Att undervisa textbaserad programmering i skolan; Linda Mannila, Lars-Åke Nordén; 2020
spara 25%
2 säljare

Att undervisa textbaserad programmering i skolan Upplaga 1

av Linda Mannila, Lars-Åke Nordén
Hur kommer man egentligen igång med textbaserad programmering i grundskolan? Vilka är de centrala koncepten och hur kan man på olika sätt arbeta med programmering i klassrummet? Och hur kan man koppla undervisningen till elevernas tidigare erfarenheter av visuella programspråk?

Den här boken tar upp dessa frågor och handlar framför allt om hur du som lärare eller lärarstuderande kan komma igång med att undervisa textbaserad programmering. De grundläggande byggstenarna i ett textbaserat programspråk introduceras med hjälp av SARA-modellen, som representerar centrala koncept som återkommer i de flesta programspråk. Vetenskaplig grund och koppling till läroplanens innehåll ingår också. Boken innehåller många konkreta exempel och övningsuppgifter som både hjälper dig utveckla dina egna färdigheter inom programmering och ger dig idéer och upplägg för att undervisa med ett textbaserat programspråk.

I boken används Python 3 som illustrerande programspråk, men principerna kan överföras till de flesta textbaserade programspråk som används i skolan. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av alla som vill lära sig programmera.

På bokens webbsida som nås via studentlitteratur.se/40262 finns lösningar till alla övningar.
Hur kommer man egentligen igång med textbaserad programmering i grundskolan? Vilka är de centrala koncepten och hur kan man på olika sätt arbeta med programmering i klassrummet? Och hur kan man koppla undervisningen till elevernas tidigare erfarenheter av visuella programspråk?

Den här boken tar upp dessa frågor och handlar framför allt om hur du som lärare eller lärarstuderande kan komma igång med att undervisa textbaserad programmering. De grundläggande byggstenarna i ett textbaserat programspråk introduceras med hjälp av SARA-modellen, som representerar centrala koncept som återkommer i de flesta programspråk. Vetenskaplig grund och koppling till läroplanens innehåll ingår också. Boken innehåller många konkreta exempel och övningsuppgifter som både hjälper dig utveckla dina egna färdigheter inom programmering och ger dig idéer och upplägg för att undervisa med ett textbaserat programspråk.

I boken används Python 3 som illustrerande programspråk, men principerna kan överföras till de flesta textbaserade programspråk som används i skolan. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av alla som vill lära sig programmera.

På bokens webbsida som nås via studentlitteratur.se/40262 finns lösningar till alla övningar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144130644
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 256 st
Hur kommer man egentligen igång med textbaserad programmering i grundskolan? Vilka är de centrala koncepten och hur kan man på olika sätt arbeta med programmering i klassrummet? Och hur kan man koppla undervisningen till elevernas tidigare erfarenheter av visuella programspråk?

Den här boken tar upp dessa frågor och handlar framför allt om hur du som lärare eller lärarstuderande kan komma igång med att undervisa textbaserad programmering. De grundläggande byggstenarna i ett textbaserat programspråk introduceras med hjälp av SARA-modellen, som representerar centrala koncept som återkommer i de flesta programspråk. Vetenskaplig grund och koppling till läroplanens innehåll ingår också. Boken innehåller många konkreta exempel och övningsuppgifter som både hjälper dig utveckla dina egna färdigheter inom programmering och ger dig idéer och upplägg för att undervisa med ett textbaserat programspråk.

I boken används Python 3 som illustrerande programspråk, men principerna kan överföras till de flesta textbaserade programspråk som används i skolan. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av alla som vill lära sig programmera.

På bokens webbsida som nås via studentlitteratur.se/40262 finns lösningar till alla övningar.
Hur kommer man egentligen igång med textbaserad programmering i grundskolan? Vilka är de centrala koncepten och hur kan man på olika sätt arbeta med programmering i klassrummet? Och hur kan man koppla undervisningen till elevernas tidigare erfarenheter av visuella programspråk?

Den här boken tar upp dessa frågor och handlar framför allt om hur du som lärare eller lärarstuderande kan komma igång med att undervisa textbaserad programmering. De grundläggande byggstenarna i ett textbaserat programspråk introduceras med hjälp av SARA-modellen, som representerar centrala koncept som återkommer i de flesta programspråk. Vetenskaplig grund och koppling till läroplanens innehåll ingår också. Boken innehåller många konkreta exempel och övningsuppgifter som både hjälper dig utveckla dina egna färdigheter inom programmering och ger dig idéer och upplägg för att undervisa med ett textbaserat programspråk.

I boken används Python 3 som illustrerande programspråk, men principerna kan överföras till de flesta textbaserade programspråk som används i skolan. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av alla som vill lära sig programmera.

På bokens webbsida som nås via studentlitteratur.se/40262 finns lösningar till alla övningar.
Begagnad bok
279 kr369 krSpara 90 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
279 kr369 krSpara 90 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar