Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv; Anette Hellman; 2013
spara 60%
5+ säljare

Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv Upplaga 1

av Anette Hellman
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker.

Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper.

I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan?

Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Om författarna
Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Sagt om boken
"Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv är en bok som beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. […] Författaren utgår från sina observationer på förskolan och synliggör med konkreta exempel vad som händer utifrån ett normkritiskt perspektiv. En angelägen bok som riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare […]" BTJ häfte 13123030 Lektör Tin Carleson.
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker.

Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper.

I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan?

Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Om författarna
Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Sagt om boken
"Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv är en bok som beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. […] Författaren utgår från sina observationer på förskolan och synliggör med konkreta exempel vad som händer utifrån ett normkritiskt perspektiv. En angelägen bok som riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare […]" BTJ häfte 13123030 Lektör Tin Carleson.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789147100897
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 158 st
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker.

Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper.

I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan?

Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Om författarna
Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Sagt om boken
"Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv är en bok som beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. […] Författaren utgår från sina observationer på förskolan och synliggör med konkreta exempel vad som händer utifrån ett normkritiskt perspektiv. En angelägen bok som riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare […]" BTJ häfte 13123030 Lektör Tin Carleson.
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker.

Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper.

I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan?

Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Om författarna
Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Sagt om boken
"Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv är en bok som beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. […] Författaren utgår från sina observationer på förskolan och synliggör med konkreta exempel vad som händer utifrån ett normkritiskt perspektiv. En angelägen bok som riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare […]" BTJ häfte 13123030 Lektör Tin Carleson.
Begagnad bok
135 kr330 krSpara 195 kr (60%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
135 kr330 krSpara 195 kr (60%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar