I Fixa läsningen får eleverna verktyg för sitt läsförståelsearbete genom att arbeta med forskningsbaserade modeller. Eleverna tränar på läsförståelse i strukturerade textsamtal i grupp. Målet är att de på egen hand ska kunna använda sig av läsförståelsestrategier i sin läsning.
Läsförståelsestrategierna visualiseras av figurer så att eleverna lättare kan ta dem till sig:
Spågumman förutspår Reportern ställer frågor Konstnären skapar inre bilder Detektiven reder ut oklarheter Cowboyen sammanfattar Fixa läsningen består av en metodbok och fem arbetsböcker. Varje arbetsbok innehåller både texter och övningsuppgifter. Målgrupp är åk 1–3.
I Metodboken beskrivs tydligt, genom konkreta tips och modellektioner, hur arbetet startar med att läraren introducerar en lässtrategi i taget och hur eleverna sedan tränar på strategierna i gemensamma lässamtal.
När läraren gått igenom, och tillsammans med eleverna arbetat med en strategi får eleverna jobba i sina arbetsböcker – gärna i grupp för att inte missa de viktiga textsamtalen.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker