Barn- och ungdomspsykologi; Oddbjörn Evenshaug, Dag Hallen; 2001
5+ säljare

Barn- och ungdomspsykologi Upplaga 2

av Oddbjörn Evenshaug, Dag Hallen
I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789144015958
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 512 st
2 upplagor
Upplaga 1 (1992)
från 115 kr
Upplaga 2 (2001)
från 109 kr
I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
Begagnad bok
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar