Läroplansteori och didaktik; Ninni Wahlström; 2015
5+ säljare

Läroplansteori och didaktik Upplaga 1

av Ninni Wahlström
Läroplansteori och didaktik är två delar av det vetenskapliga ämnet pedagogik. Läroplansteorins grundläggande fråga är ”Vad räknas som kunskap?”.  Det är en fråga som alltid är aktuell, oftast väcker känslor och som aldrig kommer att få ett slutgiltigt svar, den är ständigt utsatt för omprövning och debatt. Hur kunskaper, värden och erfarenheter organiseras i konkreta undervisnings- och lärandesituationer är pedagogikens grundläggande fråga och den är lika omdebatterad.

I den här boken belyser författaren dessa två breda frågeställningar ur ett flertal olika aspekter. Som en röd tråd löper insikten att det vi håller för sant i frågor om utbildning och lärande förändras historiskt över tid och varierar geografiskt, beroende på historiska, sociala och kulturella traditioner.

Didaktiken har en given roll i det som i boken kallas konkreta läroplanshändelser, det vill säga när läroplanens innehåll transformeras till förskolans och skolans dagliga innehåll och verksamhet. Skolans bedömningspraktik har en nära koppling till såväl läroplansteori som didaktik och tas därför också upp.

Boken avslutas med ett avsnitt som visar på hur varje läroplan mer eller mindre medvetet grundas på antaganden om ett visst medborgarideal. I en bilaga ges praktiska exempel på hur man som lärare själv kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.   

Läroplansteori och didaktik ger en grundläggande presentation av läroplansteori ur ett historiskt, kunskapsfilosofiskt respektive utbildningspolitiskt perspektiv.

Ninni Wahlström är professor i pedagogik med inriktning mot forskning och utvärdering av läroplaner ur ett kunskapsfilosofiskt, utbildningspolitiskt och didaktiskt perspektiv.  Hon är verksam vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Läroplansteori och didaktik är två delar av det vetenskapliga ämnet pedagogik. Läroplansteorins grundläggande fråga är ”Vad räknas som kunskap?”.  Det är en fråga som alltid är aktuell, oftast väcker känslor och som aldrig kommer att få ett slutgiltigt svar, den är ständigt utsatt för omprövning och debatt. Hur kunskaper, värden och erfarenheter organiseras i konkreta undervisnings- och lärandesituationer är pedagogikens grundläggande fråga och den är lika omdebatterad.

I den här boken belyser författaren dessa två breda frågeställningar ur ett flertal olika aspekter. Som en röd tråd löper insikten att det vi håller för sant i frågor om utbildning och lärande förändras historiskt över tid och varierar geografiskt, beroende på historiska, sociala och kulturella traditioner.

Didaktiken har en given roll i det som i boken kallas konkreta läroplanshändelser, det vill säga när läroplanens innehåll transformeras till förskolans och skolans dagliga innehåll och verksamhet. Skolans bedömningspraktik har en nära koppling till såväl läroplansteori som didaktik och tas därför också upp.

Boken avslutas med ett avsnitt som visar på hur varje läroplan mer eller mindre medvetet grundas på antaganden om ett visst medborgarideal. I en bilaga ges praktiska exempel på hur man som lärare själv kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.   

Läroplansteori och didaktik ger en grundläggande presentation av läroplansteori ur ett historiskt, kunskapsfilosofiskt respektive utbildningspolitiskt perspektiv.

Ninni Wahlström är professor i pedagogik med inriktning mot forskning och utvärdering av läroplaner ur ett kunskapsfilosofiskt, utbildningspolitiskt och didaktiskt perspektiv.  Hon är verksam vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789140687135
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2023)
388 kr (endast ny)
Upplaga 2 (2016)
från 129 kr
Upplaga 1 (2015)
från 129 kr
Läroplansteori och didaktik är två delar av det vetenskapliga ämnet pedagogik. Läroplansteorins grundläggande fråga är ”Vad räknas som kunskap?”.  Det är en fråga som alltid är aktuell, oftast väcker känslor och som aldrig kommer att få ett slutgiltigt svar, den är ständigt utsatt för omprövning och debatt. Hur kunskaper, värden och erfarenheter organiseras i konkreta undervisnings- och lärandesituationer är pedagogikens grundläggande fråga och den är lika omdebatterad.

I den här boken belyser författaren dessa två breda frågeställningar ur ett flertal olika aspekter. Som en röd tråd löper insikten att det vi håller för sant i frågor om utbildning och lärande förändras historiskt över tid och varierar geografiskt, beroende på historiska, sociala och kulturella traditioner.

Didaktiken har en given roll i det som i boken kallas konkreta läroplanshändelser, det vill säga när läroplanens innehåll transformeras till förskolans och skolans dagliga innehåll och verksamhet. Skolans bedömningspraktik har en nära koppling till såväl läroplansteori som didaktik och tas därför också upp.

Boken avslutas med ett avsnitt som visar på hur varje läroplan mer eller mindre medvetet grundas på antaganden om ett visst medborgarideal. I en bilaga ges praktiska exempel på hur man som lärare själv kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.   

Läroplansteori och didaktik ger en grundläggande presentation av läroplansteori ur ett historiskt, kunskapsfilosofiskt respektive utbildningspolitiskt perspektiv.

Ninni Wahlström är professor i pedagogik med inriktning mot forskning och utvärdering av läroplaner ur ett kunskapsfilosofiskt, utbildningspolitiskt och didaktiskt perspektiv.  Hon är verksam vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Läroplansteori och didaktik är två delar av det vetenskapliga ämnet pedagogik. Läroplansteorins grundläggande fråga är ”Vad räknas som kunskap?”.  Det är en fråga som alltid är aktuell, oftast väcker känslor och som aldrig kommer att få ett slutgiltigt svar, den är ständigt utsatt för omprövning och debatt. Hur kunskaper, värden och erfarenheter organiseras i konkreta undervisnings- och lärandesituationer är pedagogikens grundläggande fråga och den är lika omdebatterad.

I den här boken belyser författaren dessa två breda frågeställningar ur ett flertal olika aspekter. Som en röd tråd löper insikten att det vi håller för sant i frågor om utbildning och lärande förändras historiskt över tid och varierar geografiskt, beroende på historiska, sociala och kulturella traditioner.

Didaktiken har en given roll i det som i boken kallas konkreta läroplanshändelser, det vill säga när läroplanens innehåll transformeras till förskolans och skolans dagliga innehåll och verksamhet. Skolans bedömningspraktik har en nära koppling till såväl läroplansteori som didaktik och tas därför också upp.

Boken avslutas med ett avsnitt som visar på hur varje läroplan mer eller mindre medvetet grundas på antaganden om ett visst medborgarideal. I en bilaga ges praktiska exempel på hur man som lärare själv kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.   

Läroplansteori och didaktik ger en grundläggande presentation av läroplansteori ur ett historiskt, kunskapsfilosofiskt respektive utbildningspolitiskt perspektiv.

Ninni Wahlström är professor i pedagogik med inriktning mot forskning och utvärdering av läroplaner ur ett kunskapsfilosofiskt, utbildningspolitiskt och didaktiskt perspektiv.  Hon är verksam vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Begagnad bok
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar