Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal; Ingvar Lundberg; 2009
Begagnad
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal; Ingvar Lundberg; 2009
Begagnad

Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal

av Ingvar Lundberg

  • Utgiven: 2009
  • ISBN: 9789185143146
  • Sidor: 248 st
  • Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Kort sammanfattning Vad utmärker elever med inlärningssvårigheter i matematik? * Somliga elever som har svårt att lära sig matematik kan vara drabbade av dyskalkyli, en neurobiologisk och ärftligt betingad störning som försvårat utvecklingen av ett talbegrepp. Men det är svårt att i dag ställa diagnosen dyskalkyli * En rad andra faktorer kan också vara inblandade, som bristfällig stimulans under förskoleåren, utvecklingsstörning, känslomässiga problem, dyslexi, oregelbunden skolgång, bristfällig undervisning med olämplig progression och alltför abstrakt uppläggning. * Elever med matematiksvårigheter har svårt att lära sig talfakta, är alltför impulsiva, har dålig känsla för antal, har outvecklat sinne för kvantiteter och relationer mellan tal, har svårt att hålla fast information i arbetsminnet. Vilka undervisningsstrategier är effektiva när det gäller att hjälpa elever med matematiksvårigheter? * Systematisk och direkt undervisning med förklaringar och stöd av visuella representationer * Eleverna får tänka högt medan de arbetar med problem. De kan också få skriva ned och illustrera sina strategier och på så sätt dämpa sin impulsivitet * Eleverna får pröva olika strategier och tillsammans med läraren diskutera deras för- och nackdelar * Strukturerad elevassisterad undervisning * Övning att känna igen problemtyper * Satsa på förskolan

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal (2009)

2009 släpptes boken Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal skriven av Ingvar Lundberg. Den är skriven på svenska och består av 248 sidor. Förlaget bakom boken är Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet.

Köp boken Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal

Harvard

Lundberg, I. (2009). Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet.

Oxford

Lundberg, Ingvar, Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal (Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, 2009).

APA

Lundberg, I. (2009). Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet.

Vancouver

Lundberg I. Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet; 2009.