Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem; Mikael Jensen, Anders Fjällhed; 2013
spara 11%
5+ säljare

Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem Upplaga 1

av Mikael Jensen, Anders Fjällhed
Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning

Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning

Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789144090924
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 216 st
Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning

Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning

Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Begagnad bok
325 kr363 krSpara 38 kr (11%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
325 kr363 krSpara 38 kr (11%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar