Den interkulturella förskolan : mål och arbetssätt; Pirjo Lahdenperä, Mia Heikkilä, Kerstin Johannson, Anne Lillvist, Boglárka Straszer, Marja-Terttu Tryggvason, Gun-Marie Wetso, Eva Ärlemalm-Hagsér; 2018
spara 36%
5+ säljare

Den interkulturella förskolan : mål och arbetssätt Upplaga 1

av Pirjo Lahdenperä, Mia Heikkilä, Kerstin Johannson, Anne Lillvist, Boglárka Straszer
m.fl.
Förskolepersonal möter dagligen barn och föräldrar med skiftande kulturell bakgrund vilket ställer höga krav på lärarnas interkulturella pedagogiska kompetens. Syftet med denna bok är att bidra till utvecklingen av arbetet med flerspråkiga barn, eller nyanlända barn, i förskolan och bemötandet av vårdnadshavare med olika bakgrund och tankar kring barnuppfostran och förskolans roll.

De olika kapitlen innehåller både forskningsresultat och beprövade erfarenheter från förskolan. Författarnas arbete med förskollärarutbildning samt fortbildning av förskolans personal har bidragit till förståelse för de problem och utmaningar som förskolans personal och lärarutbildare brottas med och i denna bok delar de med sig av dessa erfarenheter. Det handlar till exempel om att utveckla barnens språk, identitet, samverkan med hemmet och ledarskap i förskolan.

Följande teman tas upp i boken:

Begreppet interkulturalitet i förskolesammanhang och vad interkulturell pedagogisk kompetens innebär Att realisera förskolans interkulturella uppdrag Förskolan som arena för barnens flerspråkighet och identitet Barnuppfostran och föräldrasamverkan - hinder och möjligheter Att bedöma och utveckla barnens språk Transspråkande och interkulturalitet i en förskola med sverigefinsk profil Interkulturellt ledarskap i förskolan Boken vänder sig både till blivande förskollärare och till yrkesverksamma förskollärare samt förskolechefer.

Om författarna
PIRJO LAHDENPERÄ (red.) är professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola. Hon är också, tillsammans med Eva Sundgren, redaktör för böckerna Skolans möte med nyanlända och Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet.
Förskolepersonal möter dagligen barn och föräldrar med skiftande kulturell bakgrund vilket ställer höga krav på lärarnas interkulturella pedagogiska kompetens. Syftet med denna bok är att bidra till utvecklingen av arbetet med flerspråkiga barn, eller nyanlända barn, i förskolan och bemötandet av vårdnadshavare med olika bakgrund och tankar kring barnuppfostran och förskolans roll.

De olika kapitlen innehåller både forskningsresultat och beprövade erfarenheter från förskolan. Författarnas arbete med förskollärarutbildning samt fortbildning av förskolans personal har bidragit till förståelse för de problem och utmaningar som förskolans personal och lärarutbildare brottas med och i denna bok delar de med sig av dessa erfarenheter. Det handlar till exempel om att utveckla barnens språk, identitet, samverkan med hemmet och ledarskap i förskolan.

Följande teman tas upp i boken:

Begreppet interkulturalitet i förskolesammanhang och vad interkulturell pedagogisk kompetens innebär Att realisera förskolans interkulturella uppdrag Förskolan som arena för barnens flerspråkighet och identitet Barnuppfostran och föräldrasamverkan - hinder och möjligheter Att bedöma och utveckla barnens språk Transspråkande och interkulturalitet i en förskola med sverigefinsk profil Interkulturellt ledarskap i förskolan Boken vänder sig både till blivande förskollärare och till yrkesverksamma förskollärare samt förskolechefer.

Om författarna
PIRJO LAHDENPERÄ (red.) är professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola. Hon är också, tillsammans med Eva Sundgren, redaktör för böckerna Skolans möte med nyanlända och Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789147127696
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 141 st
Förskolepersonal möter dagligen barn och föräldrar med skiftande kulturell bakgrund vilket ställer höga krav på lärarnas interkulturella pedagogiska kompetens. Syftet med denna bok är att bidra till utvecklingen av arbetet med flerspråkiga barn, eller nyanlända barn, i förskolan och bemötandet av vårdnadshavare med olika bakgrund och tankar kring barnuppfostran och förskolans roll.

De olika kapitlen innehåller både forskningsresultat och beprövade erfarenheter från förskolan. Författarnas arbete med förskollärarutbildning samt fortbildning av förskolans personal har bidragit till förståelse för de problem och utmaningar som förskolans personal och lärarutbildare brottas med och i denna bok delar de med sig av dessa erfarenheter. Det handlar till exempel om att utveckla barnens språk, identitet, samverkan med hemmet och ledarskap i förskolan.

Följande teman tas upp i boken:

Begreppet interkulturalitet i förskolesammanhang och vad interkulturell pedagogisk kompetens innebär Att realisera förskolans interkulturella uppdrag Förskolan som arena för barnens flerspråkighet och identitet Barnuppfostran och föräldrasamverkan - hinder och möjligheter Att bedöma och utveckla barnens språk Transspråkande och interkulturalitet i en förskola med sverigefinsk profil Interkulturellt ledarskap i förskolan Boken vänder sig både till blivande förskollärare och till yrkesverksamma förskollärare samt förskolechefer.

Om författarna
PIRJO LAHDENPERÄ (red.) är professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola. Hon är också, tillsammans med Eva Sundgren, redaktör för böckerna Skolans möte med nyanlända och Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet.
Förskolepersonal möter dagligen barn och föräldrar med skiftande kulturell bakgrund vilket ställer höga krav på lärarnas interkulturella pedagogiska kompetens. Syftet med denna bok är att bidra till utvecklingen av arbetet med flerspråkiga barn, eller nyanlända barn, i förskolan och bemötandet av vårdnadshavare med olika bakgrund och tankar kring barnuppfostran och förskolans roll.

De olika kapitlen innehåller både forskningsresultat och beprövade erfarenheter från förskolan. Författarnas arbete med förskollärarutbildning samt fortbildning av förskolans personal har bidragit till förståelse för de problem och utmaningar som förskolans personal och lärarutbildare brottas med och i denna bok delar de med sig av dessa erfarenheter. Det handlar till exempel om att utveckla barnens språk, identitet, samverkan med hemmet och ledarskap i förskolan.

Följande teman tas upp i boken:

Begreppet interkulturalitet i förskolesammanhang och vad interkulturell pedagogisk kompetens innebär Att realisera förskolans interkulturella uppdrag Förskolan som arena för barnens flerspråkighet och identitet Barnuppfostran och föräldrasamverkan - hinder och möjligheter Att bedöma och utveckla barnens språk Transspråkande och interkulturalitet i en förskola med sverigefinsk profil Interkulturellt ledarskap i förskolan Boken vänder sig både till blivande förskollärare och till yrkesverksamma förskollärare samt förskolechefer.

Om författarna
PIRJO LAHDENPERÄ (red.) är professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola. Hon är också, tillsammans med Eva Sundgren, redaktör för böckerna Skolans möte med nyanlända och Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet.
Begagnad bok
239 kr370 krSpara 131 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr370 krSpara 131 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar