Det beror på hur man räknar! : matematikdidaktik för grundlärare; Christine Bentley, Per-Olof Bentley; 2011
5+ säljare

Det beror på hur man räknar! : matematikdidaktik för grundlärare Upplaga 1

av Christine Bentley, Per-Olof Bentley
I den här grundläggande boken om matematikdidaktik förenas matematikkunskap och didaktikens viktiga frågor. Författarna har genom egen forskning och genom analyser av TIMSS-projektet (Trends in International Mathematics and Science Study) en mycket god insyn i ämnet och presenterar både fallgropar och framgångsfaktorer när det gäller matematikundervisning i de lägre åldrarna. Boken följer barnets matematiska utveckling och beskriver de problem och möjligheter som kan uppstå. Det är viktigt att pedagoger för samtal med sina elever och att eleverna får bekräftelse att de förstått ett begrepp på rätt sätt.

Läs mer
Boken vänder sig till blivande pedagoger och redan yrkesverksamma lärare med inriktning mot matematik.

Om författarna
Christine Bentley är lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning och fil. dr i språkdidaktik.
Per-Olof Bentley är universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalysen av TIMSS-resultaten i Sverige. Tillsammans har de genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutveckling i Lilla Edets kommun.

Recensioner
"Svenska elevers allt sämre matematikkunskaper är ett hett ämne just nu. I "Det beror på hur man räknar!" diskuteras om inte åtminstone en anledning är dålig didaktik, byggd på missuppfattningar om hur barn tänker. Flera exempel är mycket övertygande och botemedlen verkar rimliga. Författarna har betydande både teoretisk och praktisk kompetens." BTJ-häfte 2011:22, Lektör Hans Svensson
I den här grundläggande boken om matematikdidaktik förenas matematikkunskap och didaktikens viktiga frågor. Författarna har genom egen forskning och genom analyser av TIMSS-projektet (Trends in International Mathematics and Science Study) en mycket god insyn i ämnet och presenterar både fallgropar och framgångsfaktorer när det gäller matematikundervisning i de lägre åldrarna. Boken följer barnets matematiska utveckling och beskriver de problem och möjligheter som kan uppstå. Det är viktigt att pedagoger för samtal med sina elever och att eleverna får bekräftelse att de förstått ett begrepp på rätt sätt.

Läs mer
Boken vänder sig till blivande pedagoger och redan yrkesverksamma lärare med inriktning mot matematik.

Om författarna
Christine Bentley är lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning och fil. dr i språkdidaktik.
Per-Olof Bentley är universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalysen av TIMSS-resultaten i Sverige. Tillsammans har de genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutveckling i Lilla Edets kommun.

Recensioner
"Svenska elevers allt sämre matematikkunskaper är ett hett ämne just nu. I "Det beror på hur man räknar!" diskuteras om inte åtminstone en anledning är dålig didaktik, byggd på missuppfattningar om hur barn tänker. Flera exempel är mycket övertygande och botemedlen verkar rimliga. Författarna har betydande både teoretisk och praktisk kompetens." BTJ-häfte 2011:22, Lektör Hans Svensson
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789147099481
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 304 st
I den här grundläggande boken om matematikdidaktik förenas matematikkunskap och didaktikens viktiga frågor. Författarna har genom egen forskning och genom analyser av TIMSS-projektet (Trends in International Mathematics and Science Study) en mycket god insyn i ämnet och presenterar både fallgropar och framgångsfaktorer när det gäller matematikundervisning i de lägre åldrarna. Boken följer barnets matematiska utveckling och beskriver de problem och möjligheter som kan uppstå. Det är viktigt att pedagoger för samtal med sina elever och att eleverna får bekräftelse att de förstått ett begrepp på rätt sätt.

Läs mer
Boken vänder sig till blivande pedagoger och redan yrkesverksamma lärare med inriktning mot matematik.

Om författarna
Christine Bentley är lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning och fil. dr i språkdidaktik.
Per-Olof Bentley är universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalysen av TIMSS-resultaten i Sverige. Tillsammans har de genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutveckling i Lilla Edets kommun.

Recensioner
"Svenska elevers allt sämre matematikkunskaper är ett hett ämne just nu. I "Det beror på hur man räknar!" diskuteras om inte åtminstone en anledning är dålig didaktik, byggd på missuppfattningar om hur barn tänker. Flera exempel är mycket övertygande och botemedlen verkar rimliga. Författarna har betydande både teoretisk och praktisk kompetens." BTJ-häfte 2011:22, Lektör Hans Svensson
I den här grundläggande boken om matematikdidaktik förenas matematikkunskap och didaktikens viktiga frågor. Författarna har genom egen forskning och genom analyser av TIMSS-projektet (Trends in International Mathematics and Science Study) en mycket god insyn i ämnet och presenterar både fallgropar och framgångsfaktorer när det gäller matematikundervisning i de lägre åldrarna. Boken följer barnets matematiska utveckling och beskriver de problem och möjligheter som kan uppstå. Det är viktigt att pedagoger för samtal med sina elever och att eleverna får bekräftelse att de förstått ett begrepp på rätt sätt.

Läs mer
Boken vänder sig till blivande pedagoger och redan yrkesverksamma lärare med inriktning mot matematik.

Om författarna
Christine Bentley är lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning och fil. dr i språkdidaktik.
Per-Olof Bentley är universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalysen av TIMSS-resultaten i Sverige. Tillsammans har de genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutveckling i Lilla Edets kommun.

Recensioner
"Svenska elevers allt sämre matematikkunskaper är ett hett ämne just nu. I "Det beror på hur man räknar!" diskuteras om inte åtminstone en anledning är dålig didaktik, byggd på missuppfattningar om hur barn tänker. Flera exempel är mycket övertygande och botemedlen verkar rimliga. Författarna har betydande både teoretisk och praktisk kompetens." BTJ-häfte 2011:22, Lektör Hans Svensson
Begagnad bok
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar