Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning; CIBA Foundation Symposium; 1994
5+ säljare

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning

av CIBA Foundation Symposium
I denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskrivs på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utvecklingsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.

Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.

I denna andra upplaga har ett avsnitt om granskning av forskningsrapporter tillkommit.
I denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskrivs på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utvecklingsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.

Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.

I denna andra upplaga har ett avsnitt om granskning av forskningsrapporter tillkommit.
Utgiven: 1994
ISBN: 9789144309521
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 116 st
I denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskrivs på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utvecklingsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.

Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.

I denna andra upplaga har ett avsnitt om granskning av forskningsrapporter tillkommit.
I denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskrivs på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utvecklingsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.

Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.

I denna andra upplaga har ett avsnitt om granskning av forskningsrapporter tillkommit.
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 dagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 dagar