Forskning i skolans vardag; Tom Tiller, Thor Egerbladh; 1998

Forskning i skolans vardag Upplaga 1

av Tom Tiller, Thor Egerbladh
Den nya utbildningspolitiken har medfört att den enskilda skolan i allt större utsträckning fått ansvaret för skolans utvecklingsarbete. Som en följd av detta har skolledarrollen och lärarrollen kommit i rampljuset. Teman som organisationsutveckling och lärarforskning har fått en framträdande plats i den pedagogiska debatten. Forskningens problemställningar ligger emellertid i många fall fortfarande långt ifrån skolans vardag och en stor del av den nya pedagogiska forskningen förblir okänd för skolans aktörer.

Temat för denna bok är mötet mellan skolans vardag och den pedagogiska forskningen. Författarna hävdar att både de praktiskt verksamma pedagogerna och de pedagogiska forskarna kommer att få nya roller i framtiden. Det blir snarare frågan om forskning i praktiken än forskning om praktiken. Författarna behandlar några intressanta problem i anslutning till dessa påståenden samt ger uppslag till hur ett fruktbart möte mellan teori och praktik kan komma till stånd. Boken innehåller både konkreta exempel på forskning i skolans vardag och mer teoretiska avsnitt med inriktning mot självvärdering samt förändring av verksamhet och organisation.

Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, rektorer och andra som är intresserade av pedagogisk förändring inför framtiden.
Den nya utbildningspolitiken har medfört att den enskilda skolan i allt större utsträckning fått ansvaret för skolans utvecklingsarbete. Som en följd av detta har skolledarrollen och lärarrollen kommit i rampljuset. Teman som organisationsutveckling och lärarforskning har fått en framträdande plats i den pedagogiska debatten. Forskningens problemställningar ligger emellertid i många fall fortfarande långt ifrån skolans vardag och en stor del av den nya pedagogiska forskningen förblir okänd för skolans aktörer.

Temat för denna bok är mötet mellan skolans vardag och den pedagogiska forskningen. Författarna hävdar att både de praktiskt verksamma pedagogerna och de pedagogiska forskarna kommer att få nya roller i framtiden. Det blir snarare frågan om forskning i praktiken än forskning om praktiken. Författarna behandlar några intressanta problem i anslutning till dessa påståenden samt ger uppslag till hur ett fruktbart möte mellan teori och praktik kan komma till stånd. Boken innehåller både konkreta exempel på forskning i skolans vardag och mer teoretiska avsnitt med inriktning mot självvärdering samt förändring av verksamhet och organisation.

Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, rektorer och andra som är intresserade av pedagogisk förändring inför framtiden.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1998
ISBN: 9789144039398
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 248 st
Den nya utbildningspolitiken har medfört att den enskilda skolan i allt större utsträckning fått ansvaret för skolans utvecklingsarbete. Som en följd av detta har skolledarrollen och lärarrollen kommit i rampljuset. Teman som organisationsutveckling och lärarforskning har fått en framträdande plats i den pedagogiska debatten. Forskningens problemställningar ligger emellertid i många fall fortfarande långt ifrån skolans vardag och en stor del av den nya pedagogiska forskningen förblir okänd för skolans aktörer.

Temat för denna bok är mötet mellan skolans vardag och den pedagogiska forskningen. Författarna hävdar att både de praktiskt verksamma pedagogerna och de pedagogiska forskarna kommer att få nya roller i framtiden. Det blir snarare frågan om forskning i praktiken än forskning om praktiken. Författarna behandlar några intressanta problem i anslutning till dessa påståenden samt ger uppslag till hur ett fruktbart möte mellan teori och praktik kan komma till stånd. Boken innehåller både konkreta exempel på forskning i skolans vardag och mer teoretiska avsnitt med inriktning mot självvärdering samt förändring av verksamhet och organisation.

Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, rektorer och andra som är intresserade av pedagogisk förändring inför framtiden.
Den nya utbildningspolitiken har medfört att den enskilda skolan i allt större utsträckning fått ansvaret för skolans utvecklingsarbete. Som en följd av detta har skolledarrollen och lärarrollen kommit i rampljuset. Teman som organisationsutveckling och lärarforskning har fått en framträdande plats i den pedagogiska debatten. Forskningens problemställningar ligger emellertid i många fall fortfarande långt ifrån skolans vardag och en stor del av den nya pedagogiska forskningen förblir okänd för skolans aktörer.

Temat för denna bok är mötet mellan skolans vardag och den pedagogiska forskningen. Författarna hävdar att både de praktiskt verksamma pedagogerna och de pedagogiska forskarna kommer att få nya roller i framtiden. Det blir snarare frågan om forskning i praktiken än forskning om praktiken. Författarna behandlar några intressanta problem i anslutning till dessa påståenden samt ger uppslag till hur ett fruktbart möte mellan teori och praktik kan komma till stånd. Boken innehåller både konkreta exempel på forskning i skolans vardag och mer teoretiska avsnitt med inriktning mot självvärdering samt förändring av verksamhet och organisation.

Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, rektorer och andra som är intresserade av pedagogisk förändring inför framtiden.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)