Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika as...
Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
-
Familjen och socioekonomisk bakgrund
-
Uppväxtvillkor och framtidstro
-
Skola och fritidshem
-
Kompisar och kamratgrupper
-
Media och fritid
-
Fysisk och psykisk hälsa
-
Livsstil, identitet och socialisation
-
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
-
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
-
Konflikter och mobbning
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.