I takt med tiden? : perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien; Erik Backman, Lena Larsson; 2013
5 säljare

I takt med tiden? : perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien Upplaga 1

av Erik Backman, Lena Larsson
Idag finns relativt mycket kunskap om skolämnet idrott och hälsa, eller ’kroppsøvning’ och ’idræt’ som det heter i Norge respektive Danmark. Dock vet vi inte lika mycket om den utbildning som ska förbereda de lärare som ska undervisa i idrott och hälsa i skolan. I den här boken ställs befintlig kunskap om idrottslärarutbildningen i relation till pågående förändringsprocesser i skola, utbildning och samhälle. Hur påverkas idrottslärarutbildning av problem och utmaningar inom skolämnet idrott och hälsa? Hur förbereds studenter för uppgiften att forma unga människors förhållande till hälsa och kroppsrörelse? Vilka olika framtidsscenarior är möjliga för idrottslärarutbildning? Det är några av de övergripande frågor som behandlas i den här boken. I boken ger författarna en samlad bild av den skandinaviska forskningen om idrottslärarutbildning. Utbildningen beskrivs och diskuteras utifrån historiska, utbildningspolitiska och professionsrelaterade perspektiv.

Boken vänder sig till studenter och doktorander inom idrottslärarutbildning samt till utbildare inom nämnda utbildning, såväl de som jobbar inom högskola som inom grund- och gymnasieskolan. Vidare är boken angelägen för personer inom myndigheter och organisationer som fattar beslut som rör idrottslärarutbildning.
Idag finns relativt mycket kunskap om skolämnet idrott och hälsa, eller ’kroppsøvning’ och ’idræt’ som det heter i Norge respektive Danmark. Dock vet vi inte lika mycket om den utbildning som ska förbereda de lärare som ska undervisa i idrott och hälsa i skolan. I den här boken ställs befintlig kunskap om idrottslärarutbildningen i relation till pågående förändringsprocesser i skola, utbildning och samhälle. Hur påverkas idrottslärarutbildning av problem och utmaningar inom skolämnet idrott och hälsa? Hur förbereds studenter för uppgiften att forma unga människors förhållande till hälsa och kroppsrörelse? Vilka olika framtidsscenarior är möjliga för idrottslärarutbildning? Det är några av de övergripande frågor som behandlas i den här boken. I boken ger författarna en samlad bild av den skandinaviska forskningen om idrottslärarutbildning. Utbildningen beskrivs och diskuteras utifrån historiska, utbildningspolitiska och professionsrelaterade perspektiv.

Boken vänder sig till studenter och doktorander inom idrottslärarutbildning samt till utbildare inom nämnda utbildning, såväl de som jobbar inom högskola som inom grund- och gymnasieskolan. Vidare är boken angelägen för personer inom myndigheter och organisationer som fattar beslut som rör idrottslärarutbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789144086682
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 292 st
Idag finns relativt mycket kunskap om skolämnet idrott och hälsa, eller ’kroppsøvning’ och ’idræt’ som det heter i Norge respektive Danmark. Dock vet vi inte lika mycket om den utbildning som ska förbereda de lärare som ska undervisa i idrott och hälsa i skolan. I den här boken ställs befintlig kunskap om idrottslärarutbildningen i relation till pågående förändringsprocesser i skola, utbildning och samhälle. Hur påverkas idrottslärarutbildning av problem och utmaningar inom skolämnet idrott och hälsa? Hur förbereds studenter för uppgiften att forma unga människors förhållande till hälsa och kroppsrörelse? Vilka olika framtidsscenarior är möjliga för idrottslärarutbildning? Det är några av de övergripande frågor som behandlas i den här boken. I boken ger författarna en samlad bild av den skandinaviska forskningen om idrottslärarutbildning. Utbildningen beskrivs och diskuteras utifrån historiska, utbildningspolitiska och professionsrelaterade perspektiv.

Boken vänder sig till studenter och doktorander inom idrottslärarutbildning samt till utbildare inom nämnda utbildning, såväl de som jobbar inom högskola som inom grund- och gymnasieskolan. Vidare är boken angelägen för personer inom myndigheter och organisationer som fattar beslut som rör idrottslärarutbildning.
Idag finns relativt mycket kunskap om skolämnet idrott och hälsa, eller ’kroppsøvning’ och ’idræt’ som det heter i Norge respektive Danmark. Dock vet vi inte lika mycket om den utbildning som ska förbereda de lärare som ska undervisa i idrott och hälsa i skolan. I den här boken ställs befintlig kunskap om idrottslärarutbildningen i relation till pågående förändringsprocesser i skola, utbildning och samhälle. Hur påverkas idrottslärarutbildning av problem och utmaningar inom skolämnet idrott och hälsa? Hur förbereds studenter för uppgiften att forma unga människors förhållande till hälsa och kroppsrörelse? Vilka olika framtidsscenarior är möjliga för idrottslärarutbildning? Det är några av de övergripande frågor som behandlas i den här boken. I boken ger författarna en samlad bild av den skandinaviska forskningen om idrottslärarutbildning. Utbildningen beskrivs och diskuteras utifrån historiska, utbildningspolitiska och professionsrelaterade perspektiv.

Boken vänder sig till studenter och doktorander inom idrottslärarutbildning samt till utbildare inom nämnda utbildning, såväl de som jobbar inom högskola som inom grund- och gymnasieskolan. Vidare är boken angelägen för personer inom myndigheter och organisationer som fattar beslut som rör idrottslärarutbildning.
Begagnad bok
359 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
359 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar