Att undervisa barn i skolstartsålder; Helena Ackesjö, Katarina Herrlin; 2023
spara 19%
1 säljare

Att undervisa barn i skolstartsålder Upplaga 1

av Helena Ackesjö, Katarina Herrlin
Vilken undervisning gynnar egentligen lärande i skolstartsålder? Och vilket innehåll behöver barnen möta? Vilka förhållningssätt lämpar sig?  

Undervisning i skolstartsålder skiljer sig åt beroende på vilket rum man tittar in i och beroende på vilken lärare som undervisar där. Barnen kan vara fem, sex eller sju år och gå i förskola, förskoleklass eller grundskola. Det som sker kallas ibland för undervisning och ibland för aktiviteter. De som deltar kan vara barn eller elever och det kan antingen vara barninitierad verksamhet eller läroplanskrav som sätts i fokus.
 

Allt detta sätter avtryck på den undervisning som bedrivs. Oavsett ålder på barnen är lärarens uppgift att arbeta relationellt och barncentrerat, och samtidigt göra bedömningar, didaktiska val och utföra professionella handlingar. 

I denna bok beskrivs undervisning i skolstartsålder. I vissa kapitel är det barnen och deras självvalda aktiviteter som finns i förgrund. I andra kapitel fokuseras lärarna och ämnesundervisningen. Klassrumsnära exempel visar hur undervisningen kan gå till. 
 

Helena Ackesjö (red.) är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Katarina Herrlin (red.) är universitetslektor i didaktik vid Linnéuniversitetet.

Lise-Lotte Bjervås är lektor i pedagogik pa Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet.
Jorryt van Bommelär docent i matematikens didaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Karlstads universitet samt som gästprofessor vid Högskolan Dalarna och Hogskolen Innlandet i Norge. 
Kristina Danielssonär professor i svenska vid Linnéuniversitetet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. 
Andreas Ebbelindär lektor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Forsbergär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitet. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Maria Magnussonär lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Camilla Nilviusär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Inga Oliynykär universitetslektor i idrottsvetenskap och ansvarig för inriktningen idrott och hälsa vid ämneslärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Hanna Palmér är professor i matematikdidaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Linnéuniversitetet. 
Emelie Patronär filosofie doktor i naturvetenskapernas didaktik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Sven Perssonär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 

Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 

Gunilla Rosendahl är adjunkt i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. 

Katarina Schenker är professor i idrottsvetenskap med pedagogisk inriktning vid Linnéuniversitetet. 

Marina Wernholm är filosofie doktor i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Vilken undervisning gynnar egentligen lärande i skolstartsålder? Och vilket innehåll behöver barnen möta? Vilka förhållningssätt lämpar sig?  

Undervisning i skolstartsålder skiljer sig åt beroende på vilket rum man tittar in i och beroende på vilken lärare som undervisar där. Barnen kan vara fem, sex eller sju år och gå i förskola, förskoleklass eller grundskola. Det som sker kallas ibland för undervisning och ibland för aktiviteter. De som deltar kan vara barn eller elever och det kan antingen vara barninitierad verksamhet eller läroplanskrav som sätts i fokus.
 

Allt detta sätter avtryck på den undervisning som bedrivs. Oavsett ålder på barnen är lärarens uppgift att arbeta relationellt och barncentrerat, och samtidigt göra bedömningar, didaktiska val och utföra professionella handlingar. 

I denna bok beskrivs undervisning i skolstartsålder. I vissa kapitel är det barnen och deras självvalda aktiviteter som finns i förgrund. I andra kapitel fokuseras lärarna och ämnesundervisningen. Klassrumsnära exempel visar hur undervisningen kan gå till. 
 

Helena Ackesjö (red.) är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Katarina Herrlin (red.) är universitetslektor i didaktik vid Linnéuniversitetet.

Lise-Lotte Bjervås är lektor i pedagogik pa Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet.
Jorryt van Bommelär docent i matematikens didaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Karlstads universitet samt som gästprofessor vid Högskolan Dalarna och Hogskolen Innlandet i Norge. 
Kristina Danielssonär professor i svenska vid Linnéuniversitetet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. 
Andreas Ebbelindär lektor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Forsbergär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitet. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Maria Magnussonär lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Camilla Nilviusär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Inga Oliynykär universitetslektor i idrottsvetenskap och ansvarig för inriktningen idrott och hälsa vid ämneslärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Hanna Palmér är professor i matematikdidaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Linnéuniversitetet. 
Emelie Patronär filosofie doktor i naturvetenskapernas didaktik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Sven Perssonär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 

Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 

Gunilla Rosendahl är adjunkt i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. 

Katarina Schenker är professor i idrottsvetenskap med pedagogisk inriktning vid Linnéuniversitetet. 

Marina Wernholm är filosofie doktor i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789151110714
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Vilken undervisning gynnar egentligen lärande i skolstartsålder? Och vilket innehåll behöver barnen möta? Vilka förhållningssätt lämpar sig?  

Undervisning i skolstartsålder skiljer sig åt beroende på vilket rum man tittar in i och beroende på vilken lärare som undervisar där. Barnen kan vara fem, sex eller sju år och gå i förskola, förskoleklass eller grundskola. Det som sker kallas ibland för undervisning och ibland för aktiviteter. De som deltar kan vara barn eller elever och det kan antingen vara barninitierad verksamhet eller läroplanskrav som sätts i fokus.
 

Allt detta sätter avtryck på den undervisning som bedrivs. Oavsett ålder på barnen är lärarens uppgift att arbeta relationellt och barncentrerat, och samtidigt göra bedömningar, didaktiska val och utföra professionella handlingar. 

I denna bok beskrivs undervisning i skolstartsålder. I vissa kapitel är det barnen och deras självvalda aktiviteter som finns i förgrund. I andra kapitel fokuseras lärarna och ämnesundervisningen. Klassrumsnära exempel visar hur undervisningen kan gå till. 
 

Helena Ackesjö (red.) är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Katarina Herrlin (red.) är universitetslektor i didaktik vid Linnéuniversitetet.

Lise-Lotte Bjervås är lektor i pedagogik pa Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet.
Jorryt van Bommelär docent i matematikens didaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Karlstads universitet samt som gästprofessor vid Högskolan Dalarna och Hogskolen Innlandet i Norge. 
Kristina Danielssonär professor i svenska vid Linnéuniversitetet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. 
Andreas Ebbelindär lektor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Forsbergär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitet. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Maria Magnussonär lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Camilla Nilviusär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Inga Oliynykär universitetslektor i idrottsvetenskap och ansvarig för inriktningen idrott och hälsa vid ämneslärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Hanna Palmér är professor i matematikdidaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Linnéuniversitetet. 
Emelie Patronär filosofie doktor i naturvetenskapernas didaktik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Sven Perssonär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 

Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 

Gunilla Rosendahl är adjunkt i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. 

Katarina Schenker är professor i idrottsvetenskap med pedagogisk inriktning vid Linnéuniversitetet. 

Marina Wernholm är filosofie doktor i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Vilken undervisning gynnar egentligen lärande i skolstartsålder? Och vilket innehåll behöver barnen möta? Vilka förhållningssätt lämpar sig?  

Undervisning i skolstartsålder skiljer sig åt beroende på vilket rum man tittar in i och beroende på vilken lärare som undervisar där. Barnen kan vara fem, sex eller sju år och gå i förskola, förskoleklass eller grundskola. Det som sker kallas ibland för undervisning och ibland för aktiviteter. De som deltar kan vara barn eller elever och det kan antingen vara barninitierad verksamhet eller läroplanskrav som sätts i fokus.
 

Allt detta sätter avtryck på den undervisning som bedrivs. Oavsett ålder på barnen är lärarens uppgift att arbeta relationellt och barncentrerat, och samtidigt göra bedömningar, didaktiska val och utföra professionella handlingar. 

I denna bok beskrivs undervisning i skolstartsålder. I vissa kapitel är det barnen och deras självvalda aktiviteter som finns i förgrund. I andra kapitel fokuseras lärarna och ämnesundervisningen. Klassrumsnära exempel visar hur undervisningen kan gå till. 
 

Helena Ackesjö (red.) är filosofie doktor och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Katarina Herrlin (red.) är universitetslektor i didaktik vid Linnéuniversitetet.

Lise-Lotte Bjervås är lektor i pedagogik pa Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet.
Jorryt van Bommelär docent i matematikens didaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Karlstads universitet samt som gästprofessor vid Högskolan Dalarna och Hogskolen Innlandet i Norge. 
Kristina Danielssonär professor i svenska vid Linnéuniversitetet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. 
Andreas Ebbelindär lektor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Forsbergär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitet. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Maria Magnussonär lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Camilla Nilviusär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Inga Oliynykär universitetslektor i idrottsvetenskap och ansvarig för inriktningen idrott och hälsa vid ämneslärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Hanna Palmér är professor i matematikdidaktik och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Linnéuniversitetet. 
Emelie Patronär filosofie doktor i naturvetenskapernas didaktik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Sven Perssonär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 

Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 

Gunilla Rosendahl är adjunkt i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. 

Katarina Schenker är professor i idrottsvetenskap med pedagogisk inriktning vid Linnéuniversitetet. 

Marina Wernholm är filosofie doktor i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Begagnad bok
239 kr294 krSpara 55 kr (19%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr294 krSpara 55 kr (19%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar