Aktivera dina studentrabatter: Missa inte att spara pengar med 100-tals heta studentrabatter Aktivera dina studentrabatter chevron_right
close
Begagnad kurslitteratur. Snabbt, enkelt och riskfritt.
Spara uppåt 80%
Trygg betalning
Skydd mot bedrägeri
“Spöade konkurrenten”
“Rekommenderas”
Studentapan
Bra jobbat! Bara två steg kvar innan du är klar.
Vad stämmer för dig, ?
Jag är student
Jag ska börja studera
Jag har avslutat mina studier
Jag har aldrig varit student

Vi vill veta lite mer om dig för att vi ska kunna förbättra Studentapan och göra plattformen så relevant som möjligt för dig.

Du godkänner våra villkor när du använder Studentapan och skapar ett konto hos oss. Vi kommer även att skicka nyhetsbrev med studietips och information om Studentapan. Du kan enkelt avregistrera dig från dessa nyhetsbrev senare.
Studentapan Academy är en del av Studentapan för att göra dig till en bättre student. Här hittar du värdefulla studietips och råd som hjälper dig att plugga smartare och få mer frihet. Studentapan - Upplev ett bättre liv som student.

Meditera dig till bättre betyg – Nya studier visar hur meditation kan förbättra dina betyg

Jag tror att du håller med mig när jag säger:

 

Det är OMÖJLIGT att vara fokuserad på plugget när det inte finns någon ro eller koncentration i kroppen.

Om jag bara skulle vara mer koncentrerad så skulle jag ha fått gjort mer och mått bättre. Men min koncentration saknas alldeles för ofta, framförallt när jag behöver den som mest.

 

Vad skulle hända om du kunde lära dig att öka din koncentrationsförmåga och fokusera på det som är viktigt i nuet?

Chanserna är att du skulle förbättra ditt studieresultat avsevärt.

Ta inte bara mitt ord för det.

Många vetenskapliga studier har gjorts för att undersöka hur koncentrationsförmågan kan förbättras genom meditation OCH hur stor betydelse det har för dina studier.

Det kan vara skillnaden på ett C och ett A i betyg.

 

Vill du höja dina betyg med samma mängd tid som du lägger nu på dina studier?

Studier har visat att så lite som 10-15 minuter meditation per dag ökar ditt studieresultat avsevärt. Med samma mängd studietid som du har idag.

Fortsätt läs för att lära dig om hur det fungerar och exakt vad du ska göra.

Men först ska vi lära oss vad meditation är och vad vetenskapen säger om meditation.

Jag vill flagga för att det här är en lång artikel. Men det är vad som krävs för att ta dig från betyg C till betyg A.

 

Jag hoppas uppnå följande när du har läst klart denna artikel:

  • Du ska ha fått en förståelse för vilken positiv inverkan det kan ha på dina studier.
  • Stuckit hål på vanliga myter och invändningar kring meditation.
  • Gett dig verktygen och kunskap för att testa meditera och se effekterna i dina studier.

 

Läs den här artikeln med full närvaro för att få ut maximalt.

För att få full närvaro så vill jag att du tar ett par djupa andetag och försöker vara närvarande i varje andetag från och med nu.

När du känner att ditt fokus har skiftats från allt som finns i ditt huvud till orden på denna skärm, då är du redo att fortsätta!

 

Vad innebär det att meditera?

Jag tror att de flesta har hört om meditation och mindfulness. Men för många kan det verka som något främmande och flummigt. Jag ska försöka att ta bort flummigheten och göra dig bekant med meditation.

Det är lätt att tro att meditation är en sorts bön eller att man ska rabbla massa konstiga ord.

Men enligt min erfarenhet av meditation stämmer inte detta.

Ordet meditation ger oss en del ledtrådar till vad det är.

Ordet kommer från två latinska ord: ”meditari” (Att tänka, att fundera på, att träna sinnet) och ”mederi” (Att läka). Medan på det urgamla språket Sanskrit kommer det från ”medha” som betyder vishet.

Exakt vad meditation är beror på vem du frågar. För vissa är det koncentrationsövningar medan det för andra är ett sätt att leva.

För den här artikelns syfte ser vi på meditation som koncentrationsövningar. Men meditation kan vara mycket mer än så.

Grunden i denna typ av meditation är medveten närvaro.

Det går ut på att öva ditt sinne genom att ha närvaro i din andning, att känna varje andetag.

Varje gång som dina tankar är någon annanstans än ditt nuvarande andetag så för du helt enkelt tillbaka uppmärksamheten på din andning.

Genom att föra tillbaka din uppmärksamhet så förbättrar du din ”koncentrationsmuskel”.

Till en början kanske du bara klarar av att ha närvaro i ett par andetag. Med tiden så kommer din koncentration och uppmärksamhet bli bättre.

I takt med att din uppmärksamhet blir bättre kommer även fördelarna av meditation att bli större.

Det låter väldigt simpelt men det är svårare än vad du tror.

Testa redan nu att se hur många andetag som du kan ha full närvaro i!

Nedan kan du se en mycket kort och enkel introduktionsfilm till meditations historia.

 

Är meditation för studenter vetenskapligt?

Det finns många studier som har visat fördelarna med meditation.

Men nu finns det även en del studier som specifikt har undersökt hur meditation påverkar studenters studieresultat.

Det finns bland annat en studie där forskare från George Mason University och the University of Illinois undersökte meditation.

De delade upp en grupp studenter som pluggade psykologi i två olika grupper.

Ena gruppen genomgick en kurs för meditation och blev sedan ombedda att meditera innan en föreläsning.

Kontrollgrupp fick inte lära sig om meditation och skulle inte göra någon förändring inför föreläsningen.

Efteråt fick deltagarna i båda grupper göra samma prov om vad de hade lärt sig från föreläsningen.

Det visade sig att dem som mediterade före föreläsningen gjorde mycket bättre ifrån sig än kontrollgruppen.  Det var en signifikant skillnad.

"Personally, I have found meditation to be helpful for mental clarity, focus and self-discipline," study researcher Jared Rambsurg, who is a doctoral student at the University of Illinois, said in a statement. "I think that if mindfulness can improve mental clarity, focus and self-discipline, then it might be useful in a variety of settings and for a variety of goals."

 

 

Ytterligare en studie som har publicerats i tidsskriften Pyschological Science visar att mindfulness-träning kan hjälpa studenter till högre resultat på den verbala delen av testet GRE (Graduate Record Examination).

"Our results suggest that cultivating mindfulness is an effective and efficient technique for improving cognitive function, with widereaching consequences," the researchers, from the University of California, Santa Barbara, wrote in the study.

Deltagare som genomgick mindfulness-träningen visade 16% bättre resultat.

En av anledningar beror på att mindfulness ger ökad koncentration och fokus.

Det som är förvånande med denna studie är att mindfulness-träningen kunde ge så höga resultat, trots att träningen bara pågick i 2 veckor innan testet.

16% kan vara skillnaden mellan ett C och ett A. Läs hela studien här

 

 

7 anledningar till varför du ska meditera som student

  1. Ökad koncentration och fokus – Meditation hjälper dig att vara mindre disträ och gör dig mer koncentrerad på det som du håller på med i nuet. Du kommer att älska vara mer fokuserad när du pluggar inför din kommande tenta vilket kommer spara dig tid och energi.
  2. Mindre stress och oro – En av de största fördelarna med meditation är att det reducerar stress och oro i alla delar av ditt liv. Att meditera gör dig inte bara lugn under meditationen utan även efteråt. Att vara student kan vara stressigt med uppgifter som ska in och prestationsångest inför dessa uppgifter. Se till att göra vad du kan för att minimera din stress och oro. Studenter som mediterar har mindre stress och oro inför en examination. De återhämtar sig också snabbare efteråt och oroar sig mindre för resultatet. (Läs mer här)
  3. Bättre sömn – Att sova tillräckligt djupt och mycket har stor påverkan på hur du presterar när du är vaken. Meditation har visat sig vara väldigt effektivt för att förbättra sömnen. (Läs mer här)
  4. Effektivare hjärnaktivitet – Meditation gör inte bara din hjärna mer skarp, den hjälper även till att förbättra samverkan mellan hjärnans olika delar. I en studie såg man att studenter som började mediterade hade en positiv förändring i hjärnans delar som påverkar känslor och beteende.  (Läs mer här)
  5. Minskar risken för beroende (Tunga droger, alkohol och tobak) – Att vara student innebär för de flesta också en hel del festande. Det är inget fel med det. Men det får aldrig bli ett beroende som är skadligt för din hälsa. Flera studier har visat att meditation kan vara 2 till 3 gånger så effektivt mot beroende som traditionella metoder. Meditation kan även hjälpa dig i ditt beroende med tobak. (Läs mer här)
  6. Gör dig lyckligare och minskar risken för depression – Studier har visat att de som mediterar dagligen rapporterar högre lycka, emotionell intelligens, självkänsla och altruistiska drag. Det minskar också risken för depression avsevärt. (Läs mer här)
  7. Bättre immunförsvar – Som student har du inte möjlighet att anmäla dig sjuk inför en tenta om det bara är en vanlig förkylning. Flera studier har visat att meditation ger dig bättre immunförsvar så att du slipper halka efter i din studier på grund av sjukdom.  (Läs mer här och här)

 

7 myter och invändningar kring meditation

  1. ”Att meditera är något religiöst eller i bästa fall new ageaktigt” – Absolut inte, bara om du gör det till något religiöst eller new ageaktigt.
  2. ”Jag har inte ro att meditera” – Meditation ger dig ro, så vad väntar du på? Det är som att säga att du är för törstig för att dricka.
  3. ”Jag har inte tid att meditera” – Du har tid att sträckkolla Walking Dead (Eller vilken serie som helst)… men har inte tid att lägga 15 minuter per dag på något som kommer göra att du mår bättre och blir en mer fokuserad person? Gandhi påstås ha sagt ”I'm so busy today, that I'm going to meditate 2 hours instead of 1."
  4. ”Jag kommer behöva sitta still i lotusställningen” – Nej, du kan börja meditera precis där du är just nu (Ligg bara inte ned, då kommer du förmodligen att somna).
  5. ”Jag måste meditera minst 1 timme om dagen” – Visst vore det bättre om du investerade en timme men det behövs inte. Flera studier har visat att 10-15 minuter dagligen ger riktigt bra resultat.
  6. ”Att meditera är konstigt och inget för mig” – Är det konstigt att sitta och andas med full närvaro? Våga ge det en ärlig chans, sen får du gärna vara dömande.
  7. ”Jag har testat men det var inget för mig” – Det är okej men ge inte upp. Våga att testa olika former av meditation och våga testa det under åtminstone 30 dagar.

 

 

Hur kommer du igång med meditation?

Jag hoppas nu att du har förstått vilka otroliga fördelar det finns med att börja meditera. Nu vill jag ge dig verktygen för att komma igång.

 

 

9 tips för att komma igång med meditation

1. Börja med guidade meditationer genom en app

Det absolut enklaste sättet för att komma igång görs via en app med guidade meditationssessioner.

Ett par appar som jag har testat är:

  • Mindfulness Appen – Den är på svenska och en mycket enkel app. Jag rekommenderar denna till att börja med.
  • Headspace – Den är på engelska med en stor mängd guider.
  • Buddhify – Den är på engelska med en stor mängd guider.
  • Calm: Meditation & simple guided mindfulness to sleep, relax, breathe – Den är på engelska med en stor mängd guider.

 

 

2. Börja med att meditera i endast 2 minuter.

Att meditera i 2 minuter är barnsligt enkelt. Det är en perfekt start! Börja med att meditera 2 minuter varje dag i en vecka. Om det fungerar bra för dig så kan du öka tiden successivt.

Börja smått med att bygga det till en vana som du kan förbättra med tiden.

 

 

3. Känn efter hur du mår

Börja din meditation med att bara känna efter hur du mår i kroppen och sinnet. Är du trött? Stressad? Glad? Vad är det du känner? Det är okej att känna vad som finns där, oavsett vad det är.

Acceptera känslorna och tankarna du har inom dig. Allt är precis som det ska vara.

 

4. Räkna dina andetag

Efter du har känt hur du mår börja med att räkna dina andetag. Från 1 till 10 och sedan börjar du om igen. Försök att hålla huvudfokus på känslan (Förnimmelserna) av andningen istället för på talet.

Känn efter vart du känner din andning. Är det genom näsan? I bröstkorgen? I magen?

Förändras känslan eller är den detsamma hela tiden?

Fortsätt att 100% närvarande i varje andetag så länge som du kan.

 

5. Så fort du har tappat fokus kom tillbaka till närvaron

Du kommer att tappa fokus, det är en del av träningen. Så fort som du kommer på dig själv med att fokusera på något annat än andningen så för du tillbaka din närvaro på andningen igen.

Du kanske kommer känna lite frustration men det är okej att tappa fokus.

Med tiden kommer du att öka din koncentrationsförmåga.

 

6. Var kärleksfull mot dig själv

När du mediterar kommer det dyka upp tankar och känslor som initialt är negativa. Men se på dem objektivt och med kärlek. Vad som än dyker upp är det okej.

Var snäll och uppmuntrande mot dig själv.

 

7. Gör det till en vana - Boka in en daglig tid för meditation i din kalender

Att ladda hem en app är superenkelt. Det är svårare att faktiskt sätta sig ned och påbörja meditationen.

Ett effektivt sätt är att boka in tiden varje dag i din kalender för meditation. På det sättet ser du till att det finns tid och att din hjärna är inställd på meditation.

Det kommer finnas dagar då du känner ”äsch, jag orkar inte meditera idag. Jag tar det imorgon”.

Men genom att boka in i kalendern ökar chansen att du faktiskt kommer genomföra meditationen.

Om du lyckas hålla upp det i en månad är det sannolikt att du kommer fortsätta resten av ditt liv. De första 10 dagarna kommer vara avgörande!

Jag rekommenderar appen Coach.me för att hjälpa dig göra det till en daglig vana.

 

8. Oroa dig inte hur du ska meditera, gör det bara

Det är lätt att bli upptagen av hur det ska gå till när du mediterar. Du kanske börjar fundera på hur du ska sitta, vart du ska sitta och exakt hur du ska göra.

Men det är inte viktigt nu i början. Att börja är det viktigaste.

Senare kan du bry dig om alla detaljer. Just do it.

 

9. Googla upp om det finns meditationskurser nära dig

Sök på ”meditation + din stad” så kommer du förmodligen få upp ett par alternativ.

Genom att gå på kurser kommer du lära dig mer och du har även möjlighet att ställa frågor som kommer att dyka upp.

OBS! Om kursen är dyr så rekommenderar jag att du väljer någon annan. Pris är inte lika med kvalitet när det kommer till meditation, tvärtom! Grunden till meditation är att det ska vara gratis, till självkostnadspris eller donationsbaserat. Om någon tjänar pengar på meditation är det inte rätt typ av kurs.

 

 

Hur kan du använda meditation i studiesyfte?

Det finns ett par specifika tekniker för meditation som du kan använda i studiesyfte.

 

1. Innan du börjar studera inför en examination

Innan du börjar att plugga så investera ett par minuter med att slappna av och meditera genom att fokusera på din andning.

Kom ned på jorden och känn efter vad som finns i din kropp. Det bästa vore om du tog en guidad meditation precis innan du ska börja plugga.

Då kommer ditt sinne vara knivskarpt och du kommer ha mycket lättare för att ta in informationen.

Känn även efter varför du studerar och försök hitta ett bra syfte. Genom att bli mer engagerad kring dina studier så ökar din närvaro och du lär dig mer. Fokusera på vilka möjligheter dina studier ger dig (Inte i hur mycket pengar du kommer tjäna!), försök hitta ett djupare syfte. Det kan t ex vara chansen att få jobba utomlands eller möjligheten att lära dig något riktigt spännande.

Så innan du studerar är det bra om du klargör syftet med dina studier.

Men när du väl börjar plugga så gör det med 100% närvaro i plugget.

 

 

2. Under tiden som du har en examination

Det är lätt att stressa upp sig under tiden som du skriver en tenta eller genomgår en munta.

Stressen uppstår genom att dina tankar börjar fundera på vad som händer ifall du inte klarar tentan. Du bygger alltså upp stress om ett framtida scenario som inte ens är verkligt. Enda sättet att motverka stressen är genom att ta tillbaka din närvaro till nuet och verkligheten.

Ta en stund under testet till att känna efter hur du mår (utan att döma) och känn din andning.

Se dig även runt omkring i rummet för att ta tillbaka din närvaro i nuet.

Genom att komma tillbaka i nuet kommer du aktivera ett lugn i din kropp och tankar. Med detta nya lugn kan du fortsätta att göra testet genom att försöka vara 100% fokuserad på nuet.

Ett test framför dig är inte detsamma som ett blodtörstigt lejon även om din kropp reagerar på det sättet. Slappna av och känn andningen.

 

 

Sammanfattning

Du har nu läst hela artikeln men min förhoppning är att det inte slutar här.

Se till att komma igång med meditationen och åtminstone testa under ett par veckor.

 

Tycker du det här var en bra artikel?

Ifall du tycker att det här är en värdefull artikel så får du gärna sprida det vidare. Vi lägger mycket tid på att skapa värdefullt innehåll för dig, all hjälp att sprida det vi gör är högt uppskattat!

 

 

Studentapan Academy är en del av Studentapan för att göra dig till en bättre student. Här hittar du värdefulla studietips och råd som hjälper dig att plugga smartare och få mer frihet. Studentapan - Upplev ett bättre liv som student.
Rekommenderad läsning för dig