Skrivundervisningens grunder; Karin Forsling, Catharina Tjernberg; 2023
spara 25%
5+ säljare

Skrivundervisningens grunder Upplaga 2

av Karin Forsling, Catharina Tjernberg
Att erövra skriftspråket är en fantastisk, utmanande och komplex uppgift. För eleven handlar det om såväl kognitiva, språkliga och kroppsliga, som sociala faktorer. För läraren gäller det att designa undervisningen så att den skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos alla elever.

ISkrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle. 

Alla kapitelär förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik. De handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivrörlighet, elevers skrivande i olika ämnen och skrivbedömning, men också om flerspråkighet, kreativ grammatik, och multimodalt skrivande. Författarna behandlar också dyslexi och skrivsvårigheter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv samt hur skrivandet kan bidra till ett ökat deltagande och engagemang för demokratins kärnvärden. 

I slutet av de flesta kapitel ges förslag på diskussionsfrågor och praktiska uppgifter för att knyta ihop teori och praktik.

I bokens andra upplagaär samtliga kapitel uppdaterade och reviderade enligt den nya läroplanen (Lgr22). Vidare har ett kapitel tillkommit som lyfter de estetiska lärprocessernas betydelse i skrivundervisningen.  

Bokens redaktörer är Karin Forsling och Catharina Tjernberg.
Karin Forsling (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Karlstads universitet. 
Catharina Tjernberg (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och universitetslektor vid Karlstads universitet. 
Tarja Alataloär professor pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. 
Märtha Andersson är filosofie doktor och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Susanna Anderssonär adjunkt i specialpedagogik och doktorand i didaktik på Mälardalens högskola. 
Anna Fouganthineär filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Linnéuniversitetet samt vid ILT, Inläsningstjänst i Stockholm. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Åsa av Geijerstam är docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Camilla Grönvall Fransson är doktorand i nordiska språk vid Göteborgs universitet. 
Carina Hermanssonär docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. 
Katarina Herrlinär universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs- och skrivutveckling vid Linnéuniversitetet. 
Elisabet Härenstam är författare, lärare, lärarutbildare och berättare. 
Annelie K. Johanssonär  adjunkt i svenska språket och doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet. 
Anne-Marie Körling är lärare, författare och föreläsare. 
Caroline Libergär professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Eva Lindgrenär professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. 
Gunilla Sandbergär professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Mälardalens högskola. 
Gustaf B. Skarär professor vid Skrivesenteret i Trondheim. 
Marie Nilsberthär docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. 
Åsa Wedin är filosofie doktor i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. 
Daroon Yassin Falkär filosofie doktor och universitetslektor i svenska språket vid Örebro universitet. 
Att erövra skriftspråket är en fantastisk, utmanande och komplex uppgift. För eleven handlar det om såväl kognitiva, språkliga och kroppsliga, som sociala faktorer. För läraren gäller det att designa undervisningen så att den skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos alla elever.

ISkrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle. 

Alla kapitelär förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik. De handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivrörlighet, elevers skrivande i olika ämnen och skrivbedömning, men också om flerspråkighet, kreativ grammatik, och multimodalt skrivande. Författarna behandlar också dyslexi och skrivsvårigheter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv samt hur skrivandet kan bidra till ett ökat deltagande och engagemang för demokratins kärnvärden. 

I slutet av de flesta kapitel ges förslag på diskussionsfrågor och praktiska uppgifter för att knyta ihop teori och praktik.

I bokens andra upplagaär samtliga kapitel uppdaterade och reviderade enligt den nya läroplanen (Lgr22). Vidare har ett kapitel tillkommit som lyfter de estetiska lärprocessernas betydelse i skrivundervisningen.  

Bokens redaktörer är Karin Forsling och Catharina Tjernberg.
Karin Forsling (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Karlstads universitet. 
Catharina Tjernberg (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och universitetslektor vid Karlstads universitet. 
Tarja Alataloär professor pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. 
Märtha Andersson är filosofie doktor och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Susanna Anderssonär adjunkt i specialpedagogik och doktorand i didaktik på Mälardalens högskola. 
Anna Fouganthineär filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Linnéuniversitetet samt vid ILT, Inläsningstjänst i Stockholm. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Åsa av Geijerstam är docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Camilla Grönvall Fransson är doktorand i nordiska språk vid Göteborgs universitet. 
Carina Hermanssonär docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. 
Katarina Herrlinär universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs- och skrivutveckling vid Linnéuniversitetet. 
Elisabet Härenstam är författare, lärare, lärarutbildare och berättare. 
Annelie K. Johanssonär  adjunkt i svenska språket och doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet. 
Anne-Marie Körling är lärare, författare och föreläsare. 
Caroline Libergär professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Eva Lindgrenär professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. 
Gunilla Sandbergär professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Mälardalens högskola. 
Gustaf B. Skarär professor vid Skrivesenteret i Trondheim. 
Marie Nilsberthär docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. 
Åsa Wedin är filosofie doktor i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. 
Daroon Yassin Falkär filosofie doktor och universitetslektor i svenska språket vid Örebro universitet. 
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789151108513
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 360 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2020)
från 239 kr
Upplaga 2 (2023)
från 405 kr
Att erövra skriftspråket är en fantastisk, utmanande och komplex uppgift. För eleven handlar det om såväl kognitiva, språkliga och kroppsliga, som sociala faktorer. För läraren gäller det att designa undervisningen så att den skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos alla elever.

ISkrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle. 

Alla kapitelär förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik. De handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivrörlighet, elevers skrivande i olika ämnen och skrivbedömning, men också om flerspråkighet, kreativ grammatik, och multimodalt skrivande. Författarna behandlar också dyslexi och skrivsvårigheter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv samt hur skrivandet kan bidra till ett ökat deltagande och engagemang för demokratins kärnvärden. 

I slutet av de flesta kapitel ges förslag på diskussionsfrågor och praktiska uppgifter för att knyta ihop teori och praktik.

I bokens andra upplagaär samtliga kapitel uppdaterade och reviderade enligt den nya läroplanen (Lgr22). Vidare har ett kapitel tillkommit som lyfter de estetiska lärprocessernas betydelse i skrivundervisningen.  

Bokens redaktörer är Karin Forsling och Catharina Tjernberg.
Karin Forsling (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Karlstads universitet. 
Catharina Tjernberg (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och universitetslektor vid Karlstads universitet. 
Tarja Alataloär professor pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. 
Märtha Andersson är filosofie doktor och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Susanna Anderssonär adjunkt i specialpedagogik och doktorand i didaktik på Mälardalens högskola. 
Anna Fouganthineär filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Linnéuniversitetet samt vid ILT, Inläsningstjänst i Stockholm. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Åsa av Geijerstam är docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Camilla Grönvall Fransson är doktorand i nordiska språk vid Göteborgs universitet. 
Carina Hermanssonär docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. 
Katarina Herrlinär universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs- och skrivutveckling vid Linnéuniversitetet. 
Elisabet Härenstam är författare, lärare, lärarutbildare och berättare. 
Annelie K. Johanssonär  adjunkt i svenska språket och doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet. 
Anne-Marie Körling är lärare, författare och föreläsare. 
Caroline Libergär professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Eva Lindgrenär professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. 
Gunilla Sandbergär professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Mälardalens högskola. 
Gustaf B. Skarär professor vid Skrivesenteret i Trondheim. 
Marie Nilsberthär docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. 
Åsa Wedin är filosofie doktor i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. 
Daroon Yassin Falkär filosofie doktor och universitetslektor i svenska språket vid Örebro universitet. 
Att erövra skriftspråket är en fantastisk, utmanande och komplex uppgift. För eleven handlar det om såväl kognitiva, språkliga och kroppsliga, som sociala faktorer. För läraren gäller det att designa undervisningen så att den skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos alla elever.

ISkrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle. 

Alla kapitelär förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik. De handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivrörlighet, elevers skrivande i olika ämnen och skrivbedömning, men också om flerspråkighet, kreativ grammatik, och multimodalt skrivande. Författarna behandlar också dyslexi och skrivsvårigheter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv samt hur skrivandet kan bidra till ett ökat deltagande och engagemang för demokratins kärnvärden. 

I slutet av de flesta kapitel ges förslag på diskussionsfrågor och praktiska uppgifter för att knyta ihop teori och praktik.

I bokens andra upplagaär samtliga kapitel uppdaterade och reviderade enligt den nya läroplanen (Lgr22). Vidare har ett kapitel tillkommit som lyfter de estetiska lärprocessernas betydelse i skrivundervisningen.  

Bokens redaktörer är Karin Forsling och Catharina Tjernberg.
Karin Forsling (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Karlstads universitet. 
Catharina Tjernberg (red.)är filosofie doktor i specialpedagogik och universitetslektor vid Karlstads universitet. 
Tarja Alataloär professor pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. 
Märtha Andersson är filosofie doktor och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Susanna Anderssonär adjunkt i specialpedagogik och doktorand i didaktik på Mälardalens högskola. 
Anna Fouganthineär filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Linnéuniversitetet samt vid ILT, Inläsningstjänst i Stockholm. 
Elisabeth Frankär filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Åsa av Geijerstam är docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Camilla Grönvall Fransson är doktorand i nordiska språk vid Göteborgs universitet. 
Carina Hermanssonär docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. 
Katarina Herrlinär universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs- och skrivutveckling vid Linnéuniversitetet. 
Elisabet Härenstam är författare, lärare, lärarutbildare och berättare. 
Annelie K. Johanssonär  adjunkt i svenska språket och doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet. 
Anne-Marie Körling är lärare, författare och föreläsare. 
Caroline Libergär professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Eva Lindgrenär professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. 
Gunilla Sandbergär professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Mälardalens högskola. 
Gustaf B. Skarär professor vid Skrivesenteret i Trondheim. 
Marie Nilsberthär docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. 
Åsa Wedin är filosofie doktor i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. 
Daroon Yassin Falkär filosofie doktor och universitetslektor i svenska språket vid Örebro universitet. 
Begagnad bok
405 kr538 krSpara 133 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
405 kr538 krSpara 133 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar