen
Olikheter som utgångspunkt
Stöttande undervisning
Vi accepterar ovisshet  

Kapitel 2: Vår plats i världen vecklar ut sig
Sverige, Sverige lagomland! Eller?
Inte rasist, men
När värderingar krockar
Vi lyssnar och samverkar
Varför firas högtiden egentligen?
Nej, alla vill inte fira Lucia
Dialog avväpnar känsligt läge 
Kapitel 3: Så gjorde vi! Tema mat
En ovanlig kalender
Vad är en högtid?
Lära om demokrati
Delaktighet lära genom demokrati
Fotografier väckte nyfikenhet
Barnen kläcker idén om en vinterfest
Vad äter en när det är fest?
Reflektion vidgar vyerna
Hur luktar en högtid?
En undervisning för alla sinnen
Mössen ber oss rita och måla
Barnen reflekterar, vi lyssnar
Ett lyft för det demokratiska klimatet
Vinterfesten en fördjupning på barnens initiativ
Att göra barns inflytande möjligt  

Kapitel 4: Vi fördjupar arbetet! Tema lekar
Didaktiska övervägande och förberedelser
Vad är en karneval?
Vi diskuterar med barnen
Leken som gemenskap
Leken som demokratisk process att bjuda in, parera och justera
Barnens blomsterkarneval
Arbetslagets reflektion och tillbakablick  

Kapitel 5: Vi tar oss an temat ritualer
Föränderlighet och skiftande behov
Vad är en ritual?
Drama som didaktiskt grepp
Vi iscensätter en ritual
Inte alla tror på julen
Ritualer vi diskuterar tillsammans
Vi pratar utifrån bilder om ritualer och högtider
Ljus och mörker
Undervisning om mening och innehåll
Inte som vi tänkt med bra ändå  

Avslutande reflektion
Ett nytt sätt att arbeta
Viktigt att våga
Pedagogisk planering och barns inflytande
Dansen ett sätt att inkludera fler
Glädje som motor i undervisningen  

Referenser
Fakta om högtider
Bildförteckning
När två tovade möss plötsligt dyker upp på Bagarsjöns förskola har de många frågor till barnen. Mössen vill veta mer om människornas fester, firanden, traditioner och högtider.  

På detta lekfulla vis inleddes undervisningen om mångfald och demokrati på förskolan i Nacka, där barngruppen i huvudsak var rotad i traditionellt svensk kultur. Arbetet växte och fördjupades och kom att handla om tre olika aspekter på högtider: mat, lekar och ritualer.  

I den här boken får vi ta del av Aisha Lundgren Asllas och Franziska Forssanders kreativa arbetssätt. Vi får följa hur och varför de arbetat med att främja barnens förståelse för värdet av mångfald, demokrati och solidaritet. En berättelse med  många konkreta ingångar och tydlig förankring i förskolans vardag och styrdokument om ämnen som sällan varit mer aktuella än i dag.  

Aisha Lundgren Aslla är pedagogisk utvecklingsledare i Nacka. Hon har tidigare arbetat som barnskötare, förskollärare och genuspedagog.  

Franziska Forssander är legitimerad förskollärare. Hon har även arbetat som barnskötare, förskolechef och lokalpolitiker. 

Innehåll
Förord
Författarna

Inledning
Bortom den egna normen
Vår mångfaldskalender växer fram

Kapitel 1: Teori och utgångspunkter
Mångfald en del av demokratiuppdraget
Demokrati i tanke och handling
Den normkritiska vändningen
Olikheter som utgångspunkt
Stöttande undervisning
Vi accepterar ovisshet  

Kapitel 2: Vår plats i världen vecklar ut sig
Sverige, Sverige lagomland! Eller?
Inte rasist, men
När värderingar krockar
Vi lyssnar och samverkar
Varför firas högtiden egentligen?
Nej, alla vill inte fira Lucia
Dialog avväpnar känsligt läge 
Kapitel 3: Så gjorde vi! Tema mat
En ovanlig kalender
Vad är en högtid?
Lära om demokrati
Delaktighet lära genom demokrati
Fotografier väckte nyfikenhet
Barnen kläcker idén om en vinterfest
Vad äter en när det är fest?
Reflektion vidgar vyerna
Hur luktar en högtid?
En undervisning för alla sinnen
Mössen ber oss rita och måla
Barnen reflekterar, vi lyssnar
Ett lyft för det demokratiska klimatet
Vinterfesten en fördjupning på barnens initiativ
Att göra barns inflytande möjligt  

Kapitel 4: Vi fördjupar arbetet! Tema lekar
Didaktiska övervägande och förberedelser
Vad är en karneval?
Vi diskuterar med barnen
Leken som gemenskap
Leken som demokratisk process att bjuda in, parera och justera
Barnens blomsterkarneval
Arbetslagets reflektion och tillbakablick  

Kapitel 5: Vi tar oss an temat ritualer
Föränderlighet och skiftande behov
Vad är en ritual?
Drama som didaktiskt grepp
Vi iscensätter en ritual
Inte alla tror på julen
Ritualer vi diskuterar tillsammans
Vi pratar utifrån bilder om ritualer och högtider
Ljus och mörker
Undervisning om mening och innehåll
Inte som vi tänkt med bra ändå  

Avslutande reflektion
Ett nytt sätt att arbeta
Viktigt att våga
Pedagogisk planering och barns inflytande
Dansen ett sätt att inkludera fler
Glädje som motor i undervisningen  

Referenser
Fakta om högtider
Bildförteckning
Utgiven: 2022
ISBN: 9789188149497
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
När två tovade möss plötsligt dyker upp på Bagarsjöns förskola har de många frågor till barnen. Mössen vill veta mer om människornas fester, firanden, traditioner och högtider.  

På detta lekfulla vis inleddes undervisningen om mångfald och demokrati på förskolan i Nacka, där barngruppen i huvudsak var rotad i traditionellt svensk kultur. Arbetet växte och fördjupades och kom att handla om tre olika aspekter på högtider: mat, lekar och ritualer.  

I den här boken får vi ta del av Aisha Lundgren Asllas och Franziska Forssanders kreativa arbetssätt. Vi får följa hur och varför de arbetat med att främja barnens förståelse för värdet av mångfald, demokrati och solidaritet. En berättelse med  många konkreta ingångar och tydlig förankring i förskolans vardag och styrdokument om ämnen som sällan varit mer aktuella än i dag.  

Aisha Lundgren Aslla är pedagogisk utvecklingsledare i Nacka. Hon har tidigare arbetat som barnskötare, förskollärare och genuspedagog.  

Franziska Forssander är legitimerad förskollärare. Hon har även arbetat som barnskötare, förskolechef och lokalpolitiker. 

Innehåll
Förord
Författarna

Inledning
Bortom den egna normen
Vår mångfaldskalender växer fram

Kapitel 1: Teori och utgångspunkter
Mångfald en del av demokratiuppdraget
Demokrati i tanke och handling
Den normkritiska vändningen
Olikheter som utgångspunkt
Stöttande undervisning
Vi accepterar ovisshet  

Kapitel 2: Vår plats i världen vecklar ut sig
Sverige, Sverige lagomland! Eller?
Inte rasist, men
När värderingar krockar
Vi lyssnar och samverkar
Varför firas högtiden egentligen?
Nej, alla vill inte fira Lucia
Dialog avväpnar känsligt läge 
Kapitel 3: Så gjorde vi! Tema mat
En ovanlig kalender
Vad är en högtid?
Lära om demokrati
Delaktighet lära genom demokrati
Fotografier väckte nyfikenhet
Barnen kläcker idén om en vinterfest
Vad äter en när det är fest?
Reflektion vidgar vyerna
Hur luktar en högtid?
En undervisning för alla sinnen
Mössen ber oss rita och måla
Barnen reflekterar, vi lyssnar
Ett lyft för det demokratiska klimatet
Vinterfesten en fördjupning på barnens initiativ
Att göra barns inflytande möjligt  

Kapitel 4: Vi fördjupar arbetet! Tema lekar
Didaktiska övervägande och förberedelser
Vad är en karneval?
Vi diskuterar med barnen
Leken som gemenskap
Leken som demokratisk process att bjuda in, parera och justera
Barnens blomsterkarneval
Arbetslagets reflektion och tillbakablick  

Kapitel 5: Vi tar oss an temat ritualer
Föränderlighet och skiftande behov
Vad är en ritual?
Drama som didaktiskt grepp
Vi iscensätter en ritual
Inte alla tror på julen
Ritualer vi diskuterar tillsammans
Vi pratar utifrån bilder om ritualer och högtider
Ljus och mörker
Undervisning om mening och innehåll
Inte som vi tänkt med bra ändå  

Avslutande reflektion
Ett nytt sätt att arbeta
Viktigt att våga
Pedagogisk planering och barns inflytande
Dansen ett sätt att inkludera fler
Glädje som motor i undervisningen  

Referenser
Fakta om högtider
Bildförteckning
När två tovade möss plötsligt dyker upp på Bagarsjöns förskola har de många frågor till barnen. Mössen vill veta mer om människornas fester, firanden, traditioner och högtider.  

På detta lekfulla vis inleddes undervisningen om mångfald och demokrati på förskolan i Nacka, där barngruppen i huvudsak var rotad i traditionellt svensk kultur. Arbetet växte och fördjupades och kom att handla om tre olika aspekter på högtider: mat, lekar och ritualer.  

I den här boken får vi ta del av Aisha Lundgren Asllas och Franziska Forssanders kreativa arbetssätt. Vi får följa hur och varför de arbetat med att främja barnens förståelse för värdet av mångfald, demokrati och solidaritet. En berättelse med  många konkreta ingångar och tydlig förankring i förskolans vardag och styrdokument om ämnen som sällan varit mer aktuella än i dag.  

Aisha Lundgren Aslla är pedagogisk utvecklingsledare i Nacka. Hon har tidigare arbetat som barnskötare, förskollärare och genuspedagog.  

Franziska Forssander är legitimerad förskollärare. Hon har även arbetat som barnskötare, förskolechef och lokalpolitiker. 

Innehåll
Förord
Författarna

Inledning
Bortom den egna normen
Vår mångfaldskalender växer fram

Kapitel 1: Teori och utgångspunkter
Mångfald en del av demokratiuppdraget
Demokrati i tanke och handling
Den normkritiska vändningen
Olikheter som utgångspunkt
Stöttande undervisning
Vi accepterar ovisshet  

Kapitel 2: Vår plats i världen vecklar ut sig
Sverige, Sverige lagomland! Eller?
Inte rasist, men
När värderingar krockar
Vi lyssnar och samverkar
Varför firas högtiden egentligen?
Nej, alla vill inte fira Lucia
Dialog avväpnar känsligt läge 
Kapitel 3: Så gjorde vi! Tema mat
En ovanlig kalender
Vad är en högtid?
Lära om demokrati
Delaktighet lära genom demokrati
Fotografier väckte nyfikenhet
Barnen kläcker idén om en vinterfest
Vad äter en när det är fest?
Reflektion vidgar vyerna
Hur luktar en högtid?
En undervisning för alla sinnen
Mössen ber oss rita och måla
Barnen reflekterar, vi lyssnar
Ett lyft för det demokratiska klimatet
Vinterfesten en fördjupning på barnens initiativ
Att göra barns inflytande möjligt  

Kapitel 4: Vi fördjupar arbetet! Tema lekar
Didaktiska övervägande och förberedelser
Vad är en karneval?
Vi diskuterar med barnen
Leken som gemenskap
Leken som demokratisk process att bjuda in, parera och justera
Barnens blomsterkarneval
Arbetslagets reflektion och tillbakablick  

Kapitel 5: Vi tar oss an temat ritualer
Föränderlighet och skiftande behov
Vad är en ritual?
Drama som didaktiskt grepp
Vi iscensätter en ritual
Inte alla tror på julen
Ritualer vi diskuterar tillsammans
Vi pratar utifrån bilder om ritualer och högtider
Ljus och mörker
Undervisning om mening och innehåll
Inte som vi tänkt med bra ändå  

Avslutande reflektion
Ett nytt sätt att arbeta
Viktigt att våga
Pedagogisk planering och barns inflytande
Dansen ett sätt att inkludera fler
Glädje som motor i undervisningen  

Referenser
Fakta om högtider
Bildförteckning
Ny bok
289 kr304 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
289 kr304 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)