Skolan och den radikala estetiken; Lena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius; 2004
spara 39%
5+ säljare

Skolan och den radikala estetiken Upplaga 1

av Lena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius
Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789144030579
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 236 st
Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Begagnad bok
175 kr285 krSpara 110 kr (39%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
175 kr285 krSpara 110 kr (39%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar