Infektionsmedicin : kliniska situationer; Bertil Christensson, Per Björkman, Britt-Marie Eriksson, Anna Färnert, Magnus Gisslén, Lars Hagberg, Håkan Hanberger, Jonas Hedlund, Anders Johansson, Adam Linder, Bengt Ljungberg, Åsa Nilsdotter-Augustinsson, Björn Olsen, Magnus Rasmussen, Marie Studahl, Bo Söderquist, Johan Westin, Per Åkesson; 2019
endast ny

Infektionsmedicin : kliniska situationer Upplaga 1

av Bertil Christensson, Per Björkman, Britt-Marie Eriksson, Anna Färnert, Magnus Gisslén
m.fl.
Infektionsmedicin är en lärobok som täcker de flesta viktiga infektionstillstånd som vi möter i svensk sjukvård. Bokens pedagogiska upplägg skiljer sig från traditionella medicinska läroböcker. Varje kapitel inleds med en beskrivning av en autentisk klinisk situation som blivande läkare kan möta på en vårdcentral eller akutmottagning. Det är i mötet med en patient som läkare måste ha beredskap att reflektera kring och tänka över möjliga differentialdiagnostiska val. De 18 medverkande författarna presenterar egna upplevda situationer som speglar den kliniska vardagen. Därefter förs ett resonemang kring diagnostik och behandling, men även kring profylax, epidemiologi, smittskyddsaspekter samt patogenes och behov av framtida forskning. Efter att den mest troliga diagnosen i kapitlet presenterats, redovisas en eller flera relevanta differentialdiagnoser med samma upplägg, ofta exemplifierade med nya kliniska situationer.
De autentiska situationerna främjar studenternas lärande och utmanar den egna förståelsen samt det differentialdiagnostiska tänkandet, genom möjligheten att finna egna frågeställningar till det aktuella tillståndet. I mer traditionell undervisning förmedlas de färdiga svaren utan att frågorna är kända för studenten. För att ytterligare främja studentens inlärning är texten kompletterad med färgbilder och röntgenbilder på olika infektionstillstånd. Infektionsmedicin främjar fördjupande och reflekterande diskussioner om den kliniska praktiken. En bok som författarna i sina roller som lärare hittills saknat i undervisningen av läkarstudenter och praktiserande läkare.
Infektionsmedicin är en lärobok som täcker de flesta viktiga infektionstillstånd som vi möter i svensk sjukvård. Bokens pedagogiska upplägg skiljer sig från traditionella medicinska läroböcker. Varje kapitel inleds med en beskrivning av en autentisk klinisk situation som blivande läkare kan möta på en vårdcentral eller akutmottagning. Det är i mötet med en patient som läkare måste ha beredskap att reflektera kring och tänka över möjliga differentialdiagnostiska val. De 18 medverkande författarna presenterar egna upplevda situationer som speglar den kliniska vardagen. Därefter förs ett resonemang kring diagnostik och behandling, men även kring profylax, epidemiologi, smittskyddsaspekter samt patogenes och behov av framtida forskning. Efter att den mest troliga diagnosen i kapitlet presenterats, redovisas en eller flera relevanta differentialdiagnoser med samma upplägg, ofta exemplifierade med nya kliniska situationer.
De autentiska situationerna främjar studenternas lärande och utmanar den egna förståelsen samt det differentialdiagnostiska tänkandet, genom möjligheten att finna egna frågeställningar till det aktuella tillståndet. I mer traditionell undervisning förmedlas de färdiga svaren utan att frågorna är kända för studenten. För att ytterligare främja studentens inlärning är texten kompletterad med färgbilder och röntgenbilder på olika infektionstillstånd. Infektionsmedicin främjar fördjupande och reflekterande diskussioner om den kliniska praktiken. En bok som författarna i sina roller som lärare hittills saknat i undervisningen av läkarstudenter och praktiserande läkare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144125602
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 349 st
Infektionsmedicin är en lärobok som täcker de flesta viktiga infektionstillstånd som vi möter i svensk sjukvård. Bokens pedagogiska upplägg skiljer sig från traditionella medicinska läroböcker. Varje kapitel inleds med en beskrivning av en autentisk klinisk situation som blivande läkare kan möta på en vårdcentral eller akutmottagning. Det är i mötet med en patient som läkare måste ha beredskap att reflektera kring och tänka över möjliga differentialdiagnostiska val. De 18 medverkande författarna presenterar egna upplevda situationer som speglar den kliniska vardagen. Därefter förs ett resonemang kring diagnostik och behandling, men även kring profylax, epidemiologi, smittskyddsaspekter samt patogenes och behov av framtida forskning. Efter att den mest troliga diagnosen i kapitlet presenterats, redovisas en eller flera relevanta differentialdiagnoser med samma upplägg, ofta exemplifierade med nya kliniska situationer.
De autentiska situationerna främjar studenternas lärande och utmanar den egna förståelsen samt det differentialdiagnostiska tänkandet, genom möjligheten att finna egna frågeställningar till det aktuella tillståndet. I mer traditionell undervisning förmedlas de färdiga svaren utan att frågorna är kända för studenten. För att ytterligare främja studentens inlärning är texten kompletterad med färgbilder och röntgenbilder på olika infektionstillstånd. Infektionsmedicin främjar fördjupande och reflekterande diskussioner om den kliniska praktiken. En bok som författarna i sina roller som lärare hittills saknat i undervisningen av läkarstudenter och praktiserande läkare.
Infektionsmedicin är en lärobok som täcker de flesta viktiga infektionstillstånd som vi möter i svensk sjukvård. Bokens pedagogiska upplägg skiljer sig från traditionella medicinska läroböcker. Varje kapitel inleds med en beskrivning av en autentisk klinisk situation som blivande läkare kan möta på en vårdcentral eller akutmottagning. Det är i mötet med en patient som läkare måste ha beredskap att reflektera kring och tänka över möjliga differentialdiagnostiska val. De 18 medverkande författarna presenterar egna upplevda situationer som speglar den kliniska vardagen. Därefter förs ett resonemang kring diagnostik och behandling, men även kring profylax, epidemiologi, smittskyddsaspekter samt patogenes och behov av framtida forskning. Efter att den mest troliga diagnosen i kapitlet presenterats, redovisas en eller flera relevanta differentialdiagnoser med samma upplägg, ofta exemplifierade med nya kliniska situationer.
De autentiska situationerna främjar studenternas lärande och utmanar den egna förståelsen samt det differentialdiagnostiska tänkandet, genom möjligheten att finna egna frågeställningar till det aktuella tillståndet. I mer traditionell undervisning förmedlas de färdiga svaren utan att frågorna är kända för studenten. För att ytterligare främja studentens inlärning är texten kompletterad med färgbilder och röntgenbilder på olika infektionstillstånd. Infektionsmedicin främjar fördjupande och reflekterande diskussioner om den kliniska praktiken. En bok som författarna i sina roller som lärare hittills saknat i undervisningen av läkarstudenter och praktiserande läkare.
Ny bok
589 kr620 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
589 kr620 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)