endast ny
Forskningsmetodikens grunder - Att planera, genomföra och rapportera en undersökning Upplaga 5
Runa Patel och Bo Davidson har mångårig erfarenhet av att undervisa i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet.
Forskningsmetodikens grunder - Att Planera, Genomföra Och Rapportera En Undersökning
Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för att samla information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.
Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.
I denna femte upplaga har texten uppdaterats vad gäller samtida vetenskapliga förhållningssätt, distinktionen mellan kvantitativ respektive kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar samt insamling och bearbetning av information.
Upplaga: 5e upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144126050
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 184 st
5 upplagor
Upplaga 4 (2011)
från 119 krUpplaga 3 (2003)
från 85 krUpplaga 2 (1994)
från 79 krUpplaga 1 (1991)
från 115 krVisa alla upplagor
Runa Patel och Bo Davidson har mångårig erfarenhet av att undervisa i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet.
Forskningsmetodikens grunder - Att Planera, Genomföra Och Rapportera En Undersökning
Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för att samla information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.
Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.
I denna femte upplaga har texten uppdaterats vad gäller samtida vetenskapliga förhållningssätt, distinktionen mellan kvantitativ respektive kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar samt insamling och bearbetning av information.
361 kr379 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.