Lärande bedömning; Anders Jönsson; 2023
endast ny

Lärande bedömning Upplaga 6

av Anders Jönsson

Den här boken, "Lärande bedömning", tillhandahåller ett unikt synsätt på utvärdering. Den framhäver hur bedömning kan tjäna lärandeprocessen, och på så sätt optimera elevernas möjligheter att lära sig på bästa möjliga sätt. Boken stödjer sig på aktuell forskning för att illustrera hur bedömning kan utnyttjas som ett verktyg för omfattande kunskapsutveckling och för att uppmuntra elevernas ansvarstagande i deras egen inlärningsprocess.

Bland annat försöker boken besvara följande frågeställningar:

• Hur formulerar man mål och kriterier så att eleverna förstår dem?

• Hur avgör man elevernas kunskapsnivå i förhållande till satta mål och kriterier?

• Hur stödjer man eleverna i deras strävan att nå dessa mål?

• Hur minimerar man negativ inverkan från summativa bedömningar, som betyg och nationella prov?

I den sjätte upplagan av "Lärande bedömning" har boken uppdaterats för att spegla de senaste ändringarna i skolans styrdokument, inklusive läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22), samt Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Dessutom har denna upplaga utökats med flera nya referenser till den senaste forskningen inom områdena bedömning och betygsättning.

Den här boken, "Lärande bedömning", tillhandahåller ett unikt synsätt på utvärdering. Den framhäver hur bedömning kan tjäna lärandeprocessen, och på så sätt optimera elevernas möjligheter att lära sig på bästa möjliga sätt. Boken stödjer sig på aktuell forskning för att illustrera hur bedömning kan utnyttjas som ett verktyg för omfattande kunskapsutveckling och för att uppmuntra elevernas ansvarstagande i deras egen inlärningsprocess.

Bland annat försöker boken besvara följande frågeställningar:

• Hur formulerar man mål och kriterier så att eleverna förstår dem?

• Hur avgör man elevernas kunskapsnivå i förhållande till satta mål och kriterier?

• Hur stödjer man eleverna i deras strävan att nå dessa mål?

• Hur minimerar man negativ inverkan från summativa bedömningar, som betyg och nationella prov?

I den sjätte upplagan av "Lärande bedömning" har boken uppdaterats för att spegla de senaste ändringarna i skolans styrdokument, inklusive läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22), samt Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Dessutom har denna upplaga utökats med flera nya referenser till den senaste forskningen inom områdena bedömning och betygsättning.

Upplaga: 6e upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789151109893
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 184 st
6 upplagor
Upplaga 5 (2020)
från 249 kr
Upplaga 4 (2017)
från 175 kr
Upplaga 3 (2013)
från 175 kr
Upplaga 2 (2011)
från 119 kr
Visa alla upplagor

Den här boken, "Lärande bedömning", tillhandahåller ett unikt synsätt på utvärdering. Den framhäver hur bedömning kan tjäna lärandeprocessen, och på så sätt optimera elevernas möjligheter att lära sig på bästa möjliga sätt. Boken stödjer sig på aktuell forskning för att illustrera hur bedömning kan utnyttjas som ett verktyg för omfattande kunskapsutveckling och för att uppmuntra elevernas ansvarstagande i deras egen inlärningsprocess.

Bland annat försöker boken besvara följande frågeställningar:

• Hur formulerar man mål och kriterier så att eleverna förstår dem?

• Hur avgör man elevernas kunskapsnivå i förhållande till satta mål och kriterier?

• Hur stödjer man eleverna i deras strävan att nå dessa mål?

• Hur minimerar man negativ inverkan från summativa bedömningar, som betyg och nationella prov?

I den sjätte upplagan av "Lärande bedömning" har boken uppdaterats för att spegla de senaste ändringarna i skolans styrdokument, inklusive läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22), samt Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Dessutom har denna upplaga utökats med flera nya referenser till den senaste forskningen inom områdena bedömning och betygsättning.

Den här boken, "Lärande bedömning", tillhandahåller ett unikt synsätt på utvärdering. Den framhäver hur bedömning kan tjäna lärandeprocessen, och på så sätt optimera elevernas möjligheter att lära sig på bästa möjliga sätt. Boken stödjer sig på aktuell forskning för att illustrera hur bedömning kan utnyttjas som ett verktyg för omfattande kunskapsutveckling och för att uppmuntra elevernas ansvarstagande i deras egen inlärningsprocess.

Bland annat försöker boken besvara följande frågeställningar:

• Hur formulerar man mål och kriterier så att eleverna förstår dem?

• Hur avgör man elevernas kunskapsnivå i förhållande till satta mål och kriterier?

• Hur stödjer man eleverna i deras strävan att nå dessa mål?

• Hur minimerar man negativ inverkan från summativa bedömningar, som betyg och nationella prov?

I den sjätte upplagan av "Lärande bedömning" har boken uppdaterats för att spegla de senaste ändringarna i skolans styrdokument, inklusive läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22), samt Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Dessutom har denna upplaga utökats med flera nya referenser till den senaste forskningen inom områdena bedömning och betygsättning.

Ny bok
348 kr366 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
348 kr366 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)