Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap; Thérèse Britton, Ulrik Holmberg, Maria Johansson, Patrik Johansson, Kenneth Nordgren; 2025
Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap; Thérèse Britton, Ulrik Holmberg, Maria Johansson, Patrik Johansson, Kenneth Nordgren; 2025

Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskapUpplaga 1

av Thérèse Britton, Ulrik Holmberg, Maria Johansson, Patrik Johansson, Kenneth Nordgren

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2025
  • ISBN: 9789151117416
  • Sidor: 220 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Frågor har en stor plats i lärarens didaktiska verktygslåda och kan användas på en mängd olika sätt. Frågor som används för att sätta i gång och driva en lärandeprocess har givit namn åt metoden frågedriven undervisning. Metoden kombinerar förståelse för elevers behov av variation, upptäckarglädje och aktivt lärande med insikter om vikten av att läraren planerar och leder undervisningen. Frågedriven undervisning som metod (FDU) utgår från en angelägen fråga som eleverna undersöker med hjälp av övningar och källor som läraren valt. Den stödjer läraren i planering och genomförande av fördjupande ämnesundervisning med tydliga lärandemål, samtidigt som den för elever fungerar som stödstruktur för att bygga kunskaper och färdigheter. Med rika exempel och lärarröster från högstadiets och gymnasiets undervisning är boken både konkret och praktisk, samtidigt som den vilar på ämnesdidaktiska och pedagogiska teorier. Exemplen som presenteras i boken är noggrant utprovade och genomförda i praktisk undervisning. Boken riktar sig främst till lärarstudenter och verksamma ämneslärare inom historia, religionskunskap och samhällskunskap, men kan med behållning läsas av lärare i andra ämnen och på andra skolstadier som är intresserade av att utveckla sin undervisning. Författare är Thérèse Britton, Ulrik Holmberg, Maria Johansson, Patrik Johansson och Kenneth Nordgren. Samtliga forskar inom ämnesdidaktik.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap (2025)

I juni 2025 släpptes boken Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap skriven av Thérèse Britton, Ulrik Holmberg, Maria Johansson, Patrik Johansson, Kenneth Nordgren. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 220 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap på Studentapan och spara pengar.

Referera till Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap (Upplaga 1)

Harvard

Britton, T., Holmberg, U., Johansson, M., Johansson, P. & Nordgren, K. (2025). Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

Britton, Thérèse, Holmberg, Ulrik, Johansson, Maria, Johansson, Patrik & Nordgren, Kenneth, Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap, 1 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2025).

APA

Britton, T., Holmberg, U., Johansson, M., Johansson, P., & Nordgren, K. (2025). Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap (1:a uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

Britton T, Holmberg U, Johansson M, Johansson P, Nordgren K. Frågedriven undervisning : Metodik för undersökande arbetssätt i historia, religionskunskap och samhällskunskap. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB; 2025.