Expedition Parfym : näsor, noter & nischdofter; Jenny Lantz; 2020
endast ny

Expedition Parfym : näsor, noter & nischdofter Upplaga 1

av Jenny Lantz
I alla tider har människan lockats av väldoft, men genom åren har metoderna för att lukta gott (och dämpa stank) sett väldigt olika ut. Från bränd harts i det antika Egypten till svavel och essentiella oljor i det medeltida Europa. På 1900-talet exploderade parfymindustrin, och den kom alltmer att handla om marknadsföring och paketering, kändisar och modehus.

Under de senaste decennierna har dock nischmärken helt förvandlat parfymlandskapet. Parfymörerna har klivit fram i rampljuset, digitaliseringen har gjort det lättare att prata om och mötas kring parfym och där andra konsumtionsgrenar står inför retaildöden blomstrar parfymbutikerna. Dofter - så intima och svårbeskrivna - har blivit något socialt. Parfym har blivit ett sätt att umgås.

I den här boken berättar Jenny Lantz om den här rörelsen. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. Vi får också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.
I alla tider har människan lockats av väldoft, men genom åren har metoderna för att lukta gott (och dämpa stank) sett väldigt olika ut. Från bränd harts i det antika Egypten till svavel och essentiella oljor i det medeltida Europa. På 1900-talet exploderade parfymindustrin, och den kom alltmer att handla om marknadsföring och paketering, kändisar och modehus.

Under de senaste decennierna har dock nischmärken helt förvandlat parfymlandskapet. Parfymörerna har klivit fram i rampljuset, digitaliseringen har gjort det lättare att prata om och mötas kring parfym och där andra konsumtionsgrenar står inför retaildöden blomstrar parfymbutikerna. Dofter - så intima och svårbeskrivna - har blivit något socialt. Parfym har blivit ett sätt att umgås.

I den här boken berättar Jenny Lantz om den här rörelsen. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. Vi får också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789113101750
Förlag: Norstedts
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 223 st
I alla tider har människan lockats av väldoft, men genom åren har metoderna för att lukta gott (och dämpa stank) sett väldigt olika ut. Från bränd harts i det antika Egypten till svavel och essentiella oljor i det medeltida Europa. På 1900-talet exploderade parfymindustrin, och den kom alltmer att handla om marknadsföring och paketering, kändisar och modehus.

Under de senaste decennierna har dock nischmärken helt förvandlat parfymlandskapet. Parfymörerna har klivit fram i rampljuset, digitaliseringen har gjort det lättare att prata om och mötas kring parfym och där andra konsumtionsgrenar står inför retaildöden blomstrar parfymbutikerna. Dofter - så intima och svårbeskrivna - har blivit något socialt. Parfym har blivit ett sätt att umgås.

I den här boken berättar Jenny Lantz om den här rörelsen. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. Vi får också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.
I alla tider har människan lockats av väldoft, men genom åren har metoderna för att lukta gott (och dämpa stank) sett väldigt olika ut. Från bränd harts i det antika Egypten till svavel och essentiella oljor i det medeltida Europa. På 1900-talet exploderade parfymindustrin, och den kom alltmer att handla om marknadsföring och paketering, kändisar och modehus.

Under de senaste decennierna har dock nischmärken helt förvandlat parfymlandskapet. Parfymörerna har klivit fram i rampljuset, digitaliseringen har gjort det lättare att prata om och mötas kring parfym och där andra konsumtionsgrenar står inför retaildöden blomstrar parfymbutikerna. Dofter - så intima och svårbeskrivna - har blivit något socialt. Parfym har blivit ett sätt att umgås.

I den här boken berättar Jenny Lantz om den här rörelsen. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. Vi får också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.
Ny bok
95 kr99 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
95 kr99 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)