Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan; Marie Fridberg (red.), Susanne Thulin (red.); 2021
spara 14%
1 säljare

Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan Upplaga 1

av Marie Fridberg (red.), Susanne Thulin (red.)
I förskolans läroplan har uppdraget om hållbar utveckling förstärkts. Hållbar utveckling kan beskrivas ur tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Men vad innebär det egentligen? Sopsortering, tänker nog många, men det finns många fler exempel på hur man kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan. 

Den här boken är skriven av forskare och förskollärare tillsammans. Tanken är att ge läsaren både en teoretisk och praktisk inblick i begreppet hållbar utveckling, och vad det kan innebära för barns lärande i förskolan. Målet med boken är att lyfta fram, synliggöra och diskutera hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas i förskolans vardag. 

Bokens redaktörer är Marie Fridberg och Susanne Thulin, lärarutbildare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnpedagogisk forskning och i det naturvetenskapliga kunskapsområdet. Båda är verksamma vid förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Övriga författare:Laila Gustavsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Anna Henriksson är förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad.
Emilie Ienn är legitimerad förskollärare och ansvarig för arbetet med hållbar utveckling på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Mathilda Ingvarsson är legitimerad förskollärare med många års erfarenhet av att undervisa flerspråkiga barn. 
Jenny Lindblom är legitimerad förskollärare och arbetslagsledare tillika utvecklingsledare på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Nilla Lönnqvist är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon arbetar som utvecklingsledare och handleder studenter från förskollärarprogrammet.
Eva-Marie Mattsson är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstad där hon undervisar flerspråkiga barn.
Cecilia Regnell är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med flerspråkiga barn. Cecilia arbetar på en förskola där digitalisering är en naturlig del av undervisningen.
Jeannette Rosén är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon har även uppdrag som processledare på förskolan.
Christoffer Salmén är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med naturvetenskap i förskolan.
Ann Steen är förskollärare och universitetsadjunkt i didaktik på Högskolan Kristianstad. Hon undervisar främst vid förskollärarprogrammet, där hon även är VFU-koordinator, och en del i grundlärarprogrammet.
Eva Ärlemalm-Hagsér är förskollärare och professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik vid Mälardalens högskola.
I förskolans läroplan har uppdraget om hållbar utveckling förstärkts. Hållbar utveckling kan beskrivas ur tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Men vad innebär det egentligen? Sopsortering, tänker nog många, men det finns många fler exempel på hur man kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan. 

Den här boken är skriven av forskare och förskollärare tillsammans. Tanken är att ge läsaren både en teoretisk och praktisk inblick i begreppet hållbar utveckling, och vad det kan innebära för barns lärande i förskolan. Målet med boken är att lyfta fram, synliggöra och diskutera hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas i förskolans vardag. 

Bokens redaktörer är Marie Fridberg och Susanne Thulin, lärarutbildare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnpedagogisk forskning och i det naturvetenskapliga kunskapsområdet. Båda är verksamma vid förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Övriga författare:Laila Gustavsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Anna Henriksson är förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad.
Emilie Ienn är legitimerad förskollärare och ansvarig för arbetet med hållbar utveckling på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Mathilda Ingvarsson är legitimerad förskollärare med många års erfarenhet av att undervisa flerspråkiga barn. 
Jenny Lindblom är legitimerad förskollärare och arbetslagsledare tillika utvecklingsledare på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Nilla Lönnqvist är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon arbetar som utvecklingsledare och handleder studenter från förskollärarprogrammet.
Eva-Marie Mattsson är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstad där hon undervisar flerspråkiga barn.
Cecilia Regnell är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med flerspråkiga barn. Cecilia arbetar på en förskola där digitalisering är en naturlig del av undervisningen.
Jeannette Rosén är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon har även uppdrag som processledare på förskolan.
Christoffer Salmén är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med naturvetenskap i förskolan.
Ann Steen är förskollärare och universitetsadjunkt i didaktik på Högskolan Kristianstad. Hon undervisar främst vid förskollärarprogrammet, där hon även är VFU-koordinator, och en del i grundlärarprogrammet.
Eva Ärlemalm-Hagsér är förskollärare och professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik vid Mälardalens högskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789151105420
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
I förskolans läroplan har uppdraget om hållbar utveckling förstärkts. Hållbar utveckling kan beskrivas ur tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Men vad innebär det egentligen? Sopsortering, tänker nog många, men det finns många fler exempel på hur man kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan. 

Den här boken är skriven av forskare och förskollärare tillsammans. Tanken är att ge läsaren både en teoretisk och praktisk inblick i begreppet hållbar utveckling, och vad det kan innebära för barns lärande i förskolan. Målet med boken är att lyfta fram, synliggöra och diskutera hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas i förskolans vardag. 

Bokens redaktörer är Marie Fridberg och Susanne Thulin, lärarutbildare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnpedagogisk forskning och i det naturvetenskapliga kunskapsområdet. Båda är verksamma vid förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Övriga författare:Laila Gustavsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Anna Henriksson är förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad.
Emilie Ienn är legitimerad förskollärare och ansvarig för arbetet med hållbar utveckling på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Mathilda Ingvarsson är legitimerad förskollärare med många års erfarenhet av att undervisa flerspråkiga barn. 
Jenny Lindblom är legitimerad förskollärare och arbetslagsledare tillika utvecklingsledare på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Nilla Lönnqvist är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon arbetar som utvecklingsledare och handleder studenter från förskollärarprogrammet.
Eva-Marie Mattsson är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstad där hon undervisar flerspråkiga barn.
Cecilia Regnell är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med flerspråkiga barn. Cecilia arbetar på en förskola där digitalisering är en naturlig del av undervisningen.
Jeannette Rosén är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon har även uppdrag som processledare på förskolan.
Christoffer Salmén är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med naturvetenskap i förskolan.
Ann Steen är förskollärare och universitetsadjunkt i didaktik på Högskolan Kristianstad. Hon undervisar främst vid förskollärarprogrammet, där hon även är VFU-koordinator, och en del i grundlärarprogrammet.
Eva Ärlemalm-Hagsér är förskollärare och professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik vid Mälardalens högskola.
I förskolans läroplan har uppdraget om hållbar utveckling förstärkts. Hållbar utveckling kan beskrivas ur tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Men vad innebär det egentligen? Sopsortering, tänker nog många, men det finns många fler exempel på hur man kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan. 

Den här boken är skriven av forskare och förskollärare tillsammans. Tanken är att ge läsaren både en teoretisk och praktisk inblick i begreppet hållbar utveckling, och vad det kan innebära för barns lärande i förskolan. Målet med boken är att lyfta fram, synliggöra och diskutera hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas i förskolans vardag. 

Bokens redaktörer är Marie Fridberg och Susanne Thulin, lärarutbildare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnpedagogisk forskning och i det naturvetenskapliga kunskapsområdet. Båda är verksamma vid förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Övriga författare:Laila Gustavsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Anna Henriksson är förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad.
Emilie Ienn är legitimerad förskollärare och ansvarig för arbetet med hållbar utveckling på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Mathilda Ingvarsson är legitimerad förskollärare med många års erfarenhet av att undervisa flerspråkiga barn. 
Jenny Lindblom är legitimerad förskollärare och arbetslagsledare tillika utvecklingsledare på Tegelbrukets förskola i Svedala.
Nilla Lönnqvist är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon arbetar som utvecklingsledare och handleder studenter från förskollärarprogrammet.
Eva-Marie Mattsson är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstad där hon undervisar flerspråkiga barn.
Cecilia Regnell är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med flerspråkiga barn. Cecilia arbetar på en förskola där digitalisering är en naturlig del av undervisningen.
Jeannette Rosén är legitimerad förskollärare och anställd på en förskola i Kristianstads kommun. Hon har även uppdrag som processledare på förskolan.
Christoffer Salmén är legitimerad förskollärare och har flerårig erfarenhet av att arbeta med naturvetenskap i förskolan.
Ann Steen är förskollärare och universitetsadjunkt i didaktik på Högskolan Kristianstad. Hon undervisar främst vid förskollärarprogrammet, där hon även är VFU-koordinator, och en del i grundlärarprogrammet.
Eva Ärlemalm-Hagsér är förskollärare och professor i pedagogik med inriktning förskolepedagogik vid Mälardalens högskola.
Begagnad bok
239 kr277 krSpara 38 kr (14%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr277 krSpara 38 kr (14%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar