Yttrandefrihet och tryckfrihet : Handbok för journalister Upplaga 3
Tre av våra grundlagar innehåller regler om yttrandefrihet: regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och den senast tillkomna, yttrandefrihetsgrundlagen. Därutöver finns en rad vanliga lagar som påverkar våra rättigheer att skaffa och sprida information - bl a brottsbalken, datalagen, sekretesslagen och lagen om skydd för företagshemligheter (Lex Bratt). Här presenteras först vilka regler som berör research/efterforskning (meddelarfrieten och rätten till offentliga handlingar) därefter regler om vad som får publiceras; vilka yttranden är brottsliga? - och slutligen statens möjligheter att ingripa mot - och bestraffa - meddelare, journalister och ansvariga utgivare. Författaren redovisar också vad som gäller för tidningar eller nyhetsbrev på Internet. Denna tredje upplaga är uppdaterad och reviderad. Den vänder sig i första hand till journalister i tryckta medier men är viktig även för dem som arbetar med journalistik och information via Internet.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789151840499
Förlag: Prisma
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 308 st
7 upplagor
Upplaga 7 (2012)
från 119 krUpplaga 6 (2009)
från 110 krUpplaga 5 (2006)
från 95 krUpplaga 4 (2003)
från 75 krVisa alla upplagor
Tre av våra grundlagar innehåller regler om yttrandefrihet: regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och den senast tillkomna, yttrandefrihetsgrundlagen. Därutöver finns en rad vanliga lagar som påverkar våra rättigheer att skaffa och sprida information - bl a brottsbalken, datalagen, sekretesslagen och lagen om skydd för företagshemligheter (Lex Bratt). Här presenteras först vilka regler som berör research/efterforskning (meddelarfrieten och rätten till offentliga handlingar) därefter regler om vad som får publiceras; vilka yttranden är brottsliga? - och slutligen statens möjligheter att ingripa mot - och bestraffa - meddelare, journalister och ansvariga utgivare. Författaren redovisar också vad som gäller för tidningar eller nyhetsbrev på Internet. Denna tredje upplaga är uppdaterad och reviderad. Den vänder sig i första hand till journalister i tryckta medier men är viktig även för dem som arbetar med journalistik och information via Internet.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.