Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer; Roger Säljö; 2022
spara 23%
5+ säljare

Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer Upplaga 2

av Roger Säljö

Boken "Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer" bygger på det faktum att människan är en dynamisk skapelse, kapabel att förvärva ett brett spektrum av fysiska och intellektuella kompetenser. Vissa färdigheter förvärvas intuitivt i vardagen, till exempel inom familjelivet, bland vänner och genom hobbyverksamhet. Andra kunskaper kommer genom mer formell undervisning och strukturerad utbildning. I takt med att vårt samhälle blir mer komplext, ägnar vi allt mer tid åt utbildning och inlärning. Trots detta, är det utmanande att formulera en definitiv definition av vad inlärning egentligen är.

Denna bok introducerar läsaren till diverse perspektiv på inlärning som har varit betydande i forskning och debatt om skola och utbildning under det senaste århundradet. Våra uppfattningar om lärande har en fundamental inverkan på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. De metaforer eller föreställningar vi har om lärande, blir de principer som styr hur läroplaner skapas, hur nationella prov struktureras, vad vi betraktar som effektiv pedagogik i klassrum och andra lärmiljöer, samt vilka förväntningar vi har på barn, ungdomar och även vuxna. De inlärningsperspektiv som boken tar upp spänner från behaviorism och neurovetenskap till situationella och sociokulturella traditioner.

Denna andra upplaga av boken inkluderar uppdaterad information och ett nytt kapitel som fokuserar på lärande från ett fenomenologiskt perspektiv.

Boken "Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer" bygger på det faktum att människan är en dynamisk skapelse, kapabel att förvärva ett brett spektrum av fysiska och intellektuella kompetenser. Vissa färdigheter förvärvas intuitivt i vardagen, till exempel inom familjelivet, bland vänner och genom hobbyverksamhet. Andra kunskaper kommer genom mer formell undervisning och strukturerad utbildning. I takt med att vårt samhälle blir mer komplext, ägnar vi allt mer tid åt utbildning och inlärning. Trots detta, är det utmanande att formulera en definitiv definition av vad inlärning egentligen är.

Denna bok introducerar läsaren till diverse perspektiv på inlärning som har varit betydande i forskning och debatt om skola och utbildning under det senaste århundradet. Våra uppfattningar om lärande har en fundamental inverkan på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. De metaforer eller föreställningar vi har om lärande, blir de principer som styr hur läroplaner skapas, hur nationella prov struktureras, vad vi betraktar som effektiv pedagogik i klassrum och andra lärmiljöer, samt vilka förväntningar vi har på barn, ungdomar och även vuxna. De inlärningsperspektiv som boken tar upp spänner från behaviorism och neurovetenskap till situationella och sociokulturella traditioner.

Denna andra upplaga av boken inkluderar uppdaterad information och ett nytt kapitel som fokuserar på lärande från ett fenomenologiskt perspektiv.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789151106878
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 200 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2015)
från 125 kr
Upplaga 2 (2022)
från 275 kr

Boken "Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer" bygger på det faktum att människan är en dynamisk skapelse, kapabel att förvärva ett brett spektrum av fysiska och intellektuella kompetenser. Vissa färdigheter förvärvas intuitivt i vardagen, till exempel inom familjelivet, bland vänner och genom hobbyverksamhet. Andra kunskaper kommer genom mer formell undervisning och strukturerad utbildning. I takt med att vårt samhälle blir mer komplext, ägnar vi allt mer tid åt utbildning och inlärning. Trots detta, är det utmanande att formulera en definitiv definition av vad inlärning egentligen är.

Denna bok introducerar läsaren till diverse perspektiv på inlärning som har varit betydande i forskning och debatt om skola och utbildning under det senaste århundradet. Våra uppfattningar om lärande har en fundamental inverkan på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. De metaforer eller föreställningar vi har om lärande, blir de principer som styr hur läroplaner skapas, hur nationella prov struktureras, vad vi betraktar som effektiv pedagogik i klassrum och andra lärmiljöer, samt vilka förväntningar vi har på barn, ungdomar och även vuxna. De inlärningsperspektiv som boken tar upp spänner från behaviorism och neurovetenskap till situationella och sociokulturella traditioner.

Denna andra upplaga av boken inkluderar uppdaterad information och ett nytt kapitel som fokuserar på lärande från ett fenomenologiskt perspektiv.

Boken "Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer" bygger på det faktum att människan är en dynamisk skapelse, kapabel att förvärva ett brett spektrum av fysiska och intellektuella kompetenser. Vissa färdigheter förvärvas intuitivt i vardagen, till exempel inom familjelivet, bland vänner och genom hobbyverksamhet. Andra kunskaper kommer genom mer formell undervisning och strukturerad utbildning. I takt med att vårt samhälle blir mer komplext, ägnar vi allt mer tid åt utbildning och inlärning. Trots detta, är det utmanande att formulera en definitiv definition av vad inlärning egentligen är.

Denna bok introducerar läsaren till diverse perspektiv på inlärning som har varit betydande i forskning och debatt om skola och utbildning under det senaste århundradet. Våra uppfattningar om lärande har en fundamental inverkan på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. De metaforer eller föreställningar vi har om lärande, blir de principer som styr hur läroplaner skapas, hur nationella prov struktureras, vad vi betraktar som effektiv pedagogik i klassrum och andra lärmiljöer, samt vilka förväntningar vi har på barn, ungdomar och även vuxna. De inlärningsperspektiv som boken tar upp spänner från behaviorism och neurovetenskap till situationella och sociokulturella traditioner.

Denna andra upplaga av boken inkluderar uppdaterad information och ett nytt kapitel som fokuserar på lärande från ett fenomenologiskt perspektiv.

Begagnad bok
275 kr355 krSpara 80 kr (23%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
275 kr355 krSpara 80 kr (23%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar