Förskolechefen - en viktig länk i utbildningskedjan; Elisabet Nihlfors, Olof Johansson, Linda Jervik Steen; 2015

Förskolechefen - en viktig länk i utbildningskedjan Upplaga 1

av Elisabet Nihlfors, Olof Johansson, Linda Jervik Steen
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan som förskolan blev en del inom utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. Resultaten av undersökningarna visar att förskolecheferna har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn deltar i dag i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och på så sätt utgör en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger en intressant bild av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och förutsättningarna för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Boken vänder sig till alla som är intresserade av förskolans ledarskap och dess roll som länk i utbildningskedjan. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt inom lärarutbildningen, men den passar utmärkt även som fortbildningslitteratur för verksam personal inom förskolan, förskolechefer samt ledare och politiker inom skolväsendet.

Författare till rapporten är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Olof Johansson, professor i statsvetenskap och utbildningschef för Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet och Linda Jervik Steen, forskningsassistent vid Uppsala universitet.
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan som förskolan blev en del inom utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. Resultaten av undersökningarna visar att förskolecheferna har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn deltar i dag i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och på så sätt utgör en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger en intressant bild av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och förutsättningarna för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Boken vänder sig till alla som är intresserade av förskolans ledarskap och dess roll som länk i utbildningskedjan. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt inom lärarutbildningen, men den passar utmärkt även som fortbildningslitteratur för verksam personal inom förskolan, förskolechefer samt ledare och politiker inom skolväsendet.

Författare till rapporten är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Olof Johansson, professor i statsvetenskap och utbildningschef för Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet och Linda Jervik Steen, forskningsassistent vid Uppsala universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789140690333
Förlag: Gleerups Utbildning
Format: Häftad
Språk: Svenska
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan som förskolan blev en del inom utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. Resultaten av undersökningarna visar att förskolecheferna har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn deltar i dag i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och på så sätt utgör en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger en intressant bild av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och förutsättningarna för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Boken vänder sig till alla som är intresserade av förskolans ledarskap och dess roll som länk i utbildningskedjan. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt inom lärarutbildningen, men den passar utmärkt även som fortbildningslitteratur för verksam personal inom förskolan, förskolechefer samt ledare och politiker inom skolväsendet.

Författare till rapporten är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Olof Johansson, professor i statsvetenskap och utbildningschef för Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet och Linda Jervik Steen, forskningsassistent vid Uppsala universitet.
Förskolan har en lång historia, men det är endast drygt 20 år sedan som förskolan blev en del inom utbildningspolitiken. Förskolechefen – en viktig länk i utbildningskedjan bygger på omfattande empiri från två nationella undersökningar gjorda 2012–2014. Resultaten av undersökningarna visar att förskolecheferna har höga krav på sig själva. Trots att flertalet barn deltar i dag i förskolans verksamhet, som styrs av en nationell läroplan och på så sätt utgör en viktig länk i utbildningskedjan, anser nästan en tredjedel av förskolecheferna att förskolan prioriteras lägre än skolfrågor i olika beslutsstrukturer.

Redovisningarna i denna bok ger en intressant bild av hur förskolechefer upplever sitt uppdrag och förutsättningarna för att genomföra det. Jämförelser görs i flera fall med rektorernas uppfattningar, vilket gör det möjligt att diskutera likheter och skillnader i skolledarnas arbete.

Boken vänder sig till alla som är intresserade av förskolans ledarskap och dess roll som länk i utbildningskedjan. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt inom lärarutbildningen, men den passar utmärkt även som fortbildningslitteratur för verksam personal inom förskolan, förskolechefer samt ledare och politiker inom skolväsendet.

Författare till rapporten är Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Olof Johansson, professor i statsvetenskap och utbildningschef för Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet och Linda Jervik Steen, forskningsassistent vid Uppsala universitet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)