Förskolechefen, 2 uppl : En viktig länk i utbildningskedjan; Elisabet Nihlfors, Olof Johansson, Linda Jervik Steen; 2017
1 säljare

Förskolechefen, 2 uppl : En viktig länk i utbildningskedjan Upplaga 2

av Elisabet Nihlfors, Olof Johansson, Linda Jervik Steen
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan förskolan blev en del av utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan  bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. I denna andra upplaga har samtliga kapitel reviderats och uppdaterats och här finns även resultat från en studie från 2017 av ett urval förskolechefer.

Resultaten av undersökningarna visar bland annat att förskolechefer har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn i dag deltar i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och är en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger intressanta bilder av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och deras olika förutsättningar för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik, Uppsala universitet.

Linda Jervik Steen, undervisningsråd, Skolverket.

Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap, Umeå universitet.
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan förskolan blev en del av utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan  bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. I denna andra upplaga har samtliga kapitel reviderats och uppdaterats och här finns även resultat från en studie från 2017 av ett urval förskolechefer.

Resultaten av undersökningarna visar bland annat att förskolechefer har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn i dag deltar i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och är en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger intressanta bilder av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och deras olika förutsättningar för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik, Uppsala universitet.

Linda Jervik Steen, undervisningsråd, Skolverket.

Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap, Umeå universitet.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789140697004
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 112 st
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan förskolan blev en del av utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan  bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. I denna andra upplaga har samtliga kapitel reviderats och uppdaterats och här finns även resultat från en studie från 2017 av ett urval förskolechefer.

Resultaten av undersökningarna visar bland annat att förskolechefer har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn i dag deltar i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och är en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger intressanta bilder av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och deras olika förutsättningar för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik, Uppsala universitet.

Linda Jervik Steen, undervisningsråd, Skolverket.

Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap, Umeå universitet.
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan förskolan blev en del av utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan  bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. I denna andra upplaga har samtliga kapitel reviderats och uppdaterats och här finns även resultat från en studie från 2017 av ett urval förskolechefer.

Resultaten av undersökningarna visar bland annat att förskolechefer har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn i dag deltar i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och är en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger intressanta bilder av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och deras olika förutsättningar för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik, Uppsala universitet.

Linda Jervik Steen, undervisningsråd, Skolverket.

Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap, Umeå universitet.
Begagnad bok
205 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
205 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar