Filmanalys - en introduktion; Lars Gustaf Andersson, Erik Hedling, Claes-Göran Holmberg; 1999

Filmanalys - en introduktion Upplaga 1

av Lars Gustaf Andersson, Erik Hedling, Claes-Göran Holmberg
I denna bok presenteras grundbegreppen i modern filmanalys i form av fyra ”modellanalyser”. Dessa utgår från olika typer av tolkningsperspektiv, och behandlar skilda genrer och historiska perioder.

I det första kapitlet tillämpas berättarteori, tematisk analys och sociologisk närläsning på den amerikanska filmen Independence Day (1996). I det andra kapitlet fokuseras mottagandet av en svensk stumfilm, Ingeborg Holm (1913), en film som väckte stor debatt om svensk socialvård. Det tredje kapitlet aktualiserar auteurproblematik – bilden av filmregissören som konstnär – genom att närma sig Pier Paolo Pasolinis Decamerone (1970), efter Boccaccios klassiska berättelser. Analysen belyser här såväl den europeiska konstfilmen under perioden som adaptionsproblematiken, överföringen av en berättelse från ett medium till ett annat. I det fjärde kapitlet analyseras kulturella mönster i filmen Gräsklipparmannen (1992), en film som tematiserar den nya tidens teknologi.

Boken är avsedd för studenter på grundnivå i filmvetenskap och angränsande ämnen.
I denna bok presenteras grundbegreppen i modern filmanalys i form av fyra ”modellanalyser”. Dessa utgår från olika typer av tolkningsperspektiv, och behandlar skilda genrer och historiska perioder.

I det första kapitlet tillämpas berättarteori, tematisk analys och sociologisk närläsning på den amerikanska filmen Independence Day (1996). I det andra kapitlet fokuseras mottagandet av en svensk stumfilm, Ingeborg Holm (1913), en film som väckte stor debatt om svensk socialvård. Det tredje kapitlet aktualiserar auteurproblematik – bilden av filmregissören som konstnär – genom att närma sig Pier Paolo Pasolinis Decamerone (1970), efter Boccaccios klassiska berättelser. Analysen belyser här såväl den europeiska konstfilmen under perioden som adaptionsproblematiken, överföringen av en berättelse från ett medium till ett annat. I det fjärde kapitlet analyseras kulturella mönster i filmen Gräsklipparmannen (1992), en film som tematiserar den nya tidens teknologi.

Boken är avsedd för studenter på grundnivå i filmvetenskap och angränsande ämnen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789144065250
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 114 st
I denna bok presenteras grundbegreppen i modern filmanalys i form av fyra ”modellanalyser”. Dessa utgår från olika typer av tolkningsperspektiv, och behandlar skilda genrer och historiska perioder.

I det första kapitlet tillämpas berättarteori, tematisk analys och sociologisk närläsning på den amerikanska filmen Independence Day (1996). I det andra kapitlet fokuseras mottagandet av en svensk stumfilm, Ingeborg Holm (1913), en film som väckte stor debatt om svensk socialvård. Det tredje kapitlet aktualiserar auteurproblematik – bilden av filmregissören som konstnär – genom att närma sig Pier Paolo Pasolinis Decamerone (1970), efter Boccaccios klassiska berättelser. Analysen belyser här såväl den europeiska konstfilmen under perioden som adaptionsproblematiken, överföringen av en berättelse från ett medium till ett annat. I det fjärde kapitlet analyseras kulturella mönster i filmen Gräsklipparmannen (1992), en film som tematiserar den nya tidens teknologi.

Boken är avsedd för studenter på grundnivå i filmvetenskap och angränsande ämnen.
I denna bok presenteras grundbegreppen i modern filmanalys i form av fyra ”modellanalyser”. Dessa utgår från olika typer av tolkningsperspektiv, och behandlar skilda genrer och historiska perioder.

I det första kapitlet tillämpas berättarteori, tematisk analys och sociologisk närläsning på den amerikanska filmen Independence Day (1996). I det andra kapitlet fokuseras mottagandet av en svensk stumfilm, Ingeborg Holm (1913), en film som väckte stor debatt om svensk socialvård. Det tredje kapitlet aktualiserar auteurproblematik – bilden av filmregissören som konstnär – genom att närma sig Pier Paolo Pasolinis Decamerone (1970), efter Boccaccios klassiska berättelser. Analysen belyser här såväl den europeiska konstfilmen under perioden som adaptionsproblematiken, överföringen av en berättelse från ett medium till ett annat. I det fjärde kapitlet analyseras kulturella mönster i filmen Gräsklipparmannen (1992), en film som tematiserar den nya tidens teknologi.

Boken är avsedd för studenter på grundnivå i filmvetenskap och angränsande ämnen.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)