Det levande Bysans; Elisabeth Piltz; 1997
1 säljare

Det levande Bysans Upplaga 1

av Elisabeth Piltz
"Estrid lät resa dessa stenar efter Öystein, sin man. Han drog till Jerusalem och dog borta i Grekland", står det på en runsten i Täby norr om Stockholm. Texten, som är från 1000-talet, vittnar om att nordborna tidigt fick kontakt med det bysantinska riket och dess kultur. Ännu i dag finns spår av bysantinsk konst i Norden. I Bysans, det östromerska imperiet som ägde bestånd från 300-talet och fram till början av 1200-talet, utvecklades en konst av särpräglad kraft och vitalitet. Fortfarande finns runt östra Medelhavet och norr ut enorma konstskatter i form av mosaiker, fresker, ikonmåleri, bokmåleri, elfenben, emalj, silver, guld och textil. Huvudstaden Konstantinopel var under långa perioder världens förnämsta bildnings- och konsthärd. Här utvecklades en rikedom i konstnärliga uttryck som påverkar den västerländska konsten än idag. Fragment av denna rika konst kan fortfarande spåras ända upp till Norden. Nordbor reste ner till dessa trakter redan på 900-talet. Om detta vittnar ett stort antal runstenar runt om i landet där det talas om resande som for till Grekland. Elisabeth Piltz beskriver i sin bok några av de mest kända exemplen på bysantinsk konst och visar hur de satt spår i nordisk konst, bl a finns kalkmålningar i flera kyrkor på Gotland. Under 1900-talet har bysantinsk konst blivit allt mer uppmärksammad av konstnärerna. Dess abstrakta formspråk förefaller ofta överraskande modernt. Elisabeth Piltz skisserar den abstrakta konstens utveckling från Vitruvius i antiken via medeltidens Bysans till modern expressionism och suprematism. Den bysantinska konsten har haft stort inflytande på andra länders konst och kultur. Elisabeth Piltz ger en bakgrund och visar hur aktuell den bysantinska konsten är ännu idag och hur den satt spår också i nordisk konst. Elisabeth Piltz är docent i bysantinsk konsthistoria vid universitetet i Uppsala och verksam vid Institut for Kunsthistorie i Köpenhamn med projektet Bysans och Islam i Norden. Hon är active member av New Yorks vetenskapsakademi samt associerad till andra vetenskapliga akademier i Sverige och utomlands.
"Estrid lät resa dessa stenar efter Öystein, sin man. Han drog till Jerusalem och dog borta i Grekland", står det på en runsten i Täby norr om Stockholm. Texten, som är från 1000-talet, vittnar om att nordborna tidigt fick kontakt med det bysantinska riket och dess kultur. Ännu i dag finns spår av bysantinsk konst i Norden. I Bysans, det östromerska imperiet som ägde bestånd från 300-talet och fram till början av 1200-talet, utvecklades en konst av särpräglad kraft och vitalitet. Fortfarande finns runt östra Medelhavet och norr ut enorma konstskatter i form av mosaiker, fresker, ikonmåleri, bokmåleri, elfenben, emalj, silver, guld och textil. Huvudstaden Konstantinopel var under långa perioder världens förnämsta bildnings- och konsthärd. Här utvecklades en rikedom i konstnärliga uttryck som påverkar den västerländska konsten än idag. Fragment av denna rika konst kan fortfarande spåras ända upp till Norden. Nordbor reste ner till dessa trakter redan på 900-talet. Om detta vittnar ett stort antal runstenar runt om i landet där det talas om resande som for till Grekland. Elisabeth Piltz beskriver i sin bok några av de mest kända exemplen på bysantinsk konst och visar hur de satt spår i nordisk konst, bl a finns kalkmålningar i flera kyrkor på Gotland. Under 1900-talet har bysantinsk konst blivit allt mer uppmärksammad av konstnärerna. Dess abstrakta formspråk förefaller ofta överraskande modernt. Elisabeth Piltz skisserar den abstrakta konstens utveckling från Vitruvius i antiken via medeltidens Bysans till modern expressionism och suprematism. Den bysantinska konsten har haft stort inflytande på andra länders konst och kultur. Elisabeth Piltz ger en bakgrund och visar hur aktuell den bysantinska konsten är ännu idag och hur den satt spår också i nordisk konst. Elisabeth Piltz är docent i bysantinsk konsthistoria vid universitetet i Uppsala och verksam vid Institut for Kunsthistorie i Köpenhamn med projektet Bysans och Islam i Norden. Hon är active member av New Yorks vetenskapsakademi samt associerad till andra vetenskapliga akademier i Sverige och utomlands.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1997
ISBN: 9789127061699
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 232 st
"Estrid lät resa dessa stenar efter Öystein, sin man. Han drog till Jerusalem och dog borta i Grekland", står det på en runsten i Täby norr om Stockholm. Texten, som är från 1000-talet, vittnar om att nordborna tidigt fick kontakt med det bysantinska riket och dess kultur. Ännu i dag finns spår av bysantinsk konst i Norden. I Bysans, det östromerska imperiet som ägde bestånd från 300-talet och fram till början av 1200-talet, utvecklades en konst av särpräglad kraft och vitalitet. Fortfarande finns runt östra Medelhavet och norr ut enorma konstskatter i form av mosaiker, fresker, ikonmåleri, bokmåleri, elfenben, emalj, silver, guld och textil. Huvudstaden Konstantinopel var under långa perioder världens förnämsta bildnings- och konsthärd. Här utvecklades en rikedom i konstnärliga uttryck som påverkar den västerländska konsten än idag. Fragment av denna rika konst kan fortfarande spåras ända upp till Norden. Nordbor reste ner till dessa trakter redan på 900-talet. Om detta vittnar ett stort antal runstenar runt om i landet där det talas om resande som for till Grekland. Elisabeth Piltz beskriver i sin bok några av de mest kända exemplen på bysantinsk konst och visar hur de satt spår i nordisk konst, bl a finns kalkmålningar i flera kyrkor på Gotland. Under 1900-talet har bysantinsk konst blivit allt mer uppmärksammad av konstnärerna. Dess abstrakta formspråk förefaller ofta överraskande modernt. Elisabeth Piltz skisserar den abstrakta konstens utveckling från Vitruvius i antiken via medeltidens Bysans till modern expressionism och suprematism. Den bysantinska konsten har haft stort inflytande på andra länders konst och kultur. Elisabeth Piltz ger en bakgrund och visar hur aktuell den bysantinska konsten är ännu idag och hur den satt spår också i nordisk konst. Elisabeth Piltz är docent i bysantinsk konsthistoria vid universitetet i Uppsala och verksam vid Institut for Kunsthistorie i Köpenhamn med projektet Bysans och Islam i Norden. Hon är active member av New Yorks vetenskapsakademi samt associerad till andra vetenskapliga akademier i Sverige och utomlands.
"Estrid lät resa dessa stenar efter Öystein, sin man. Han drog till Jerusalem och dog borta i Grekland", står det på en runsten i Täby norr om Stockholm. Texten, som är från 1000-talet, vittnar om att nordborna tidigt fick kontakt med det bysantinska riket och dess kultur. Ännu i dag finns spår av bysantinsk konst i Norden. I Bysans, det östromerska imperiet som ägde bestånd från 300-talet och fram till början av 1200-talet, utvecklades en konst av särpräglad kraft och vitalitet. Fortfarande finns runt östra Medelhavet och norr ut enorma konstskatter i form av mosaiker, fresker, ikonmåleri, bokmåleri, elfenben, emalj, silver, guld och textil. Huvudstaden Konstantinopel var under långa perioder världens förnämsta bildnings- och konsthärd. Här utvecklades en rikedom i konstnärliga uttryck som påverkar den västerländska konsten än idag. Fragment av denna rika konst kan fortfarande spåras ända upp till Norden. Nordbor reste ner till dessa trakter redan på 900-talet. Om detta vittnar ett stort antal runstenar runt om i landet där det talas om resande som for till Grekland. Elisabeth Piltz beskriver i sin bok några av de mest kända exemplen på bysantinsk konst och visar hur de satt spår i nordisk konst, bl a finns kalkmålningar i flera kyrkor på Gotland. Under 1900-talet har bysantinsk konst blivit allt mer uppmärksammad av konstnärerna. Dess abstrakta formspråk förefaller ofta överraskande modernt. Elisabeth Piltz skisserar den abstrakta konstens utveckling från Vitruvius i antiken via medeltidens Bysans till modern expressionism och suprematism. Den bysantinska konsten har haft stort inflytande på andra länders konst och kultur. Elisabeth Piltz ger en bakgrund och visar hur aktuell den bysantinska konsten är ännu idag och hur den satt spår också i nordisk konst. Elisabeth Piltz är docent i bysantinsk konsthistoria vid universitetet i Uppsala och verksam vid Institut for Kunsthistorie i Köpenhamn med projektet Bysans och Islam i Norden. Hon är active member av New Yorks vetenskapsakademi samt associerad till andra vetenskapliga akademier i Sverige och utomlands.
Begagnad bok
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar