
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Upplaga 3
Forskningshandboken ger en lättillgänglig och innehållsrik introduktion till grunderna i samhällsforskning. Här presenteras de huvudsakliga infallsvinklarna och tillvägagångssätten vid samhällsforskning och de metoder som forskare vanligtvis använder i samhällsvetenskaperna.
Boken är utmärkt för förstagångsforskaren som söker vägledning i de frågor som bör övervägas och de fallgropar som bör undvikas när man tar itu med forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna.
Boken ger
• en tydlig och lättbegriplig introduktion till metoder för datainsamling och dataanalys
• förklaringar till och råd om de viktiga beslut som forskare måste fatta
• en mängd oumbärliga checklistor.
Denna tredje svenska upplaga är reviderad och uppdaterad med nytt material om bland annat: att använda sociala medier, sociala nätverk och internet överlag (t.ex. surveyundersökningar online) i sin forskning; hur man gör systematiska forskningsöversikter; och hur svarsfrekvensen i en surveyundersökning kan förbättras. Dessutom har avsnitten om att skriva forskningsrapporter och om forskningsetik utökats och fördjupats.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789144109145
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 488 st
Forskningshandboken ger en lättillgänglig och innehållsrik introduktion till grunderna i samhällsforskning. Här presenteras de huvudsakliga infallsvinklarna och tillvägagångssätten vid samhällsforskning och de metoder som forskare vanligtvis använder i samhällsvetenskaperna.
Boken är utmärkt för förstagångsforskaren som söker vägledning i de frågor som bör övervägas och de fallgropar som bör undvikas när man tar itu med forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna.
Boken ger
• en tydlig och lättbegriplig introduktion till metoder för datainsamling och dataanalys
• förklaringar till och råd om de viktiga beslut som forskare måste fatta
• en mängd oumbärliga checklistor.
Denna tredje svenska upplaga är reviderad och uppdaterad med nytt material om bland annat: att använda sociala medier, sociala nätverk och internet överlag (t.ex. surveyundersökningar online) i sin forskning; hur man gör systematiska forskningsöversikter; och hur svarsfrekvensen i en surveyundersökning kan förbättras. Dessutom har avsnitten om att skriva forskningsrapporter och om forskningsetik utökats och fördjupats.
Begagnad bok (0 st)
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.