Grunderna i läs- och skrivinlärning; Inger Fridolfsson; 2008
5+ säljare

Grunderna i läs- och skrivinlärning Upplaga 1

av Inger Fridolfsson
De flesta barn kommer ivriga och förväntansfulla till skolstarten - nu ska de få lära sig läsa och skriva! Lärarens förmåga att entusiasmera och hitta rätt arbetsform så att alla barn kan få behålla sin nyfikenhet och vilja att lära är därför grundläggande. Men barnens tidigare möten med skrift skiljer sig ofta åt: medan flera barn redan kan läsa har andra endast en vag uppfattning om bokstävernas funktion. Barns vägar in i skriftspråket måste därför se olika ut, eftersom förutsättningarna hos dem skiljer sig åt. Grunderna i läs- och skrivinlärning är en bok som med utgångspunkt från senare års forskning och praktisk erfarenhet visar hur man kan arbeta med barns läs- och skrivinlärning. Författaren beskriver språkets roll för den skriftspråkliga utvecklingen, presenterar teorier kring läs- och skrivutveckling samt redogör för olika läs- och skrivinlärningsmetoder. Det avslutande kapitlet ägnas åt läs- och skrivsvårigheter och hur skolan här kan arbeta preventivt. Boken vänder sig främst till lärarstudenter med inriktning mot de yngre åldrarna, men också till verksamma lärare som vill friska upp sina kunskaper kring läs- och skrivinlärning.
De flesta barn kommer ivriga och förväntansfulla till skolstarten - nu ska de få lära sig läsa och skriva! Lärarens förmåga att entusiasmera och hitta rätt arbetsform så att alla barn kan få behålla sin nyfikenhet och vilja att lära är därför grundläggande. Men barnens tidigare möten med skrift skiljer sig ofta åt: medan flera barn redan kan läsa har andra endast en vag uppfattning om bokstävernas funktion. Barns vägar in i skriftspråket måste därför se olika ut, eftersom förutsättningarna hos dem skiljer sig åt. Grunderna i läs- och skrivinlärning är en bok som med utgångspunkt från senare års forskning och praktisk erfarenhet visar hur man kan arbeta med barns läs- och skrivinlärning. Författaren beskriver språkets roll för den skriftspråkliga utvecklingen, presenterar teorier kring läs- och skrivutveckling samt redogör för olika läs- och skrivinlärningsmetoder. Det avslutande kapitlet ägnas åt läs- och skrivsvårigheter och hur skolan här kan arbeta preventivt. Boken vänder sig främst till lärarstudenter med inriktning mot de yngre åldrarna, men också till verksamma lärare som vill friska upp sina kunskaper kring läs- och skrivinlärning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144008912
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 284 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2020)
från 305 kr
Upplaga 2 (2015)
från 199 kr
Upplaga 1 (2008)
från 105 kr
De flesta barn kommer ivriga och förväntansfulla till skolstarten - nu ska de få lära sig läsa och skriva! Lärarens förmåga att entusiasmera och hitta rätt arbetsform så att alla barn kan få behålla sin nyfikenhet och vilja att lära är därför grundläggande. Men barnens tidigare möten med skrift skiljer sig ofta åt: medan flera barn redan kan läsa har andra endast en vag uppfattning om bokstävernas funktion. Barns vägar in i skriftspråket måste därför se olika ut, eftersom förutsättningarna hos dem skiljer sig åt. Grunderna i läs- och skrivinlärning är en bok som med utgångspunkt från senare års forskning och praktisk erfarenhet visar hur man kan arbeta med barns läs- och skrivinlärning. Författaren beskriver språkets roll för den skriftspråkliga utvecklingen, presenterar teorier kring läs- och skrivutveckling samt redogör för olika läs- och skrivinlärningsmetoder. Det avslutande kapitlet ägnas åt läs- och skrivsvårigheter och hur skolan här kan arbeta preventivt. Boken vänder sig främst till lärarstudenter med inriktning mot de yngre åldrarna, men också till verksamma lärare som vill friska upp sina kunskaper kring läs- och skrivinlärning.
De flesta barn kommer ivriga och förväntansfulla till skolstarten - nu ska de få lära sig läsa och skriva! Lärarens förmåga att entusiasmera och hitta rätt arbetsform så att alla barn kan få behålla sin nyfikenhet och vilja att lära är därför grundläggande. Men barnens tidigare möten med skrift skiljer sig ofta åt: medan flera barn redan kan läsa har andra endast en vag uppfattning om bokstävernas funktion. Barns vägar in i skriftspråket måste därför se olika ut, eftersom förutsättningarna hos dem skiljer sig åt. Grunderna i läs- och skrivinlärning är en bok som med utgångspunkt från senare års forskning och praktisk erfarenhet visar hur man kan arbeta med barns läs- och skrivinlärning. Författaren beskriver språkets roll för den skriftspråkliga utvecklingen, presenterar teorier kring läs- och skrivutveckling samt redogör för olika läs- och skrivinlärningsmetoder. Det avslutande kapitlet ägnas åt läs- och skrivsvårigheter och hur skolan här kan arbeta preventivt. Boken vänder sig främst till lärarstudenter med inriktning mot de yngre åldrarna, men också till verksamma lärare som vill friska upp sina kunskaper kring läs- och skrivinlärning.
Begagnad bok
105 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
105 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar