Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde; Maria Øksnes, Einar Sundsdal; 2017
spara 42%
5+ säljare

Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde Upplaga 1

av Maria Øksnes, Einar Sundsdal
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?

Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.

Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.

Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.

Leklust i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.

Om författarna
Maria Øksnes är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.

Einar Sundsdal är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?

Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.

Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.

Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.

Leklust i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.

Om författarna
Maria Øksnes är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.

Einar Sundsdal är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789177410072
Förlag: Gothia Kompetens
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 127 st
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?

Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.

Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.

Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.

Leklust i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.

Om författarna
Maria Øksnes är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.

Einar Sundsdal är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?

Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.

Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.

Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.

Leklust i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.

Om författarna
Maria Øksnes är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.

Einar Sundsdal är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.
Begagnad bok
179 kr305 krSpara 126 kr (42%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
179 kr305 krSpara 126 kr (42%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar