Dyskalkyli - finns det?; Ingvar Lundberg; 2009
4 säljare

Dyskalkyli - finns det?

av Ingvar Lundberg
Kort sammanfattning
Vad utmärker elever med inlärningssvårigheter i matematik?

* Somliga elever som har svårt att lära sig matematik kan vara drabbade av dyskalkyli, en neurobiologisk och ärftligt betingad störning som försvårat utvecklingen av ett talbegrepp. Men det är svårt att i dag ställa diagnosen dyskalkyli
* En rad andra faktorer kan också vara inblandade, som bristfällig stimulans under förskoleåren, utvecklingsstörning, känslomässiga problem, dyslexi, oregelbunden skolgång, bristfällig undervisning med olämplig progression och alltför abstrakt uppläggning.
* Elever med matematiksvårigheter har svårt att lära sig talfakta, är alltför impulsiva, har dålig känsla för antal, har outvecklat sinne för kvantiteter och relationer mellan tal, har svårt att hålla fast information i arbetsminnet.

Vilka undervisningsstrategier är effektiva när det gäller att hjälpa elever med matematiksvårigheter?

* Systematisk och direkt undervisning med förklaringar och stöd av visuella representationer
* Eleverna får tänka högt medan de arbetar med problem. De kan också få skriva ned och illustrera sina strategier och på så sätt dämpa sin impulsivitet
* Eleverna får pröva olika strategier och tillsammans med läraren diskutera deras för- och nackdelar
* Strukturerad elevassisterad undervisning
* Övning att känna igen problemtyper
* Satsa på förskolan
Kort sammanfattning
Vad utmärker elever med inlärningssvårigheter i matematik?

* Somliga elever som har svårt att lära sig matematik kan vara drabbade av dyskalkyli, en neurobiologisk och ärftligt betingad störning som försvårat utvecklingen av ett talbegrepp. Men det är svårt att i dag ställa diagnosen dyskalkyli
* En rad andra faktorer kan också vara inblandade, som bristfällig stimulans under förskoleåren, utvecklingsstörning, känslomässiga problem, dyslexi, oregelbunden skolgång, bristfällig undervisning med olämplig progression och alltför abstrakt uppläggning.
* Elever med matematiksvårigheter har svårt att lära sig talfakta, är alltför impulsiva, har dålig känsla för antal, har outvecklat sinne för kvantiteter och relationer mellan tal, har svårt att hålla fast information i arbetsminnet.

Vilka undervisningsstrategier är effektiva när det gäller att hjälpa elever med matematiksvårigheter?

* Systematisk och direkt undervisning med förklaringar och stöd av visuella representationer
* Eleverna får tänka högt medan de arbetar med problem. De kan också få skriva ned och illustrera sina strategier och på så sätt dämpa sin impulsivitet
* Eleverna får pröva olika strategier och tillsammans med läraren diskutera deras för- och nackdelar
* Strukturerad elevassisterad undervisning
* Övning att känna igen problemtyper
* Satsa på förskolan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789185143146
Förlag: Göteborgs Universitet NCM
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 248 st
Kort sammanfattning
Vad utmärker elever med inlärningssvårigheter i matematik?

* Somliga elever som har svårt att lära sig matematik kan vara drabbade av dyskalkyli, en neurobiologisk och ärftligt betingad störning som försvårat utvecklingen av ett talbegrepp. Men det är svårt att i dag ställa diagnosen dyskalkyli
* En rad andra faktorer kan också vara inblandade, som bristfällig stimulans under förskoleåren, utvecklingsstörning, känslomässiga problem, dyslexi, oregelbunden skolgång, bristfällig undervisning med olämplig progression och alltför abstrakt uppläggning.
* Elever med matematiksvårigheter har svårt att lära sig talfakta, är alltför impulsiva, har dålig känsla för antal, har outvecklat sinne för kvantiteter och relationer mellan tal, har svårt att hålla fast information i arbetsminnet.

Vilka undervisningsstrategier är effektiva när det gäller att hjälpa elever med matematiksvårigheter?

* Systematisk och direkt undervisning med förklaringar och stöd av visuella representationer
* Eleverna får tänka högt medan de arbetar med problem. De kan också få skriva ned och illustrera sina strategier och på så sätt dämpa sin impulsivitet
* Eleverna får pröva olika strategier och tillsammans med läraren diskutera deras för- och nackdelar
* Strukturerad elevassisterad undervisning
* Övning att känna igen problemtyper
* Satsa på förskolan
Kort sammanfattning
Vad utmärker elever med inlärningssvårigheter i matematik?

* Somliga elever som har svårt att lära sig matematik kan vara drabbade av dyskalkyli, en neurobiologisk och ärftligt betingad störning som försvårat utvecklingen av ett talbegrepp. Men det är svårt att i dag ställa diagnosen dyskalkyli
* En rad andra faktorer kan också vara inblandade, som bristfällig stimulans under förskoleåren, utvecklingsstörning, känslomässiga problem, dyslexi, oregelbunden skolgång, bristfällig undervisning med olämplig progression och alltför abstrakt uppläggning.
* Elever med matematiksvårigheter har svårt att lära sig talfakta, är alltför impulsiva, har dålig känsla för antal, har outvecklat sinne för kvantiteter och relationer mellan tal, har svårt att hålla fast information i arbetsminnet.

Vilka undervisningsstrategier är effektiva när det gäller att hjälpa elever med matematiksvårigheter?

* Systematisk och direkt undervisning med förklaringar och stöd av visuella representationer
* Eleverna får tänka högt medan de arbetar med problem. De kan också få skriva ned och illustrera sina strategier och på så sätt dämpa sin impulsivitet
* Eleverna får pröva olika strategier och tillsammans med läraren diskutera deras för- och nackdelar
* Strukturerad elevassisterad undervisning
* Övning att känna igen problemtyper
* Satsa på förskolan
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar