Policy & villkor

Köpskydd med Studentapan

Detta köpskydd utfärdas av Studentapan AB (org.nr. 556586-1415) med säte i Växjö och gäller mellan köpare (“du”) och Studentapan AB (“Vi” eller “Studentapan”).

Vid genomförande av köp ger du Studentapan ett kommissionsuppdrag som regleras i köpvillkoren, samt i detta avtal för köpskyddet.

Den part som Studentapan köper en bok från är nedan angiven som “säljare” och “säljaren”.

För att genomföra köp på Studentapan måste du acceptera detta avtal, samt köpvillkoren och följa dem i sin helhet.

1. Hur fungerar köpskyddet?

När du har genomfört ett köp så håller Studentapan dina pengar i tryggt förvar tills du har haft möjlighet att ta emot boken och godkänna den. Först då får säljaren betalt

Skulle det uppstå några problem så är dina pengar skyddade enligt Studentapans köpskydd.

Det här garanterar köpskyddet:

  • Boken skickas inom 1–3 dagar.
  • Boken levereras.
  • Bokens skick stämmer överens med beskrivning.
  • Säljaren har skickat rätt bok.

1.1. Boken skickas inom 1–3 dagar

Efter att du har genomfört din betalning ska säljaren skicka boken inom 1–3 dagar och uppdatera status senast klockan 23:59 på den 3e dagen efter beställningsdagen.

Så fort säljaren har skickat boken och uppdaterat status får du meddelande via e-post.

Skulle säljaren mot förmodan inte skicka boken inom 1–3 dagar så avbryts köpet automatiskt och hela beloppet för boken återbetalas automatiskt till dig.

Exempel: Du genomför din beställning på måndagen. Då ska säljaren ha skickat boken och uppdaterat status senast på torsdagen klockan 23:59, annars avbryts köpet automatiskt.

Säljaren har möjlighet att begära ett nytt sista-datum för att skicka boken, till exempel om säljaren är bortrest. Men du väljer alltid om du vill godkänna det nya sista-datumet eller avbryta köpet.

Säljaren har rätt att ångra att sälja boken inom den angivna tidsfristen för att skicka boken, då återbetalas dina pengar automatiskt.

1.2 Boken levereras

Säljaren kan välja det fraktalternativ som passar säljaren bäst. Säljaren ansvarar för paketering och att boken skickas till din angivna adress.

Normal leveranstid för en skickad bok är inom 1–3 vardagar, men ibland kan förseningar uppstå. Vi kan därför inte garantera leverans till en specifik dag och reserverar oss alltid för förseningar som kan uppstå.

Det är viktigt att känna till att du ansvarar för att din angivna adress är korrekt och att namn eller C/O finns tydligt uppsatt på brevlådan. Du ansvarar även för att dagligen kontrollera post i din brevlåda efter att en bok har skickats.

Vi erbjuder ingen adressändring när beställningen är genomförd. Men kontakta Studentapan omedelbart om du har angett felaktiga adressuppgifter. Vi gör alltid vårt bästa för att få kontakt med säljaren och korrigera till rätt adress innan boken skickas.

Har boken mot förmodan inte kommit fram inom 3–5 vardagar kan du anmäla detta till Studentapan. Efter klockan 23:59 på den 5e vardagen så godkänns boken automatiskt och då får säljaren betalt.

Du ansvarar alltså för att anmäla att en skickad bok inte har kommit fram. Men oroa dig inte, vi påminner dig både via e-post och sms.

När du anmäler att en skickad bok inte har kommit fram så förlängs det automatiska godkännandet med ytterligare 2 vardagar, därefter kan du begära återbetalning inom 48 timmar om boken ännu inte har levererats.

Efter att du har begärt återbetalning låser vi pengarna. Studentapan utreder då vad som har hänt och var försändelsen har tagit vägen. Utredningen kan inkludera tredje part så som fraktbolag, Polismyndighet, bostadsbolag och övriga juridiska personer och privatpersoner som på annat sätt kan vara till hjälp. Därefter fattar Studentapan ett slutgiltigt beslut baserat på de specifika omständigheterna.

Om du själv har medverkat till att boken inte har levererats till dig debiteras du istället kostnaden för frakt, returfrakt, administration och hantering, minimum 150 kr (summan beror på fraktalternativ men överstiger aldrig 250 kr).

Till exempel:

  • Om boken levereras till ett utlämningsställe eller annan plats och du (eller någon annan för din räkning) sedan inte hämtar ut den inom tidsangivelsen.
  • Om någon för din räkning har hämtat ut boken på aviserat utlämningsställe, men att boken därefter inte når fram till dig.
  • Om något inte stämmer med din angivna leveransadress, till exempel att namn (eller tillagd C/O) saknas på brevlådan.

1.3 Bokens skick stämmer överens med beskrivning

När du har tagit emot boken ska du noggrant kontrollera att bokens skick stämmer överens med säljarens beskrivning.

Om skicket stämmer överens med bokens beskrivning ska du manuellt godkänna boken inom 24 timmar efter att du har mottagit den.

Om du anser att bokens skick är väsentligt sämre än beskrivning ska du anmäla detta inom 24 timmar eller innan boken godkänns automatiskt.

Vid anmälan lämnar du information som ligger till grund för vilken ersättning som du kan få.

Du har även rätt att skicka tillbaka boken och få full ersättning om skicket är avsevärt mycket sämre än säljarens beskrivning.

Efter din anmälan har säljaren 48 timmar på sig att ta ställning till din anmälan eller inleda en tvist. Kommer du och säljaren inte överens om en lösning förbehåller sig Studentapan rätten att fatta ett slutgiltigt beslut. Vi försöker alltid hitta en lösning som är rättvis för både dig och säljaren.

1.4 Säljaren har skickat rätt bok

När du har tagit emot boken ska du noggrant kontrollera att säljaren har skickat rätt bok.

Det gör du enklast genom att kontrollera ISBN-nummer på mottagen bok.

Om boken är fel ska du anmäla detta och lämna information om vilken bok som du har mottagit. Du har rätt att skicka tillbaka den felaktiga boken och få korrekt bok eller få tillbaka dina pengar.

Efter din anmälan har säljaren 48 timmar på sig att ta ställning till din anmälan eller inleda en tvist. Kommer du och säljaren inte överens om en lösning förbehåller sig Studentapan rätten att fatta ett slutgiltigt beslut. Vi försöker alltid hitta en lösning som är rättvis för både dig och säljaren.

Gäller inte om säljaren skickade rätt bok, men du köpte fel bok och vill lämna tillbaka den.

2. Övrigt

  • Anmälan görs via “Mina köp” när du är inloggad på studentapan.se.
  • Påminnelser skickas till din e-postadress och i vissa fall via sms till ditt angivna telefonnummer. Du ansvarar för att du kan ta emot e-post och sms från Studentapan.
  • Anmälan om att en bok inte har kommit fram eller att något är fel med boken behöver göras inom 5 vardagar från det att en bok är uppdaterad som skickad. Efter 5 vardagar godkänns boken automatiskt och säljaren får betalt. Då upphör köpskyddet att gälla, oavsett om boken inte har kommit fram eller om något är fel med boken.
  • Köpskyddet gäller endast om du har angett korrekt leveransadress, samt korrekta personuppgifter och kan verifiera din identitet med BankID.
  • Alla misstänkta bedrägerier polisanmäls och kan leda till åtal. Studentapan förbehåller sig även rätten att gå vidare med civilrättsliga åtgärder vid misstanke om bedrägeri.