Svindlande matematik : Estetik, lek och utforskande i förskolan; Anna Palmer, Johanna Unga, Karin Hultman; 2017
spara 21%
5+ säljare

Svindlande matematik : Estetik, lek och utforskande i förskolan Upplaga 1

av Anna Palmer, Johanna Unga, Karin Hultman
Att stå högt upp i en byggnad och se ner på en värld i miniatyr – kan det vara matematik? Eller att dansa genom en spegelkorridor och se sig själv från alla håll samtidigt? Eller att utforska en gammal kyrka eller uppleva ett tåg som far fram i hög hastighet?

Den här boken är en introduktion till utforskande, estetisk och lekfull matematik i förskolan och den erbjuder grundläggande matematiska kunskaper samt teoretiska ingångar och praktiska exempel från olika projektarbeten. Författarna tar upp olika perspektiv på matematikämnet och laborerar med frågan om vad matematik är och kan bli utifrån dessa perspektiv samt hur ett transdisciplinärt synsätt på matematik kan bidra med något nytt.

Forskare och praktiker samlas kring begreppet svindlande matematik och ger olika exempel på hur matematik och estetik förs samman i arbete med förskolebarn. Att uppleva ett tåg på en pendeltågsstation handlar inte endast om att avgöra hur långt tåget är, hur många vagnar det har eller hur snabbt det går. Mötet är också en estetisk upplevelse och tågets fartvind, doft och gnisslande ljud är viktiga estetiska aspekter av utforskandet som berikar och fördjupar lärandet. Tillsammans med barn kan pedagoger upptäcka estetiska dimensioner i det matematiska lärandet, vilket gör det till en meningsfull, nyanserad och svindlande aktivitet.
Att stå högt upp i en byggnad och se ner på en värld i miniatyr – kan det vara matematik? Eller att dansa genom en spegelkorridor och se sig själv från alla håll samtidigt? Eller att utforska en gammal kyrka eller uppleva ett tåg som far fram i hög hastighet?

Den här boken är en introduktion till utforskande, estetisk och lekfull matematik i förskolan och den erbjuder grundläggande matematiska kunskaper samt teoretiska ingångar och praktiska exempel från olika projektarbeten. Författarna tar upp olika perspektiv på matematikämnet och laborerar med frågan om vad matematik är och kan bli utifrån dessa perspektiv samt hur ett transdisciplinärt synsätt på matematik kan bidra med något nytt.

Forskare och praktiker samlas kring begreppet svindlande matematik och ger olika exempel på hur matematik och estetik förs samman i arbete med förskolebarn. Att uppleva ett tåg på en pendeltågsstation handlar inte endast om att avgöra hur långt tåget är, hur många vagnar det har eller hur snabbt det går. Mötet är också en estetisk upplevelse och tågets fartvind, doft och gnisslande ljud är viktiga estetiska aspekter av utforskandet som berikar och fördjupar lärandet. Tillsammans med barn kan pedagoger upptäcka estetiska dimensioner i det matematiska lärandet, vilket gör det till en meningsfull, nyanserad och svindlande aktivitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789140693730
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Att stå högt upp i en byggnad och se ner på en värld i miniatyr – kan det vara matematik? Eller att dansa genom en spegelkorridor och se sig själv från alla håll samtidigt? Eller att utforska en gammal kyrka eller uppleva ett tåg som far fram i hög hastighet?

Den här boken är en introduktion till utforskande, estetisk och lekfull matematik i förskolan och den erbjuder grundläggande matematiska kunskaper samt teoretiska ingångar och praktiska exempel från olika projektarbeten. Författarna tar upp olika perspektiv på matematikämnet och laborerar med frågan om vad matematik är och kan bli utifrån dessa perspektiv samt hur ett transdisciplinärt synsätt på matematik kan bidra med något nytt.

Forskare och praktiker samlas kring begreppet svindlande matematik och ger olika exempel på hur matematik och estetik förs samman i arbete med förskolebarn. Att uppleva ett tåg på en pendeltågsstation handlar inte endast om att avgöra hur långt tåget är, hur många vagnar det har eller hur snabbt det går. Mötet är också en estetisk upplevelse och tågets fartvind, doft och gnisslande ljud är viktiga estetiska aspekter av utforskandet som berikar och fördjupar lärandet. Tillsammans med barn kan pedagoger upptäcka estetiska dimensioner i det matematiska lärandet, vilket gör det till en meningsfull, nyanserad och svindlande aktivitet.
Att stå högt upp i en byggnad och se ner på en värld i miniatyr – kan det vara matematik? Eller att dansa genom en spegelkorridor och se sig själv från alla håll samtidigt? Eller att utforska en gammal kyrka eller uppleva ett tåg som far fram i hög hastighet?

Den här boken är en introduktion till utforskande, estetisk och lekfull matematik i förskolan och den erbjuder grundläggande matematiska kunskaper samt teoretiska ingångar och praktiska exempel från olika projektarbeten. Författarna tar upp olika perspektiv på matematikämnet och laborerar med frågan om vad matematik är och kan bli utifrån dessa perspektiv samt hur ett transdisciplinärt synsätt på matematik kan bidra med något nytt.

Forskare och praktiker samlas kring begreppet svindlande matematik och ger olika exempel på hur matematik och estetik förs samman i arbete med förskolebarn. Att uppleva ett tåg på en pendeltågsstation handlar inte endast om att avgöra hur långt tåget är, hur många vagnar det har eller hur snabbt det går. Mötet är också en estetisk upplevelse och tågets fartvind, doft och gnisslande ljud är viktiga estetiska aspekter av utforskandet som berikar och fördjupar lärandet. Tillsammans med barn kan pedagoger upptäcka estetiska dimensioner i det matematiska lärandet, vilket gör det till en meningsfull, nyanserad och svindlande aktivitet.
Begagnad bok
269 kr339 krSpara 70 kr (21%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
269 kr339 krSpara 70 kr (21%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar