Handledningens dilemman och möjligheter : erfarenheter från förskola och skola; Sven Persson, Karin Rönnerman; 2005
5+ säljare

Handledningens dilemman och möjligheter : erfarenheter från förskola och skola Upplaga 1

av Sven Persson, Karin Rönnerman
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen. Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling. Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen. Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling. Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789144041995
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen. Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling. Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.
I denna bok diskuteras handledningens principer och mål utifrån konkreta projekt i skolor och förskolor. Det är personliga betraktelser över såväl egna insatser som reflektioner över vad handledning och stöd betyder för den pedagogiska utvecklingen. Bidragen i boken kretsar kring hur handledare kan utveckla pedagogers tänkande och undervisning. Det kan exempelvis gälla dilemman som uppstår då högskola och skola samverkar kring skolutveckling och lärares kompetensutveckling. Men det handlar också om erfarenheter från utvecklingsarbete med arbetslag beskrivet ur en skolledares perspektiv, om handledning av arbetslag i förskolan samt om handledares kunskapsutveckling tillsammans med en grupp pedagoger i skolan. Dessutom problematiseras handledningens syfte att verka för yrkesmässig växt och utveckling. Handledningens dilemman och möjligheter vänder sig till studerande i lärarutbildning, magisterutbildning och rektorsutbildning. Den riktar sig också till verksamma lärare och skolledare med intresse för handledning och skolutveckling.
Begagnad bok
130 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
130 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar