Ingmar Bergman: "Allting föreställer, ingenting är" - Filmen och teatern – en tvärestetisk studie; Maaret Koskinen; 2001
5 säljare

Ingmar Bergman: "Allting föreställer, ingenting är" - Filmen och teatern – en tvärestetisk studie

av Maaret Koskinen
Som en av världens främsta regissörer har Bergmans gärning studerats av forskare världen över, men fokus har ständigt legat på antingen hans teateruppsättningar eller hans filmer. Vad som saknats i Bergmanforskningen är kunskap om hur hans båda verksamhetsfält, filmen och teatern, korsbefruktat varandra. Koskinen gör en jämförande, tvärestetisk analys av Bergmans iscensättningar inom bägge fält. Hon gör antagandet att verksamheterna står i ett komplext inbördes förhållande till varandra, och att detta kan avläsas i såväl återkommande motiv som stildrag. Koskinen finner att publiken intar en särställning i Bergmans föreställningsvärld han har ett starkt medvetande om att en iscensättning blir till först i mötet med en publik, tänkt eller verklig.
Som en av världens främsta regissörer har Bergmans gärning studerats av forskare världen över, men fokus har ständigt legat på antingen hans teateruppsättningar eller hans filmer. Vad som saknats i Bergmanforskningen är kunskap om hur hans båda verksamhetsfält, filmen och teatern, korsbefruktat varandra. Koskinen gör en jämförande, tvärestetisk analys av Bergmans iscensättningar inom bägge fält. Hon gör antagandet att verksamheterna står i ett komplext inbördes förhållande till varandra, och att detta kan avläsas i såväl återkommande motiv som stildrag. Koskinen finner att publiken intar en särställning i Bergmans föreställningsvärld han har ett starkt medvetande om att en iscensättning blir till först i mötet med en publik, tänkt eller verklig.
Utgiven: 2001
ISBN: 9789157803672
Förlag: Bokförlaget Nya Doxa
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 238 st
Som en av världens främsta regissörer har Bergmans gärning studerats av forskare världen över, men fokus har ständigt legat på antingen hans teateruppsättningar eller hans filmer. Vad som saknats i Bergmanforskningen är kunskap om hur hans båda verksamhetsfält, filmen och teatern, korsbefruktat varandra. Koskinen gör en jämförande, tvärestetisk analys av Bergmans iscensättningar inom bägge fält. Hon gör antagandet att verksamheterna står i ett komplext inbördes förhållande till varandra, och att detta kan avläsas i såväl återkommande motiv som stildrag. Koskinen finner att publiken intar en särställning i Bergmans föreställningsvärld han har ett starkt medvetande om att en iscensättning blir till först i mötet med en publik, tänkt eller verklig.
Som en av världens främsta regissörer har Bergmans gärning studerats av forskare världen över, men fokus har ständigt legat på antingen hans teateruppsättningar eller hans filmer. Vad som saknats i Bergmanforskningen är kunskap om hur hans båda verksamhetsfält, filmen och teatern, korsbefruktat varandra. Koskinen gör en jämförande, tvärestetisk analys av Bergmans iscensättningar inom bägge fält. Hon gör antagandet att verksamheterna står i ett komplext inbördes förhållande till varandra, och att detta kan avläsas i såväl återkommande motiv som stildrag. Koskinen finner att publiken intar en särställning i Bergmans föreställningsvärld han har ett starkt medvetande om att en iscensättning blir till först i mötet med en publik, tänkt eller verklig.
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar