Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola; Gunilla Guvå; 2020
endast ny

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola Upplaga 1

av Gunilla Guvå
Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola beskriver hur psykologer kan tillföra psykologisk kompetens till pedagoger och lärare i de fall där barn och unga behöver stöd i sin utveckling och sitt lärande. Metoden beskrivs som en process från det att psykologen kontaktas som den som ska ”göra något”, till ett interprofessionellt samarbete mellan psykologen som konsult och pedagogen och läraren som konsultand. Psykologens uppgift som konsult är att stärka lärarens och pedagogens motivation och kompetens att ta sitt yrkesmässiga ansvar för att skapa de samarbetsallianser som barns och ungas utveckling och lärande förutsätter.

Fallkonsultation är inte bara till hjälp i enskilda fall utan bidrar även med mer generell kompetens. Därför är metoden en såväl förebyggande som främjande psykologisk insats i syfte att utveckla förskolans och skolans lärmiljöer.

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola vänder sig framför allt till psykologer i förskola och skola, men kan även vara användbar för skolledare samt olika professioner inom skolans elevhälsa för att ge en bild av hur psykologer kan arbeta konsultativt gentemot pedagoger och lärare i dessa verksamheter.
Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola beskriver hur psykologer kan tillföra psykologisk kompetens till pedagoger och lärare i de fall där barn och unga behöver stöd i sin utveckling och sitt lärande. Metoden beskrivs som en process från det att psykologen kontaktas som den som ska ”göra något”, till ett interprofessionellt samarbete mellan psykologen som konsult och pedagogen och läraren som konsultand. Psykologens uppgift som konsult är att stärka lärarens och pedagogens motivation och kompetens att ta sitt yrkesmässiga ansvar för att skapa de samarbetsallianser som barns och ungas utveckling och lärande förutsätter.

Fallkonsultation är inte bara till hjälp i enskilda fall utan bidrar även med mer generell kompetens. Därför är metoden en såväl förebyggande som främjande psykologisk insats i syfte att utveckla förskolans och skolans lärmiljöer.

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola vänder sig framför allt till psykologer i förskola och skola, men kan även vara användbar för skolledare samt olika professioner inom skolans elevhälsa för att ge en bild av hur psykologer kan arbeta konsultativt gentemot pedagoger och lärare i dessa verksamheter.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144135700
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 214 st
Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola beskriver hur psykologer kan tillföra psykologisk kompetens till pedagoger och lärare i de fall där barn och unga behöver stöd i sin utveckling och sitt lärande. Metoden beskrivs som en process från det att psykologen kontaktas som den som ska ”göra något”, till ett interprofessionellt samarbete mellan psykologen som konsult och pedagogen och läraren som konsultand. Psykologens uppgift som konsult är att stärka lärarens och pedagogens motivation och kompetens att ta sitt yrkesmässiga ansvar för att skapa de samarbetsallianser som barns och ungas utveckling och lärande förutsätter.

Fallkonsultation är inte bara till hjälp i enskilda fall utan bidrar även med mer generell kompetens. Därför är metoden en såväl förebyggande som främjande psykologisk insats i syfte att utveckla förskolans och skolans lärmiljöer.

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola vänder sig framför allt till psykologer i förskola och skola, men kan även vara användbar för skolledare samt olika professioner inom skolans elevhälsa för att ge en bild av hur psykologer kan arbeta konsultativt gentemot pedagoger och lärare i dessa verksamheter.
Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola beskriver hur psykologer kan tillföra psykologisk kompetens till pedagoger och lärare i de fall där barn och unga behöver stöd i sin utveckling och sitt lärande. Metoden beskrivs som en process från det att psykologen kontaktas som den som ska ”göra något”, till ett interprofessionellt samarbete mellan psykologen som konsult och pedagogen och läraren som konsultand. Psykologens uppgift som konsult är att stärka lärarens och pedagogens motivation och kompetens att ta sitt yrkesmässiga ansvar för att skapa de samarbetsallianser som barns och ungas utveckling och lärande förutsätter.

Fallkonsultation är inte bara till hjälp i enskilda fall utan bidrar även med mer generell kompetens. Därför är metoden en såväl förebyggande som främjande psykologisk insats i syfte att utveckla förskolans och skolans lärmiljöer.

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola vänder sig framför allt till psykologer i förskola och skola, men kan även vara användbar för skolledare samt olika professioner inom skolans elevhälsa för att ge en bild av hur psykologer kan arbeta konsultativt gentemot pedagoger och lärare i dessa verksamheter.
Ny bok
323 kr339 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
323 kr339 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)