De stora frågorna om skolan; Tomas Kroksmark; 2013
5 säljare

De stora frågorna om skolan Upplaga 1

av Tomas Kroksmark
Vad ska lärare och rektorer göra när de kommer till jobbet på morgonen – vilket är deras uppdrag? Eller med andra ord: vilken är poängen med skolan, vad ska vi ha den till och vem är den till för?
De stora frågorna om skolan tar upp och söker svaren på de stora, svåra och viktiga frågorna om skolan, om läraryrket och lärandets mysterium. Det genomgående temat i boken är en skola på vetenskaplig grund. Författaren tar sin utgångspunkt i den nya skollagen och de senaste läroplanerna för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.

Några av de frågor som diskuteras är:

Vilket är skolans uppdrag? Hur ska skolan kunna vila på vetenskaplig grund? Hur ska lärare forska? Vad är utbildningsvetenskap? Vad är lärarkompetens? Vad är undervisning och lärande? På vilket sätt är lärande globalt? Vad innebär digitalisering och 1:1 i skolan? Vad menas med den bästa skolan? De stora frågorna om skolan vänder sig till studerande vid lärar­­­ut­bildningar samt till rektorer, verksamma lärare och fritidspedagoger. Den riktar sig också till andra som har ett intresse för skolfrågor.

Manus och idé till boken belönades år 2010 med Kurslitteratur­prisets hederspris. Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till etablerade och blivande författare av ny kurslitteratur för universitet och högskola.
Vad ska lärare och rektorer göra när de kommer till jobbet på morgonen – vilket är deras uppdrag? Eller med andra ord: vilken är poängen med skolan, vad ska vi ha den till och vem är den till för?
De stora frågorna om skolan tar upp och söker svaren på de stora, svåra och viktiga frågorna om skolan, om läraryrket och lärandets mysterium. Det genomgående temat i boken är en skola på vetenskaplig grund. Författaren tar sin utgångspunkt i den nya skollagen och de senaste läroplanerna för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.

Några av de frågor som diskuteras är:

Vilket är skolans uppdrag? Hur ska skolan kunna vila på vetenskaplig grund? Hur ska lärare forska? Vad är utbildningsvetenskap? Vad är lärarkompetens? Vad är undervisning och lärande? På vilket sätt är lärande globalt? Vad innebär digitalisering och 1:1 i skolan? Vad menas med den bästa skolan? De stora frågorna om skolan vänder sig till studerande vid lärar­­­ut­bildningar samt till rektorer, verksamma lärare och fritidspedagoger. Den riktar sig också till andra som har ett intresse för skolfrågor.

Manus och idé till boken belönades år 2010 med Kurslitteratur­prisets hederspris. Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till etablerade och blivande författare av ny kurslitteratur för universitet och högskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789144068671
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 455 st
Vad ska lärare och rektorer göra när de kommer till jobbet på morgonen – vilket är deras uppdrag? Eller med andra ord: vilken är poängen med skolan, vad ska vi ha den till och vem är den till för?
De stora frågorna om skolan tar upp och söker svaren på de stora, svåra och viktiga frågorna om skolan, om läraryrket och lärandets mysterium. Det genomgående temat i boken är en skola på vetenskaplig grund. Författaren tar sin utgångspunkt i den nya skollagen och de senaste läroplanerna för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.

Några av de frågor som diskuteras är:

Vilket är skolans uppdrag? Hur ska skolan kunna vila på vetenskaplig grund? Hur ska lärare forska? Vad är utbildningsvetenskap? Vad är lärarkompetens? Vad är undervisning och lärande? På vilket sätt är lärande globalt? Vad innebär digitalisering och 1:1 i skolan? Vad menas med den bästa skolan? De stora frågorna om skolan vänder sig till studerande vid lärar­­­ut­bildningar samt till rektorer, verksamma lärare och fritidspedagoger. Den riktar sig också till andra som har ett intresse för skolfrågor.

Manus och idé till boken belönades år 2010 med Kurslitteratur­prisets hederspris. Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till etablerade och blivande författare av ny kurslitteratur för universitet och högskola.
Vad ska lärare och rektorer göra när de kommer till jobbet på morgonen – vilket är deras uppdrag? Eller med andra ord: vilken är poängen med skolan, vad ska vi ha den till och vem är den till för?
De stora frågorna om skolan tar upp och söker svaren på de stora, svåra och viktiga frågorna om skolan, om läraryrket och lärandets mysterium. Det genomgående temat i boken är en skola på vetenskaplig grund. Författaren tar sin utgångspunkt i den nya skollagen och de senaste läroplanerna för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.

Några av de frågor som diskuteras är:

Vilket är skolans uppdrag? Hur ska skolan kunna vila på vetenskaplig grund? Hur ska lärare forska? Vad är utbildningsvetenskap? Vad är lärarkompetens? Vad är undervisning och lärande? På vilket sätt är lärande globalt? Vad innebär digitalisering och 1:1 i skolan? Vad menas med den bästa skolan? De stora frågorna om skolan vänder sig till studerande vid lärar­­­ut­bildningar samt till rektorer, verksamma lärare och fritidspedagoger. Den riktar sig också till andra som har ett intresse för skolfrågor.

Manus och idé till boken belönades år 2010 med Kurslitteratur­prisets hederspris. Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till etablerade och blivande författare av ny kurslitteratur för universitet och högskola.
Begagnad bok
359 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
359 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar