Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan; Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence; 2014
spara 35%
5+ säljare

Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan Upplaga 3

av Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence

Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.

Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.

Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".

Sagt om boken

”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.

Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.

Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.

Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".

Sagt om boken

”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.

Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789147111725
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 328 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2013)
från 239 kr
Upplaga 1 (2002)
från 95 kr
Upplaga 3 (2014)
från 289 kr

Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.

Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.

Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".

Sagt om boken

”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.

Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.

Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.

Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".

Sagt om boken

”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.

Begagnad bok
289 kr441 krSpara 152 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
289 kr441 krSpara 152 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar