Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.
Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".
Sagt om boken
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I augusti 2014 släpptes boken Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan skriven av Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence. Det är den 3e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 328 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.
Köp boken Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan på Studentapan och spara uppåt 48% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 32 recensioner från verifierade användare
4.8 (32)
32 recensioner
Josefin
Trelleborg
Väldigt bra bok
Lovisa
Älvsbyn
En bra bok som ger en förståelse för hur man ska gå från kvalitet till meningsskapande
Linnéa
Ljungby
den var informativ
Masar
Linköping
Mycket intressant och intressant
Lorella
Veberöd
En bra bok att ha där man får erfara en djup förståelse för barn och förskola
Alexander
Uppsala
Bra och givande