Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap; Dion Sommer, Sofia J Frankenberg; 2019
spara 24%
5+ säljare

Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap Upplaga 1

av Dion Sommer, Sofia J Frankenberg
Hur kan vi förstå barns utveckling och lärande i en värld som präglas av snabb förändring, globalisering och ett allt större inflytande från digitala medier? Länge dominerades forskningen om den mänskliga utvecklingen av ämnet utvecklingspsykologi. Så är det inte längre. Studiet av utveckling har blivit tvärvetenskapligt, och i dag utgörs kunskapen om barns och ungdomars utveckling och lärande av ett mångfacetterat fält som bättre kan beskrivas i termer av utvecklingsvetenskap.

Förskolan och skolan har till uppgift att förbereda barn inför framtiden. Men hur ska en framtidsförberedande förskola och skola se ut?  Denna bok är den första som presenterar utvecklingsvetenskap i Skandinavien. Med utgångspunkt i aktuell utvecklingsvetenskaplig forskning och teoribildning som syftar till att beskriva, förklara och främja barns utveckling och lärande i förskolan och skolan presenterar författarna en vision om den framtidsförberedande förskolan och skolan. Boken avslutas med en diskussion om hur forskare och professionella tillsammans kan gå från vision till handling och bygga en förskola och skola på vetenskaplig grund genom att ta utgångspunkt i interventionsforskning om förskolan och skolan.
 
Boken är fackgranskad och bearbetad av Sofia J Frankenberg, Stockholms universitet, som även är medförfattare till den svenska utgåvan.

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, Danmark.

Sofia J Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet.
Hur kan vi förstå barns utveckling och lärande i en värld som präglas av snabb förändring, globalisering och ett allt större inflytande från digitala medier? Länge dominerades forskningen om den mänskliga utvecklingen av ämnet utvecklingspsykologi. Så är det inte längre. Studiet av utveckling har blivit tvärvetenskapligt, och i dag utgörs kunskapen om barns och ungdomars utveckling och lärande av ett mångfacetterat fält som bättre kan beskrivas i termer av utvecklingsvetenskap.

Förskolan och skolan har till uppgift att förbereda barn inför framtiden. Men hur ska en framtidsförberedande förskola och skola se ut?  Denna bok är den första som presenterar utvecklingsvetenskap i Skandinavien. Med utgångspunkt i aktuell utvecklingsvetenskaplig forskning och teoribildning som syftar till att beskriva, förklara och främja barns utveckling och lärande i förskolan och skolan presenterar författarna en vision om den framtidsförberedande förskolan och skolan. Boken avslutas med en diskussion om hur forskare och professionella tillsammans kan gå från vision till handling och bygga en förskola och skola på vetenskaplig grund genom att ta utgångspunkt i interventionsforskning om förskolan och skolan.
 
Boken är fackgranskad och bearbetad av Sofia J Frankenberg, Stockholms universitet, som även är medförfattare till den svenska utgåvan.

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, Danmark.

Sofia J Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789151101224
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 136 st
Hur kan vi förstå barns utveckling och lärande i en värld som präglas av snabb förändring, globalisering och ett allt större inflytande från digitala medier? Länge dominerades forskningen om den mänskliga utvecklingen av ämnet utvecklingspsykologi. Så är det inte längre. Studiet av utveckling har blivit tvärvetenskapligt, och i dag utgörs kunskapen om barns och ungdomars utveckling och lärande av ett mångfacetterat fält som bättre kan beskrivas i termer av utvecklingsvetenskap.

Förskolan och skolan har till uppgift att förbereda barn inför framtiden. Men hur ska en framtidsförberedande förskola och skola se ut?  Denna bok är den första som presenterar utvecklingsvetenskap i Skandinavien. Med utgångspunkt i aktuell utvecklingsvetenskaplig forskning och teoribildning som syftar till att beskriva, förklara och främja barns utveckling och lärande i förskolan och skolan presenterar författarna en vision om den framtidsförberedande förskolan och skolan. Boken avslutas med en diskussion om hur forskare och professionella tillsammans kan gå från vision till handling och bygga en förskola och skola på vetenskaplig grund genom att ta utgångspunkt i interventionsforskning om förskolan och skolan.
 
Boken är fackgranskad och bearbetad av Sofia J Frankenberg, Stockholms universitet, som även är medförfattare till den svenska utgåvan.

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, Danmark.

Sofia J Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet.
Hur kan vi förstå barns utveckling och lärande i en värld som präglas av snabb förändring, globalisering och ett allt större inflytande från digitala medier? Länge dominerades forskningen om den mänskliga utvecklingen av ämnet utvecklingspsykologi. Så är det inte längre. Studiet av utveckling har blivit tvärvetenskapligt, och i dag utgörs kunskapen om barns och ungdomars utveckling och lärande av ett mångfacetterat fält som bättre kan beskrivas i termer av utvecklingsvetenskap.

Förskolan och skolan har till uppgift att förbereda barn inför framtiden. Men hur ska en framtidsförberedande förskola och skola se ut?  Denna bok är den första som presenterar utvecklingsvetenskap i Skandinavien. Med utgångspunkt i aktuell utvecklingsvetenskaplig forskning och teoribildning som syftar till att beskriva, förklara och främja barns utveckling och lärande i förskolan och skolan presenterar författarna en vision om den framtidsförberedande förskolan och skolan. Boken avslutas med en diskussion om hur forskare och professionella tillsammans kan gå från vision till handling och bygga en förskola och skola på vetenskaplig grund genom att ta utgångspunkt i interventionsforskning om förskolan och skolan.
 
Boken är fackgranskad och bearbetad av Sofia J Frankenberg, Stockholms universitet, som även är medförfattare till den svenska utgåvan.

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, Danmark.

Sofia J Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet.
Begagnad bok
199 kr259 krSpara 60 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr259 krSpara 60 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar