En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever; Tore Otterup, Gilda Kästen-Ebeling; 2014
5+ säljare

En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever Upplaga 1

av Tore Otterup, Gilda Kästen-Ebeling
Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.

I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. 

Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.

I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. 

Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144084862
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 184 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2018)
från 269 kr
Upplaga 1 (2014)
från 85 kr
Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.

I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. 

Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken.

I En bra början har både teoretiker och praktiker bidragit med sina kunskaper och erfarenheter med syfte att sprida vetande om hur mottagande och introduktion av nyanlända elever ska kunna göras på bästa sätt, så att eleverna får en bra och gynnsam start på sin skoltid i Sverige. Eftersom det är många faktorer som påverkar hur barns och ungdomars möte med ett nytt land, språk och skola blir har vi i boken försökt att ge ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och vi konstaterar också att skolan är den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. 

Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok liksom förstås en intresserad allmänhet.
Begagnad bok
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar